به گزارش ایرنا یگان پهپادی امداد و نجات جمعیت هلال احمر که از روز دوشنبه 16 اسفند ماه رسما فعالیت خود را آغاز کرده ، علاوه بر شمال خوزستان ، استان ایلام و نیز جنوب استان لرستان را زیر پوشش عملیاتی دارد.
دبیر کارگروه پهپادهای غیرنظامی اتحادیه هوافضای کشور در آئین آغاز فعالیت این یگان امداد و نجات که با حضور مسئولان محلی در محل بوستان ساحلی دز در پایگاه امداد و نجات ساحلی جمعیت هلال احمر دزفول برگزار شد با بیان اینکه هم اینک بیش از 10 هزار نفر کاربر ربات های پرنده و پهپاد ( پرنده هدایت پذیر از دور) غیرنظامی هوشمند در ایران وجود دارد گفت: پنجهزار نفر از این افراد کاربر حرفه ای پهپاد می باشند که از این پرنده در فعالیت های شغلی استفاده می کنند.
حامد سعیدی با بیان اینکه استان های خوزستان ، بوشهر و فارس بیشترین میزان بهره برداری سامان دهی شده از پهپاد را در کشور دارند افزود:با توجه به گسترش روزافزون کاربرد پهپادها در فعالیت های غیرنظامی، به دنبال تدوین طرح ساماندهی و تنظیم مقررات فعالیت این پرنده ها در آسمان کشور هستیم.
وی با تشریح ظرفیت علمی بالای کشور در زمینه ساخت ، طراحی و استفاده از پهپادهای هدایت پذیر در کشور اظهار کرد:در شرایطی که ایران جزء 10 کشور برتر جهان در دانش رباتیک است نباید در این زمینه نگاه به خارج از کشور باشد.
دبیر کارگروه پهپادهای غیرنظامی اتحادیه هوافضای کشوری با بیان اینکه هر 6 ماه یک بار ، آمار پهپادهای غیرنظامی کشور 2 برابر می شود یادآوری کرد: این پهپادها برای کاربری غیر نظامی استفاده می شود و در طرح ساماندهی آنها، طبقات و شاخه های مختلف فعالان این حوزه و مشاغل مرتبط در نظر گرفته شده است.
سعیدی همچنین در خصوص راه اندازی نخستین یگان پهپادی امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور در دزفول گفت:در نخستین گام حدود 100 داوطلب کاربر پهپاد برای فعالیت های امداد و نجات در نخستین یگان پهپادی امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور در دزفول شناسایی شده و 30 نفر کاربر نیز برای کمک در مواقع امداد و نجات ساماندهی شده اند.
رئیس جمعیت هلال احمر دزفول نیز در این آئین در سخنانی تجهیز هلال احمر به امکانات روز امدادی در راستای کمک رسانی در حوادث طبیعی و سایر حوادث را مهم و ضروری دانست و گفت: جمعیت هلال احمر دزفول با جذب جوانان نخبه و مبتکر ، طرح استفاده از پهپاد در عملیات امداد و نجات را از سال گذشته آغاز کرده و در این زمینه به موفقیت های چشمگیری دست یافته است.
عظیم رضای مرساق افزود:با وجود رودخانه و مناطق کوهستانی مرتفع در شمال استان خوزستان و حوادث متعدد غرق شدگی در رودخانه دز ، راه اندازی یگان پهپادی امداد و نجات هلال احمر کشور به عنوان نخستین یگان این نهاد ضروری بوده که امروز این امر محقق شد.
وی افزود: یکی از پهپادهای مورد استفاده در یگان امداد و نجات جمعیت هلال احمر دزفول قادر به حمل حلقه های نجات برای کمک به حادثه دیدگان در رودخانه می باشد.
رضای مرساق گفت:این پهپادها که مجهز به دوربین می باشند نقش مهمی در شناسایی و کمک رسانی در حوادث مختلف دارند ضمن اینکه طرح نصب دوربین های بسیار قوی بر روی پهپادها برای رصد عمق رودخانه با منظور شناسایی اجساد افراد غرق شده نیز در دستور کار قرار دارد.
در این آئین موافقت نامه همکاری تشکیل و فعالیت نخستین یگان پهپادی امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور بین اتحادیه هوافضای کشور ، فرمانداری دزفول ، پایگاه چهارم شکاری و جمعیت هلال احمر دزفول امضا شد.
6068
خبرنگار و انتشار: محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.