گفتن و بودن ‌های بی‌ اساس، وعده هایی که عملی نمی ‌شوند، حرفه‌ ای از دل پر یک هنرمند یا هنرمندانی که با دستان خالی برای شهر و دیار خود افتخار آفرینی کرده و جوایز جشنواره‌ های کشوری را از آن خود کردند.
هنر در آبادان ریشه دیرینه دارد، تاریخ آبادان و خرمشهر با سینما، فرهنگ و هنر گره ‌خورده و بزرگان زیادی در زمینه های مختلف هنر سینما در این دو شهرستان تربیت یافته و به کشور معرفی ‌شده ‌اند که این موضوع نشان از ظرفیت بسیار خوب این مردم است.
اما هنر و هنرمند در آبادان با ناملایمت هایی مواجه است، کمبود سالن تئاتر، نبود نمایشگاهو محلی برای نمایش آثار و همچنین نبود حامی مالی از مشکلاتی است که هنرمندان آبادانی آن را با رگ و خون خود حس می کنند.
** وعده های توخالی
یکی از هنرمندان آبادانی که از افتخارات تئاتر خیابانی خوزستان محسوب می شود و جوایز فراوانی در جشنواره ‌های کشوری و ملی کسب کرده است به ایرنا می گوید:حدود 14 سال در زمینه تئاتر فعالیت می کنم و در جشنواره ‌های کشوری و بین ‌المللی بسیاری شرکت کرده ‌ام و جوایز متعددی نیز کسب کرده ام.
بهنام کاوه اظهار داشت:این موفقیت ‌ها را به تنهایی و بدون هیچ حمایتی به دست آوردم و حتی تمرینات را در خانه یا پارک و با بودجه شخصی انجام دادم.
این هنرمند آبادانی گفت:در آبادان وعده‌های زیادی از حمایت هنر و هنرمندان داده می‌ شود ولی در عمل این وعده ‌ها محقق نمی شود و این حرکت یک توهین به هنر و هنرمند است زیرا وعده ای که محقق نشود، نه ‌تنها کمکی به هنرمند نمی ‌کند بلکه نوعی دلزدگی را زمینه ‌سازی می‌ کند.
وی افزود:وقتی به این سختی به اوج رسیدم، مطرح شدم و جوایزی را کسب کردم، مسئولان تازه من را شناختند ولی بازهم بی‌ فایده بود زیرا هیچ حمایتی نکردند.
این فعال عرصه تئاتر اضافه کرد:حمایت از هنرمند، پرداخت هزینه بلیت هواپیما نیست، بلکه این حمایت به معنی حمایت از هنرمند برای پرداخت هزینه های سالن برای تمرین، موسیقی و هزینه های لوازم دکور است.
وی تصریح کرد:چگونه است که با پرداخت اعتبارات کلان، یک هنرمند از تهران به آبادان و خرمشهر دعوت می شود ولی دست هنرمندی که به اینجا رسیده و بومی این شهر است را نمی گیرند.

**نبود گالری برای برپایی نمایشگاه
یکی از نقاشان هنر تجسمی آبادان نیز می گوید:هنرمندان در آبادان و خرمشهر دیده نمی شود و حمایتی از سوی دستگاه های مسئول دیده نمی شود.
معصومه عباسی اظهار داشت:در آبادان، نمایشگاه اختصاصی برای ارائه آثار نقاشان وجود ندارد و بسیاری از نقاشان مجبورند برای ارائه آثار خود به شهرها و استان های دیگر عزیمت کنند.
وی افزود:نبود نمایشگاه اختصاصی در آبادان باعث شده علاقه شهروندان به هنر نقاشی کاهش یافته و بیشتر به خرید تابلوهای نقاشی چاپی روی اورده شود.
خانم عباسی این هنرمند آبادانی گفت:سازمان منطقه آزاد اروند، شهرداری و شورای شهر می توانند با بها دادن به این هنر و راه اندازی نمایشگاه تخصصی، زمینه را برای گرایش شهروندان به هنردستی سوق دهند.

*** متولی هنر در آبادان مشخص نیست
یکی از کارگردانان تئاتر آبادانی نیز به ایرنا می گوید:متولی اصلی هنر در آبادان مشخص نیست و هنرمندان بین سازمان منطقه آزاد اروند، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی شهرداری آبادان سرگردان هستند.
رضا چوپان افزود:تکلیف هنرمندان در پیگیری مشکلات و کارهای هنری مشخص نیست.
چوپان با انتقاد از برخی بی مهری های سازمان منطقه آزاد اروند و بی توجهی مسئولان فرهنگی آن به هنرمندان بومی گفت:در بسیاری برنامه های مناسبتی از هنرمندانی که توانایی کمتری نسبت به هنرمندان آبادانی دارند با صرف هزینه های بالا دعوت شده و به هنرمندان منطقه بی توجهی می شود.
وی افزود:هزینه های که صرف این گونه برنامه ها می شود باید در صرف فرهنگ و هنرمندان بومی منطقه شود.
**ورود بخش خصوص به حمایت از هنرمندان
عضو شورای شهر آبادان نیز با انتقاد از نبود حامی از هنر و هنرمند در این شهر گفت:حمایت از هنرمند در آبادان ضعیف است و دستگاه های اجرایی همانند شهرداری و سازمان منطقه آزاد اروند هنوز در این راستا اقدام مناسبی انجام نداده اند.
حمید حنظل عیدانی افزود:آبادان به فرهنگسرا، پلاتو و تالار شهر نیاز دارد زیرا هنرمند آبادانی برای ارائه آثار خود مکانی ندارد و امیدواریم با درایت سازمان منطقه آزاد اروند این مشکل برطرف شود.
وی تصریح کرد: هنرمندان آبادانی به حداقل ها قانع هستند و شورای شهر در راستای پیشرفت کار در هنر، بازار هنر را افتتاح کرد ولی هنوز مورد استقبال هنرمندان قرار نگرفته است.
عضو شورای شهر آبادان گفت:باید از ظرفیت های موجود هنری در آبادان استفاده کرد و مکان های هنری را در اختیار بخش خصوصی قرار داد، زیرا با ورود بخش خصوصی می توان شاهد پیشرفت بیشتر هنر در این شهر باشیم.
**سازمان منطقه آزاد اروند؛ حامی هنر
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند نیز در گفت و گو با ایرنا با اعلام حمایت از هنر و هنرمندان این منطقه گفت:تمامی سالن ‌های نمایش و مراکزی که برنامه ‌های فرهنگی و هنری در آن‌ برگزار می‌ شود، شناسایی شده و این اماکن، سال آینده بهسازی و نوسازی می ‌شود.
همایون قنواتی اظهار داشت:کمبودهایی در تامین زیرساخت های عرصه هنر داریم که باید این کمبودها با اعطای امکانات کاهش یافته و هنرمندان فضائی برای عرصه آثار هنری خود بیابند.
وی افزود: اعتقاد دارم هنر و فرهنگ زمانی شکل می گیرد و زمانی هنر احساس می شود که اثر هنری در برابر دیدگان عموم و مخاطبین خود قرار گیرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند گفت:لازم است با تزریق امکانات و تجهیز زیرساخت های لازم، هنر در سبد خرید کالای شهروندان قرار گیرد.
قنواتی افزود: حمایت ها باید به گونه ای صورت گیرد که صاحبان هنر خودشان حامی اصلی بخش فرهنگ و هنر باشند.
7104/6125 معصومه عباسی**انتشار دهنده:سیدبهادر حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.