همایون کوت زاده شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کشور عراق یک کشور سنتی است و ما برای خروج از حالت سنتی این کشور نمی توانیم کاری کنیم، اظهار کرد: برای بهبود شرایط در مرزها اتاق های بازرگانی باید اشخاصی را که در مرزها فعالیت می کنند، ساماندهی کنند که این امر با همکاری دستگاه های دولتی امکان پذیر است.
وی با اشاره به فعالیت های بازرگانی کشور ترکیه در عراق گفت: کشورهای دیگر به دلیل تمرکز روی کار و توزیع مویرگی کالا در شهرهای مختلف عراق توانستند در این کشور فعالیت های موفقی داشته باشند.
کوت زاده همچنین اقدام به ایجاد شرکت در عراق را یکی از این دلایل توسعه صادرات کشور ترکیه به عراق دانست و گفت: صادرکنندگان ترکی در کشور عراق دفاتری تاسیس کردند و در همه نقاط کشور عراق از بصره تا اربیل اقدام به برگزاری نمایشگاه کردند.
رئیس کمسیون توسعه تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز ادامه داد: صادرکنندگان ترکی با شرکت های عراقی پایگاه های مشترک ایجاد کردند اما تولید کننده و صادر کنندگان ما تنها به فکر صادرات روزانه است و به صادرات مستقر فکر نمی کنند.
وی با بیان اینکه تصمیمات آنی دولت عراق نیز به بازرگانان و تولیدکنندگان خوزستانی آسیب ها و خسارت هایی وارد می کند، تصریح کرد: این امر یکی از صعوبت های کار با کشور عراق است که بدون هماهنگی و اطلاع قبلی با وزارتخانه ها یا مسئولان ایرانی تصمیمات خود را اجرایی می کنند.
عضو هیات نمایندگان اتاق اهواز اضافه کرد: باید سعی شود که کارها از طریق شرکت ها و شخصیت های حقوقی پیش رود که تا کنون به صورت شخصی و حقیقی بوده اما اگر شخصیت های حقوقی باشند بهتر می توان این شرکت ها را ساماندهی کرد.
وی در خصوص استانداردسازی کالای صادراتی گفت: استاندارد مقوله مهمی است که متاسفانه تولیدکننده های ما وقتی با عراقی ها مذاکره می کنند عراقی ها به دنبال جنس ارزان هستند که صنعتگران برای عقد قرارداد مجبور به پایین آوردن قیمت و به تبع آن کیفیت کالای خود می شوند؛ این امر باعث شده کالای ایرانی به عنوان کالای کم ارزش و بی کیفیت در کشور عراق معرفی شود.
کوت زاده همچنین کشور عمان را به عنوان بازار هدف مناسبی برای بازرگانان خوزستانی دانست و افزود: برای شروع کار تجارت در این کشور باید ابتدا از طریق سرمایه گذاری های کوچک اقدام کرد که بازار این کشور را به خوبی بررسی کرد چرا که به دلیل همسایگی و روابط نزدیک سیاسی می تواند بازاری مختص ایرانیان باشد.
7148/6002
خبرنگار: هنا نیسی**انتشاردهنده: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.