کورش مودت جمعه در حاشیه بازدید از رودخانه زهره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شامگاه پنج شنبه بخشی از 10 میلیون متر مکعب آبی که از چند روز گذشته برای مصارف شرب و محیط زیست هندیجان از سد کوثر در حال رها سازی است به رودخانه هندیجان رسید.
وی گفت: با پیگیری های صورت گرفته از سوی استاندار خوزستان، اداره کل مدیریت بحران و حضور نماینده ویژه وزارت نیرو در منطقه نهرهای سنتی و مکانیزه در شهرستان های بالادست رودخانه برای تسریع در رسیدن آب به هندیجان به مدت 6 روز بسته شد.
مودت با اشاره به 5 بار رها سازی آب در سال 95 برای هندیجان گفت: 65 میلیون مترمکعب آبی که در سال 95 برای مصارف شرب هندیجان رها سازی شد به علت برداشت های بی رویه کشاورزان در بالادست به هندیجان نرسید و موجب افزایش فوق العاده میزان شوری(EC) آب شرب شد.
فرماندار هندیجان افزود: بخش عمده ای از آب شرب هندیجان و 12روستاهای آن به طور مستقیم از رودخانه برداشت می شود و ضروریست در طول سال حق آبه رودخانه برای مصارف شرب و محیط زیست جریان داشته باشد، ولی متاسفانه برداشت های بی رویه آب در بالادست، رودخانه هندیجان را در زمستان نیز خشک می کند و اثرات نامطلوبی بر زندگی مردم بر جای می گذارد.
وی گفت: هندیجان به عنوان یکی از قطب های کشاورزی در گذشته بود و یکی از مستعدترین زمین های منطقه برای کشاورزی و تولید انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را دارد ولی در چند سال اخیر کمبود آب و برداشت های بی رویه، این شهرستان را با مشکلات زیادی در بخش آب شرب و کشاورزی مواجه کرده است.
مودت ادامه داد: کشاورزان هندیجان از گذشته حق آبه مورد نیاز خود را از رودخانه زهره برداشت می کردند ولی متاسفانه در سال های اخیر به علت بحران کم آبی و برداشت های بی رویه، آبی برای مصرف شرب و کشاورزی در رودخانه زهره باقی نمی ماند.
وی تصریح کرد: بخش اعظمی از زمین های آبی هندیجان که در مجاورت رودخانه نیز قرار دارند به رغم داشتن پروانه، آب مورد نیاز خود برای کشاورزی را دریافت نکردند ولی در عین حال شاهد برداشت آب در شهرستان های بالادست برای زمین های دیم و فاقد تخصیص آب هستیم.
فرماندار هندیجان تاکید کرد: در سال زراعی جاری 25 هزار هکتار در سطح اراضی هندیجان کشت شده که حدود 10 هزار هکتار آن به دلیل دریافت نکردن به موقع آب به مرحله سبز شدن نیز نرسید و با خسارت 100 درصدی مواجه شد.
مودت با اشاره به اینکه در چند سال اخیر مشکلات حاد شده اند افزود: توسعه بی رویه کشاورزی در بالادست رودخانه زهره مهمترین عامل مشکلات هندیجان است.
وی باید اشاره به کمبود آب در این حوزه افزود: توسعه کشت در شهرستان های بالادست باید متوقف شود زیرا حجم آب موجود پاسخگوی میزان کشت فعلی نیست و تامین آب شرب را نیز برای شهروندان هندیجان مشکل ساخته است.
وی ادامه داد: هر میزان آبی که در رودخانه جاری می شود باید به صورت عادلانه بین شهرستان ها از بالادست تا پایین دست توزیع شود .
وی گفت: چنانچه این روند توسعه و واگذاری اراضی آبیاری و زهکشی بدون تامین و تخصیص آب ادامه پیدا کند و سد های لازم برای تامین آب کشاورزی ساخته نشود در آینده ای نه چندان دور تامین آب شرب و کشاورزی مردم نیز با مشکل جدی مواجه خواهد شد و معضلاتی مانند مهاجرت به سایر شهرستان ها را شاهد خواهیم بود.
فرماندار هندیجان ادامه داد: اجرای طرح سردهنه سازی انهار سنتی، نظارت و کنترل بر میزان آب برداشتی توسط شهرستان های بالادست را بهبود خواهد بخشید و به مدیریت تقسیم حجم آب فعلی کمک خواهد نمود.
وی گفت: اجرای این طرح به عنوان یک راهکار برای رفع بخشی از مشکل، باید با همکاری مسئولان محلی تسریع یابد زیرا بودجه این طرح توسط وزارت نیرو تخصیص یافته و در مرحله اقدامات اولیه برای اجرا قرار گرفته است.
مودت افزود: مطالعات لازم برای احداث سدهای خاص برای تنظیم آب خروجی به دریا و ممانعت از ورود آب شور به رودخانه هندیجان نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
سد کوثر(تنگ دوک) در فاصله ی 60 کیلومتری شمال غربی شهر دوگنبدان در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و سال 1383 به بهره برداری رسید.
این سد سالانه آب آشامیدنی 20 شهرستان و دو هزار روستای استان های هرمزگان ، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر را تامین می کند.
شبکه آبیاری و زهکشی هندیجان با وسعتی حدود 50 هزار هکتار دارای 6 ناحیه عمرانی در ساحل راست به نامهای R1 تا R6 به وسعت 33 هزار هکتار و سه ناحیه در ساحل چپ به نام های L1 تا L3 اجرا شده است.
شهرستان هندیجان با 38 هزار نفر جمعیت در جنوب استان خوزستان قرار گرفته و دارای 26 هزار هکتار اراضی زیر کشت است.
/6002/7163
خبرنگار: عبدالحسن محسنی نژاد**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.