به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان، با توجه به اطلاعیه اداره کل هواشناسی خوزستان، با ورود سامانه بارشی به استان، بارندگی همراه با رعد و برق در مناطق جنوبی، جنوب شرقی و مرکزی خوزستان از اواخر وقت چهارشنبه تا اواخر وقت پنجشنبه خواهیم داشت و بارش های پراکنده ای نیز در بقیه نقاط استان در این مدت رخ می دهد.
همچنین پیش بینی می شود با وزش بادهای قابل ملاحظه و کاهش کیفیت هوا و کاهش دید در ساعاتی از اواسط وقت پنجشنبه اتفاق بیفتد.
در این اطلاعیه از فرمانداران و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان ها خواسته شده نسبت به اتخاذ تمام تمهیدات لازم در این زمینه، کنترل و بازدید و بررسی سیستم ها دفع فاضلاب و آب های سطحی و خطوط و شبکه های برق رسانی، نظارت بر وضعیت سیل بندها و پل ها و راه ها در مناطق شهری و روستایی قبل و حین و بعد از بارندگی، بکارگیری تجهیزات و امکانات راهداری و هماهنگی با ادارات راه و شهرسازی و راهداری شهرستان ها به منظور آمادگی مقابله با حوادث غیر مترقبه ناشی از بارندگی در مناطق با حجم بیشتر بارش انجام شود.
اطلاع رسانی و ارائه توصیه های ایمنی به شهروندان به ویژه بیماران، کودکان، سالمندان، مسافران، صیادان، صاحبان قایق های موتوری، کشاورزان، دامداران، ساکنان حاشیه رودخانه ها و مناطق در معرض خطر و مناطق با احتمال وقوع صاعقه برای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی نیز باید در دستورکار ستادهای بحران شهرستان ها قرار گیرد.
استان خوزستان به دلیل خشکسالیهای اخیر و نیز کاهش منابع آبی چند سال است که با معضل ریزگردها مواجه است هر چند بیش از 60 درصد کانون ریزگردها در کشورهای عراق و عربستان قرار دارند.
برای مقابله بااین پدیده ، سال گذشته دولت دستور داد حق آبه تالاب هور العظیم را تامین نمایند که 70 درصد این حق آبه تا کنون تامین شده و 30 درصد دیگر نیز در دست اقدام است اما در حوزه های دیگر به دلیل کمبود آب هنوز حق آبه های لازم تامین نشده است.
استان خوزستان دارای یک میلیون هکتار بیابان و کانون ریزگرد است که از این میزان 350 هزار هکتار آن فعال بوده و همین امر در فصول مختلف سال مشکلاتی را برای زندگی روز مرده مردم به وجود می آورند.
وقوع گرد و غبار در بهمن امسال چند روز موجب تعطیلی مدارس و قطع آب و برق شد.
اوج این بحران در روزهای هشتم بهمن و 23 بهمن رقم خورد.
در پی وقوع طوفان هشتم بهمن ماه و قطع چند روزه آب و برق در اهواز و تعدادی از شهرهای خوزستان، مردم خوزستان خواستار رسیدگی به مشکل گرد و غبار و جلوگیری از طرح های انتقال آب شدند.
7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشار دهنده: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.