به گزارش ایرنا اسماعیل ایدنی دوشنبه در شورای سلامت در سرسرای اداری استانداری خوزستان اظهار کرد: بیمارستان بقایی با 400 تختخواب با قرارداد بین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای بیماران مبتلا به سرطان اختصاص یافت.
وی افزود: در حال حاضر بیمارستان شفا دارای 140 تخت برای برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به سرطان است و لیست انتظار طولانی در نوبت های شیمی درمانی وجود دارد زیرا از استان های ایلام، جنوب لرستان، بخش هایی از بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری و جنوب عراق برای درمان بیماری سرطان به استان مراجعه می کنند.
ایدنی ادامه داد: بر اساس یک تفاهم نامه با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد برکت قرار شد مرکز جامع سرطان با پیشرفته ترین امکانات در مکان فعلی بیمارستان شفا احداث شود زیرا قرار است قسمتی از بخش های بیمارستان شفا به دلیل فرسودگی و نداشتن ظرفیت کافی به بیمارستان بقایی 2 منتقل شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه 21 هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت یازدهم در کشور افتتاح می شود گفت: در آغاز دولت فعلی بیش از 2 هزار و 500 تخت در استان نسبت به استاندارد ملی کمبود داشتیم.
وی گفت: بیمارستان های 22 بهمن مسجد سلیمان، دشت آزادگان، ابوذر و سوانح و سوختگی اهواز در حال تکمیل هستند و با راه اندازی آنها در سال آینده به ظرفیت تخت های استان اضافه می شود.
این بیمارستان دارای بخش های سرطان مردان، زنان، ICU و CCU، داخلی، جراحی، ارتوپدی، عفونی با پزشکان متخصص و فوق تخصص است و هزینه ای بالغ بر 150 میلیارد ریال برای بهسازی، نوسازی و تجهیز بیمارستان از منابع دانشگاه علوم پزشکی اهواز و وزارت بهداشت هزینه شده است.
ایدنی اضافه کرد: روز گذشته در مجمع ملی سلامت از نهاد و دستگاههایی که به صورت فرابخشی از سلامت حمایت کردند تقدیر شد اما خوزستان رتبه ای نداشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: منابع مالی پروژه های عمرانی با توجه به حمایت های وزیر بهداشت تامین شد و بیمارستان سوسنگرد بعد از 15 سال توقف ظرف مدت یک سال افتتاح شد.
وی ادامه داد: اولویت دولت در حوزه اجتماعی، سلامت است و ما باید با این فرصت تاریخی، عقب افتادگی ها را جبران کنیم.

** یک هزار میلیارد ریال منابع مالی برای به روز شدن بهداشت استان تعریف شده است
ایدنی گفت: یک هزار میلیارد ریال منابع مالی برای به روز شدن بهداشت استان تعریف شده و با این منبع مالی، امکان تهیه زمین برای مراکز بهداشتی وجود ندارد چون منابع آن باید توسط دستگاههای ذیربط استان از جمله شهرداری و خیرین تامین شود و این مشکل به علت بخشی نگری است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز اضافه کرد: 120 پایگاه و 70 مرکز سلامت در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز به ویژه در حاشیه شهرها راه اندازی شد و به علت نداشتن ملک دولتی به صورت موقت در مکان های استیجاری فعال شدند.
دکتر شکرالله سلمان زاده اظهار کرد: با انعقاد تفاهم نامه بین استاندار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این امکان محقق شد که واحد های بدون ملک دولتی، امسال ساخته شوند.
وی گفت: در نشست حمایت طلبی اجتماعی در دانشگاه، با وجود آماده بودن منبع مالی و پیمانکار مشکل نداشتن زمین مورد طرح قرار گرفت و قرار شد فرمانداران و شهرداران همکاری لازم را داشته باشند اما همکاری خوبی صورت نگرفته است.

** 100 واحد بهداشتی، درمانی در اهواز نیاز به زمین اهدایی دارد
سلمان زاده ادامه داد: از 162 واحد بهداشتی، درمانی در اهواز 60 مورد دارای ملک دولتی و 100 واحد نیاز به زمین اهدایی دارد و تا کنون فقط دو تا سه زمین در اختیار ما قرار گرفته است.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان همچنین در خصوص بیماری ایدز گفت: متعهد هستیم همگام با سایر کشورها تا سال 2025 سه فاکتور 90 درصد شامل کشف بیماران، تحت درمان قرار گرفتن و سرکوب بار ویروسی باردرمان را محقق کنیم.

**پائین آمدن سن ابتلا و افزایش انتقال از طریق تماس های جنسی، زنگ خطر است
وی اظهار کرد: مشکلاتی از جمله پائین آمدن سن ابتلا و شیوع آن در نوجوانان، افزایش انتقال از طریق تماس های جنسی محافظت نشده تا بیش از 40 درصد و افزایش ابتلای زنان، زنگ خطر موج سوم اپیدمی ایدز است و الگوی انتقال بیماری به سمت انتقال جنسی سوق داده شده است.
سلمان زاده افزود: از جمله معضلات این بیماری، پائین بودن میزان تشخیص بیماری و میزان درمان به علت به مراجعه نکردن افراد با رفتارهای پرخطر برای انجام آزمایش رایگان و درمان، وجود مواد مخدر مدرن یا روانگردان که جای خود را به مواد سنتی می دهند، انجام کارهای پرخطر از جمله تاتو کردن و تجویز برخی داروها در آرایشگاهها و مراکز ورزشی، ناکافی بودن بیماریابی در گروههای پرخطر مانند کارتون خواب ها، کافی نبودن آموزش به جمعیت هدف و نگرش غلط مردم در خصوص عدم امکان درمان بیماری است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه تنها 10 درصد اقدامات در توان وزارت بهداشت است گفت: چهارمین برنامه استراتژیک ملی کنترل ایدز با مشارکت 18 سازمان و وزارتخانه دیگر در حال اجراست و کمیته کشوری برای اجرای این برنامه تشکیل شده و انتظار می رود کمیته استانی تشکیل شود.
وی اضافه کرد: در این برنامه وظیفه هرسازمان مشخص و به استانداری ارائه شده تا به سازمان های مربوطه ابلاغ شود و با تشکیل کمیته استانی، گزارشات به شورای سلامت ارائه شود.
سلمان زاده ادامه داد: انتظار می رود شورای سلامت، شرح وظایف دستگاهها را به سازمان های مختلف ابلاغ و در راستای اهداف برنامه پیش بروند.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص کاروان راهیان نوراظهار کرد : با شروع تعطیلات نوروزی نیاز به تشکیل کمیته استانی برای بررسی مسائل رفاهی و سلامت از جمله پیشگیری از بیماری هایی ماند سالک، سگ های ولگرد و یا جلوگیری از ورود برخی بیماری ها است.
مدیر کل امور شهری استانداری خوزستان نیز گفت: هفته گذشته ستاد سفرهای نوروزی با 15 مصوبه تشکیل شد و بررسی مسائل راهیان نور به عنوان یکی از مصوبات مطرح و قرار شد هفته آینده جلسه ای با حضور استاندار برگزار شود.
پیمان کاظمی نژاد افزود: برگزاری جلسات توسط فرمانداران دارای یادمان در حوزه شهرستانی خود و هماهنگی برای رفع برخی مشکلات از جمله دیگر مصوبات بود.
وی ادامه داد: در برخی یادمان ها از جمله فکه نیاز به استقرار آمبولانس است که در صورت وجود مشکل، خدمات رسانی صورت گیرد.
3004/6064
خبرنگار: خاطره غفاری** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.