احمد مطیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعهد نهالکاری درکانون های گرد و غبار را برای امسال و سال آینده را هفت هزار هکتار عنوان کرد و افزود: طرح آبرسانی به کانون های گرد و غبار که توسط موسسه جهاد نصر انجام می شود، نیز شامل احداث 44 کیلومتر کانال از مجتمع آبزی پروری آزادگان به کانون های جنوب اهواز (در شهرستان کارون) است.
وی افزود: مرحله اول این طرح به طول 10 کیلومتر تا هفته آینده به اتمام می رسد و همزمان عملیات اجرایی مرحله دوم به طول 10 کیلومتر نیز آغاز شده است.
به گفته وی، در این طرح آب مازاد نیاز مجتمع پرورش ماهی آزادگان برای مهار کانون های گرد و غبار استفاده می شود.
وی تاکید کرد: برای مهار کانون های فوق بحرانی گرد و غبار در خوزستان با مساحت 30 هزا رهکتار، 130 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است که در مرحله نخست 30 میلیارد تومان آن اختصاص داده اشت.
استان خوزستان از سال 80 درگیر معضل ریزگردهاست و کارشناسان اعلام کرده اند 35 درصد گرد و غبار این استان ناشی از کانون های داخلی است.
طوفان گرد و خاک در هشتم بهمن ماه سالجاری، قطع مکرر آب و برق و مخابرات را در اهواز و چند شهر در پی داشت که اوج آن خروج پنج نیروگاه استان از مدار و قطع چندین ساعته برق و آب در 11 شهرستان خوزستان و از جمله کلانشهر اهواز و تعطیلی مدارس و ادارات بود.
این مساله باعث شد دولت کارگروه ویژه ای برای مهار کانون های گرد و غبار خوزستان تشکیل دهد و به دستور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری یک کارگروه ویژه در این زمینه تشکیل شده و وزیر جهاد کشاورزی نیز مامور اجرای طرح های بیابان زدایی شده است. رئیس جمهور نیز برای پیگیری مشکلات خوزستان پنجم اسفند سفر یک روزه ای به اهواز داشت.
9 فروردین امسال هیات دولت طرح کوتاه مدت و بلندمدت تثبیت کانون های گرد و غبار در خوزستان را تصویب کرد. بر این اساس برای تثبیت کانون‌های بحرانی در شرق اهواز در سطح 42 هزار هکتار به مدت یکسال توسط وزارت جهادکشاورزی و بلند مدت در سطح 320 هزار هکتار در طول برنامه ششم تدوین و اجرا می شود.
همچنین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو نیز مکلف شدند تامین حقابه زیست محیطی تالاب های استان خوزستان را در سال 1396 در اولویت، قرار دهند.
بر اساس مطالعات حدود600 هزار هکتار از اراضی خوزستان کانون گرد و غبار اعلام شده اند که 350 هزار هکتار از آنها بحرانی و حدود 40 هزار هکتار نیز فوق بحرانی است. کارشناسان بر این باورند که 400 تا 700 هزار هکتار از اراضی این استان نیز تنها یک گام با بیابانی شدن فاصله دارند.
معاون اول رئیس جمهوری روز پنجشنبه از طرح نهالکاری در کانون های گرد و غبار در بخش غیزانیه اهواز (جنوب شرق اهواز) و آبرسانی از کانال کوت امیر به کانون های گرد و غبار در جنوب اهواز (شهرستان کارون) دیدن می کند.
7151/6068
نادره وائلی زاده**انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.