معاون عمران و برنامه ریزی فرمانداری ویژه دزفول روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با تشریح مشکلات اهالی مناطق عشایری و سخت گذر دزفول پیش از ساخت این 2 پل کابلی نفر رو گفت:روستای لطف آباد در بخش شرقی جاده بوالحسن به سمت سالند در سردشت دزفول واقع شده و حدود 13 کیلومتر با جاده اصلی فاصله دارد که به علت صعب العبور بودن بیش از یکساعت پیاده روی دارد .
عبدالحسین پوررکنی افزود:با توجه به اینکه رودخانه جیروک از وسط روستای لطف آباد از توابع بخش سردشت دزفول عبور می کند و روستا را به 2 بخش شرقی و غربی تقسیم می کند و مدرسه ای که دانش آموزان این روستا در آن تحصیل می کنند در قسمت شرقی روستا واقع شده دانش آموزان و اهالی این روستا که پیشتر حدود 200 خانوار عشایری بودند برای عبور از رودخانه با مشکل مشکل مواجه بودند.
وی گفت: عبور عشایر و روستائیان از این رودخانه در گذشته با وسیله ای قدیمی و سنتی به نام گر گر انجام می شد ولی با منسوخ شدن گرگر در دهه 80 تردد دانش آموزان به سختی انجام شد و این امر مشکلاتی برای اهالی ایجاد کرد.
وی افزود:رودخانه ای که از وسط این روستا می گذرد حدود 100 متر عرض دارد لذا با مشاهده محرومیت های منطقه و مشکلاتی که برای تحصیل دانش آموزان این روستا وجود داشت فرد خیری به نام کامران صدیقی ساخت پلی بر روی این رودخانه را برای حل مشکل تردد دانش آموزان و اهالی منطقه برعهده گرفت و این پل با صرف سه میلیارد ریال اعتبار در مدت حدود 6 ماه ساخته شد.
پوررکنی با بیان اینکه از سکوهای قبلی پل گرگر برای ساخت تکیه گاه های پل نفر رو استفاده شده است گفت:پل نفررو کابلی با طول 83 متر ،ارتفاع از کف رودخانه 9متر ،عرض پل کف 70 سانتی متر و عرض بالا 120 سانتی متر بصورت معلق می باشد و 2 کابل به قطر 20 میلیمتر آنرا نگه داشته اند ضمن اینکه طراحی،تامین تجهیزات،ساخت و تامین مالی این پل نیز توسط گروهی از خیرین متخصص انجام شده است .
وی افزود:طرح مفهومی پل اقتباس از طرحهای بکاررفته در کشورهای اروپایی در سالهای اخیر می باشد ضمن اینکه تکیه گاه پل لطف آباد از بتن آرمه به حجم 20 متر مکعب با عیار 350 کیلوگرم در متر مکعب بوده و تکیه گاه های یکطرف پل از نوع اتصالات متغیر و تکیه گاه طرف دیگر از نوع اتصالات ثابت می باشد .
معاون فرماندار دزفول بیان کرد:در ساخت این پل علاوه بر کمک مالی فرد خیر ، 2 شرکت ذوب شمال (سازنده و اهدا کننده پانل های کف و فریم های پل ) و شرکت تندیس بنیان (تامین کننده هزینه کابل اصلی) نیز مشارکت داشتند که جای تقدیر دارد .
رئیس اداره امور عشایر شهرستان دزفول نیز در این خصوص گفت:کل اهالی روستای لطف آباد حدود 500 خانوار هستند که 30 خانوار با مشکل تردد از رودخانه روبرو بودند.
محسن پورفرخی افزود:دانش آموزان عشایر منطقه برای حضور در مدرسه و ادامه تحصیل ناچار به عبور از عرض رودخانه بودندد که این امر مشکلاتی برای آنها بوجود آورده بود که با کمک یک نیکوکار مشکل آنها حل شد.
** ساخت پل کابلی لوکدره به همت یک نیکوکار
وی همچنین از ساخت پل لوکدره در فاصله 175 کیلومتری شهر دزفول در مسیر سخت گذر بخش شهیون خبر داد و گفت:به علت صعب العبور بودن منطقه مصالح ساخت این پل با بالگرد به منطقه ارسال شد.
پور فرخی جمعیت عشایری بهره مند از این پل را 70 خانوار عنوان کرد و گفت:قطعات مورد نیاز این پل به سختی با انجام 6 سورتی پرواز بالگرد به منطقه ارسال شد که ارسال مصالح هزینه زیادی در پی داشت.
وی با اشاره به اینکه پل منطقه عشایری لوکدره به نام پل دانش نامگذاری شده است گفت:پیش از این عشایر این منطقه برای عبور از رودخانه بختیاری از گرگر استفاده می کردند که در ماموریتی شبانه روزی با حضور خیرین تهرانی،رئیس امور عشایر کشور و دیگر مسئولان از وضعیت منطقه بازدید شد و پل با کمک سه میلیارد ریالی 2 فرد خیر به نام های بختیاری و صحرایی از موسسه خیریه مهر گیتی تهران ساخته شد.
رئیس اداره امور عشایر دزفول افزود:با توجه به محرومیت منطقه و اهمیت کار عشایر و وضعیت اعتبارات کشوری از خیرین درخواست می شود در راستای محرومیت زدایی مناطق عشایری پیش قدم شوند .
معاون عمران و برنامه ریزی فرمانداری ویژه دزفول نیز در خصوص احداث پل کابلی نفر رو منطقه عشایری لوکدره واقع در بخش شهیون دزفول گفت:این پل با 50 متر طول و عرض یک متر در منطقه عشایری لوکدره ساخته شده که در مرز استان خوزستان و لرستان واقع شده است.
پوررکنی افزود:برای رسیدن به این منطقه عشایری حدود 12 ساعت با ماشین کمک دار زمان لازم است ضمن اینکه هشت ساعت نیز باید پیاده روی کرد.
علاوه بر خیرین دزفول که در حوزه های سلامت ،مدرسه سازی و گردشگری در کشور پیشگام می باشند ، خیرین سایر مناطق کشور از جمله خیرین تهرانی نیز در رفع محرومیت در دزفول مشارکت داشته اند.
بخش کوهستانی سردشت با سه هزار و 800 کیلومتر مربع مساحت و افزون بر 24 هزار نفر جمعیت شامل 2 دهستان و 57 روستا است.
بخش شهیون دزفول با بیش از 200 روستا و پنج دهستان در شمال دزفول واقع شده و بیش از 15 هزار نفر جمعیت دارد.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.