مهران مومن غریب سه شنبه در خصوص مشکلات آب شرب و کشاورزی هندیجان به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان هم در بعد شرب و هم کشاورزی با کمبود آب مواجه است و در تلاشیم کمبود آب شرب این شهرستان را با طرح های کوتاه مدت به صورت فوریتی بر طرف نمائیم.
وی گفت: افزایش پمپاژ آب از ایستگاه سد آسک و تقویت خط انتقال آب از ماهشهر به هندیجان از جمله طرح های است که در سازمان آب برق برای جبران کمبود آب شرب هندیجان پیش بینی و در حال اجراست.
مومن غریب ادامه داد: انتقال آب از خط محرم یا سد کارون سه به عنوان دو راه حل می توانند مشکلات کمبود آب شرب هندیجان را به صورت اساسی حل کنند.
وی افزود: در حال حاضر جمعیتی در حدود پنج میلیون نفر از خط محرم که آب را از سد کوثر به شهرهای حاشیه خلیج فارس منتقل می کند استفاده می نمایند و با توجه میزان بالای جمعیت و حجم آب این خط منبع پایدار و مناسبی برای تامین آب هندیجان نیست.
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: طرح انتقال آب از سد کارون 3 که مطالعات آن انجام شده علیرغم اینکه ممکن است هزینه بالاتری برای اجرا داشته باشد ولی از نظر امنیت و پایداری بسیار مناسب است زیرا این طرح در صورت اجرا امکان توسعه در آینده را نیز در این منطقه فراهم خواهد ساخت.
مومن غریب ادامه داد: رودخانه هندیجان از دو رودخانه زهره و خیرآباد تشکیل می شود که یک سوم این آب از خیرآباد و دو سوم آن از رودخانه زهره تامین می شود.
وی گفت: رودخانه خیر آباد دارای آبی شیرین و رودخانه زهره دارای آبی با میزان شوری بالا و بین سه تا چهار هزار میکرو موس است.
وی افزود: سد کوثر بر روی رودخانه خیر آباد احداث شده و بر روی زهره سازه خاصی جهت کنترل آب های جاری مانند سیلاب وجود نداشته و در هنگام بارندگی دو سوم آب به دریا می ریزد.
مومن غریب تصریح کرد: در زمان احداث سد کوثر که در استان کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد هیچ حق آبه ی کشاورزی برای خوزستان دیده نشده و این به معضلی برای اراضی پایین دست مانند هندیجان و بهبهان تبدیل شده است.
وی ادامه داد: از میزان آب این سد 80 میلیون متر مکعب برای اراضی کشاورزی در استان کهگیلویه و بویر احمد و 50 میلیون متر مکعب برای مصارف شرب خوزستان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: سد انحرافی آسک که در روستای مشراکه از توابع بخش چم خلف عیسی هندیجان قرار دارد، زمانی مخزن آن 15 میلیون متر مکعب ظرفیت داشت ولی هم اکنون به دلیل رسوب زیاد این حجم به دو میلیون متر مکعب کاهش یافته که باید برای لایروبی آن اعتباری در نظر گرفت.
وی با اشاره به کمبود آب کشاورزی در استان گفت: در خوزستان احداث شبکه های آبیاری و زهکشی از ساخت سدها پیشی گرفته و همین مسئله سبب شده که شبکه ها به بهره برداری برسند ولی به دلیل احداث نشدن سد های مورد نیاز آبی برای تخصیص به زمین های کشاورزی وجود نداشته باشد.
وی از احداث سد چمشیر به عنوان راه حلی برای رفع مشکلات آب یاد و گفت: سد چمشیر در استان کهگیلویه تا کنون پیشرفت 70 درصدی داشته و تکمیل این سد می تواند بخشی از مشکلات تامین آب حوزه پایین دست را حل کند.
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: تا زمان رفع اساسی مشکلات آب کشاورزی در حوزه آب ریز زهره باید میزان فعلی آب کنترل شود و به همین منظور در تلاشیم با احداث دهانه بر روی انهار سنتی به خصوص در بخش زیدون آب کشاورزی را کنترل نماییم.
شبکه آبیاری و زهکشی هندیجان با وسعتی حدود 50000 هکتار دارای 6 ناحیه عمرانی در ساحل راست به نامهای R1 تا R6 به وسعت 33000 هکتار و سه ناحیه در ساحل چپ به نامهای L1 تا L3 اجرا گردیده است.
سد تنظیمی و انحرافی آسک بر روی رودخانه هندیجان و در 35 کیلومتری شمال شهر هندیجان قرار دارد، عملیات ساختمان این سد از سال 1376شروع و در سال 1385 به بهره برداری رسیده است.
از ابتدای کشت پائیزه امسال بارها کشاورزان هندیجان در اعتراض به دریافت نکردن سهمیه آب کشاورزی خود اقدام به تجمع کردند.
شهرستان هندیجان با 38 هزار نفر جمعیت در جنوب استان خوزستان قرار گرفته و دارای 26 هزار هکتار اراضی زیر کشت است.
7163/6064
خبرنگار: عبدالحسن محسنی نژاد** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.