اولین جلسه کارگروه آب شرب استان خوزستان، صبح امروز شنبه به ریاست کیامرث حاجی زاده سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان بمنظور بررسی وضعیت آب شرب شهرها و روستاهای استان، طرح مشکلات و کمبودها، چگونگی اجرای پروژه های کوتاه مدت و بلند مدت و آموزش و فرهنگ سازی، در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، در این نشست که  مدیران عامل شرکت های آبفای روستایی استان، آبفای اهواز و معاون شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان، معاونین  آبرسانی و بهره برداری و حفاظت از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، همچنین کارشناسان مربوطه شرکت داشتند، حاجی زاده باتوجه به در پیش بودن فصل گرما، از دستگاههای متولی از جمله سازمان آب و برق خوزستان و آبفای شهری و روستایی خواست  برای پیشگیری از بروز تنش های کمبود آب آشامیدنی اقدامات و تمهیدات لازم را بعمل آورند.

وی گفت: تامین آب شرب شهروندان، دغدغه همه ماست. اگر ازسیلاب زمستان امسال عبور کردیم، جریان خشکسالی و جریان کمبود آب اشامیدنی در برخی از مناطق خوزستان در پیش داریم. بنابراین ازهم اکنون باید تدابیری بیاندیشم تا تنش کمبود آب آشامیدنی درهیج جای خوزستان نداشته باشیم.

حاجی زاده ادامه داد: شایسته نیست که بخش عمده  تنش آبی در شمال و شرق خوزستان که بیشترین بارش سالانه را دارند، داشته باشیم. خوشبختانه با عنایت  مجموعه نظام و رییس جمهوری و تلاش های شبانه روزی استاندار خوزستان اعتبارات خوبی در بخش آب مصوب شده است که اجرایی کردن این مصوبات به همت همه ما بستگی دارد.

در این جلسه، مدیران عامل شرکت آبفای روستایی و آبفای اهواز همچنین معاونین سازمان آب و برق این استان، نسبت به عدم تخصیص اعتبارات ویژه طرح های جامع آبرسانی به برخی شهرستانها خرده گرفتند و اظهار داشتند: رفع بحران های کوتاه مدت آب شرب در برخی شهرستانها ازجمله شرق خوزستان، بخشی از اعتبارات طرح های بلند مدت آبرسانی را بلیعده است و لذا مجالی برای اجرای طرح های جامع و بلند مدت برای رهایی همیشگی از مشکلات کمبود آب شرب این مناطق باقی نمی گذارد.

درویشعلی کریمی مدیرعامل شرکت آبفای روستایی گفت: در بهار سال 94 و 95 سیل های ویرانگر در برخی مناطق خوزستان داشتیم که هزینه های زیادی بر ما تحمیل کرد. برای جبران این خسارات، اعتباراتی مصوب شد اما تخصیص چندانی نیافت. ما طرح های خوبی برای پیشگیری از بحران و مقابله با آن داریم، اما اجرای آنها نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه است.

وی افزود: در مواقع بروز بحران هر چه امکانات در انبارها داریم را خرج می کنیم و جایگزینی برای آنها نداریم. البته این به معنای این نیست که دست رو دست گذاشته باشیم. در اعتبارات جاری و عمرانی شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان، درصدی از اعتبارات عمرانی را کنار گذاشته تا در مواقع بحرانی هزینه کنیم.

کریمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز  از نبود زیرساخت به ویژه در زمینه جمع آوری آبهای سطحی در شهر اهواز انتقاد کرد و گفت: درتلاش هستیم تا با اتخاذ تدابیری و با احداث خط انتقال آب کوت امیر به کوت عبدالله، جلوی افت فشار آب جنوب  اهواز گرفته شود.

علیدادی معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: این سازمان درحال انجام پروژه های درازمدت طرح جامع آب است که درصورت اجرای کامل آن، تامین آب شرب استان بصورت کامل انجام می شود. همچنین پروژه های کوتاه مدت را در مناطقی که دچار تنش آبی هستند در دست اقدام داریم.

«شبه»، معاون بهره برداری سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: محل آبگیرهای آب شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی می بایست لایروبی گردد تا در مواقعی که سطح آب پایین می آید مشکی رخ ندهد.

وی افزود: همچنین در حال اجرای طرح هایی برای رفع کامل مشکل آب شرب شهرستان هندیجان هستیم.

در این نشست مقرر گردید که درشهرستان هایی که در فصل گرما با مشکل تامین آب شرب مواجه می شوند نسبت به اجرای طرح آبرسانی سیار و تکمیل پروژه های نیمه تمام اقدام گردد و اگر با مشکلات اعتباری در این زمینه مواجه اند، مراتب به استان اعلام تا چاره اندیشی شود.

همچنین مقرر گردید که کار گروههای آموزشی پیشگیری و مقابله با بحران در سطح دستگاههای مرتبط برگزار شده و همچنین یک نفر به عنوان عضو کمیته فنی به ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان معرفی شود.

پیگیری و تخصیص اعتبارات ماده 12 از وزارت نیرو درسال گذشته و جاری، تاکید برتشکیل کمیته بحران در هر دستگاه و معرفی نماینده ای به ستاد مدیریت بحران در استانداری، از دیگر مصوبات این جلسه بود و مقرر شد که سازمان های متولی امر بحران، کمیته های شهرستانی خود را نیز فعال کنند.

در این جلسه همچنین مقرر شد که جلسات کارگاهها مرتب برگزار شود و کمیته ای برای پیگیری اعتبارات ماده 12 از وزارت نیرو  تشکیل شود.

حاجی زاده در پایان این نشست، نسبت به تشکیل بانک تجهیزات و ملزومات مورد نیاز در دستگاههای اجرایی تاکید و گفت: پروژه های موضوع ماده 12 زودتر آماده شوند و در مناطقی که  تنش آبی خواهیم داشت، کار بازسازی هرچه زودتر شروع شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.