به گزارش ایرنا محمد اسماعیل مطلق پنجشنبه در آبادان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود:پیشگیری از مرگ نابهنگام، پیشگیری و پایش عوامل خطر و تهدیدکننده سلامت، کمک به پیشگیری و پایش آسیب‌های اجتماعی، مراقبت از لحاظ بیماری‌های واگیری و نیمه واگیر، بهبود کیفیت و شرایط زندگی و تامین عدالت در سلامت از طریق کاهش نابرابری در حوزه سلامت به‌ویژه دسترسی به خدمات سلامت از عواملی است که باعث افزایش امید به زندگی می‌شود.
وی اظهارکرد: پیشگیری و کنترل عوامل خطر و تهدیدکننده سلامت از روند خوبی در سطح کشور برخوردار است.
مطلق، کمک به کاهش هزینه‌های سلامت را در جامعه از اهداف اجرای طرح تحول سلامت در جامعه دانست و گفت: در این طرح اولویت بخش سلامت برای افرادی است که توانایی و بضاعت مالی کمتری در جامعه دارند، به همین منظور پس از اجرای طرح تحول سلامت 11 میلیون نفر در مناطق محروم و حاشیه شهرها شناسایی و زیر نظر برنامه‌های سلامت قرار گرفتند.
وی افزود: برای این افراد پرونده الکترونیکی سلامت تشکیل و هر فرد زیر نظر کارشناس تغذیه، کارشناس سلامت روان، و زنان زیر نظر کارشناس مامایی قرار دارند.
وی گفت: یکی از کارهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پیشگیری از معلولیت و ناتوانی است و در این راستا کاهش نرخ مرگ‌های زودرس و نابهنگام مردم، کاهش نرخ مرگ مادران به ویژه در جوامع روستایی و شهری، کاهش مرگ کودکان زیر یک سال و پنج سال، کاهش بیماری‌های عفونی قابل پیشگیری با واکسن، بهبود وضعیت کودکان، بهبود فقر آهن در مادران و کودکان، بهبود دسترسی همگانی به خدمات پیشگیری، تشخیص و درمان و داروهای مورد نیاز است.

** 97 درصد زایمان ها در بیمارستان ها انجام می شود
مطلق افزود: 97 درصد از زایمان‌ها در کشور در بیمارستان‌ها و زایشگاه ها انجام می‌شود که شاخص به نسبت خوبی است.
وی اظهارکرد: سه درصد باقی مانده نیز در خانه‌ها توسط ماماهای دوره ‌دیده و یا ماماهای دوره ندیده انجام می‌شود ضمن اینکه تمام تلاش وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام 100درصد زایمان ها در بیمارستان ها و مراکز زایمان است.

** 40درصد علل ناباروری در کشور از طرف مردان است
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمام و آموزش پزشکی گفت: 40 درصد علل ناباروری در کشور از طرف مردان است که عمده آن بدلیل مصرف سیگار، سابقه برخی از عمل‌های جراحی، و اعتیاد است.
وی اظهارکرد: 20 درصد زوج‌ها در زندگی خود ناباوری را تجربه می‌کنند.
مطلق، از شناسایی 440 هزار زوج نابارور در کشور خبر داد و بیان داشت: با کمک بنیاد برکت در هشت استان کشور درمان این افراد آغاز شده و برخی از آنان بچه‌دار شده اند.
وی به اقدامات دولت برای کمک به افراد نابارور اشاره کرد و اظهارکرد: پس از اجرای طرح تحول سلامت 90درصد از هزینه درمان ناباروری زیر پوشش بیمه‌ها قرار گرفته و این وزارت درصدد است که کل هزینه های درمان ناباروری زیر پوشش بیمه قرار گیرد.

** 11 تا 13 میلیون زوج در سن ازدواج قرار دارند
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به افزایش سن ازدواج در کشور اشاره کرد و اظهارکرد: 11 تا 13 میلیون زوج در کشور در سن ازدواج قرار دارند که برای ازدواج آنها باید فکری کرد.
وی گفت: خیرین و دولت باید تلاش کنند تا شرایط ازدواج این افراد مهیا شود.
3015/ 6037
خبرنگار: عدنان جواهری *** انتشاردهنده: عبدالحمید راجی
کانال خبری ایرنا خوزستان:irnaahvaz@
برای دریافت لحظه‌به‌لحظه اخبار استان خوزستان به کانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.