غلامرضا شریعتی چهارشنبه شب در حاشیه بازدید از دریاچه و نیروگاه گتوند علیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این دومین بازدید وی از سد و نیرگاه گتوند علیا در یک هفته اخیر می باشد افزود:بازدید از سد گتوند علیا با دستور دکتر روحانی رئیس جمهوری انجام شده است.
وی ادامه داد:در این بازدید از تمام نقاط مختلف سد ازجمله دریاچه سد،بدنه،کوه های نمکی در پشت سد و تونل های انحراف آب دیدن شد ضمن اینکه گزارش وضعیت این سد تهیه و اقدامات لازم برای حل مشکلات آن نیز به رئیس جمهوری تقدیم خواهد شد تا تصمیم لازم در این رابطه از سوی دولت اتخاذ شود.
استاندار خوزستان گفت:سد گتوندعلیا شرایط خاصی را برای استان خوزستان به ویژه شهرستان گتوند موجب شده است که برخی از این مسایل و مشکلات که قابل کنترل است با اقداماتی که انجام شده است تا حدودی زیادی کنترل شده اما اجرای خط انتقال آب از کف مخزن ، بخش شوری آب و توسعه نیروگاه نیز از سوی دولت پیگیری خواهد شد.
شریعتی به ظرفیت گردشگری آبی دریاچه سد گتوند علیا نیز اشاره کرد و گفت:دریاچه سد گتوند ظرفیت بسیار خوبی در زمینه گردشگری آبی دارد که متاسفانه از این ظرفیت استفاده نشده و اگر به این ظرفیت توجه شود شاهد توسعه اشتغال در منطقه خواهیم بود.
وی ادامه داد: این ظرفیت گردشگری فقط در خوزستان وجود دارد که در این مدت از آن غافل شده ایم و باید با دعوت از سرمایه گذاران از این ظرفیت ویژه استفاده شود.
استاندار خوزستان با اعلام حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در زمینه گردشگری آبی در استان خوزستان گفت: با ایجاد بازی ها و ورزش های آبی در دریاچه های سدهای موجود در خوزستان می توان گردشگری را در این استان توسعه داد.
وی در ادامه پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص سرمایه گذاری در سد گتوند علیا گفت: مدیریت تمام سدها بجز سدگتوند علیا با سازمان آب و برق خوزستان است و این سازمان نیز نگاه ویژه ای به این مقوله داشته و از جمله اقدام های خوب صورت گرفته در این راستا از سوی سازمان آب و برق خوزستان سرمایه گذاری در سدهای مارون و عباسپور می باشد.
استاندار خوزستان گفت:مدیریت سد گتوند علیا با شرکت آب نیروست و تاکنون به سازمان آب و برق واگذار نشده است.
شریعتی به شهرک مسکونی سد گتوند نیز اشاره کرد و گفت: این شهرک با امکانات رفاهی و ورزشی مناسب و 150واحد مسکونی در منطقه خوبی از شهرستان گتوند قرار دارد که تلاش می شود این شهرک برای مردم شهرستان گتوند نیز قابل استفاده باشد.
مجری طرح سد و نیروگاه گتوند نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص آخرین وضعیت سد گتوندعلیا گفت:این سد بلندترین سد خاکی کشور که با حجم مخزن پنج میلیارد مترمکعبی بیشترین تولید انرژی در بین تمام نیروگاه های برق آبی کشور را دارد.
کریم شیبانی افزود: سد گتوند بعد از گذشت بیش از پنج سال از آبگیری به اهداف و منافعی که برای آن در زمینه تولید انرژی برق تعریف شده دست یافته است.
وی در خصوص کیفیت آب سد گتوند علیا گفت:از قبل تمهیدات خوبی برای این سد دیده شده بود و آب طبق دستور العمل و جدول ابلاغی وزارت نیرو با ' ای سی ' مناسب به مناطق پایین دست تحویل داده می شود.
مجری طرح سد و نیروگاه گتوند ادامه داد:طرح خط لوله انتقال آب از کف مخزن سد گتوند با مسیر نزدیک و یا مسیر دور که همان خلیج فارس بود در دست پیگیری است و زمانی که دولت زمینه آن را فراهم کند آمادگی برای اجرای این طرح وجود دارد.
شیبانی افزود:واحد های نیروگاهی این سد به خوبی در حال فعالیت هستند و فاز یک آن با یکهزار مگاوات انرژی در مدار است.
وی در رابطه با فاز 2 نیروگاه سد گتوند نیز گفت: برای اجرای فاز توسعه نیروگاه گتوند که 640 مگاواتی با چهار واحد 160مگاواتی است کارهای ساختمانی،اجرای تونل ها و ساختمان نیروگاه آن انجام شده است و در صورت مصوب شدن فاینانس نیروگاهی تجهیزات نیروگاهی آن نیز ساخته و نصب خواهند شد.
مجری طرح سد و نیروگاه گتونددرپایان گفت:امیدواریم بتوانیم نیروگاه گتوند با هشت واحد مگاواتی خدمات لازم را به شبکه برق ارائه دهد ضمن اینکه رهاسازی آب و کیفیت آب سد نیز یک ضرورت است که باید به زودی به سرانجام برسد.
عملیات احداث سد گتوند علیا بزرگترین سد خاکی ایران در شمال خوزستان از سال 1376شروع و آبگیری آن از مرداد سال 90 آغاز شد. سد گتوند در 10کیلومتری شمال شرقی گتوند ساخته شده است و اهداف اصلی اجرای طرح گتوندعلیا، ذخیره سازی بیش
از پنج میلیارد مترمکعب آب و تنظیم آن برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت خوزستان ، همچنین تولید سالانه چهار هزار و 250 گیگاوات ساعت برق پاک است.
شهرستان گتوند با 74هزار نفر جمعیت درشمال استان خوزستان واقع شده است.
7467/6068
خبرنگار:باقرابراهیمی ** انتشار:محمدعلی فریدپناه
کانال خبری ایرنا خوزستان: irnaahvaz@ برای دریافت لحظه به لحظه اخبار استان خوزستان به کانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.