به گزارش ایرنا رسم نادرست تیراندازی در محافل عروسی و عزا در برخی شهرهای خوزستان و استان های همجوار، در برخی موارد، این آیین ها را به مصیبتی برای شرکت کنندگان در مراسم تبدیل می کند.
تیراندازی در مجالس عروسی و عزا، فرهنگ غلطی در استان خوزستان و دیگر استان های همجوار است که به درد فرهنگی تبدیل شده، شاخ و برگ دوانده و معضلات دیگری نظیر ازدواج های ناخواسته دختران را به سبب خون بها سبب شده است.
وجود رسوم غلط در میان سنت های تاریخی و پسندیده در میان اقوم مختلف کشور همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است که به نظر می رسد باید عقلای هر قوم راهکاری برای از میان بردن این رسم های غلط بیابند و اجازه ندهند سنت های پسندیده و پذیرفته شده ای که از نیاکان به ارث رسیده اینگونه دستمایه اشتباهات شود.
این سنت غلط در برخی موارد، تعداد زیادی کشته و زخمی برجای می گذارد هرچند در این خصوص نشست های مختلفی بین سران طوایف و قبایل قومیت های مختلف استان برگزار شده است ولی کماکان شاهد بروز چنین اتفاقاتی هستیم.
در یکی از این مراسم ها در بهمن ماه سال گذشته در آبادان، شلیک هوایی چندین گلوله در یک مراسم عروسی وحشت شبانه را به جان همگان انداخت و اخیرا نیز در یکی از این مراسم ها در ایستگاه 12 آبادان، فرهنگ غلط تیراندازی در مراسم عروسی یک کشته و دو مصدوم برجا گذاشت.
دادگستری آبادان، دادستانی، بزرگان شهر، دست اندرکاران، امام جمعه آبادان و دیگر دلسوزان شهر نیز نشست های مختلفی با بزرگان قوم و عشیره ها در راستای جلوگیری از این رسوم برگزار کرده اند ولی صدای تیراندازی در شهر، بیشتر اوقات در خیابان های شهر به گوش می رسد.

**** وقتی هستی شهروندان قربانی برخی رسوم می شود
رسم نادرست تیراندازی در محافل عروسی و عزا در برخی شهرهای استان خوزستان شایع است.
این رسم در سال های گذشته با نام آئین «کتل بندی» در بین برخی اقوام وجود داشته است که در این آئین، افراد توانمند و متخصص در مراسم های مختلف اقدام به تیراندازی به سمت آسمان می کردند که البته این رسم در محافل کم تعداد و با نهایت دقت انجام می پذیرفت.
«کتل» آئینی است که هنگام مرگ بزرگان و سلحشوران با یک مراسم خاص همراه با ساز چپی برگزار می شود و این آئین که ریشه در تاریخ دارد، بیانگر ارزش های اجتماعی، رشادت ها و سلحشوری های این قوم است.
شیوه برگزاری این مراسم به این روش است که تعدادی اسب بی سوار را با پارچه های رنگی آزین بندی می کنند و بر گرده هر اسب دو قبضه اسلحه شکاری و همچنین اسباب آلات جنگی را نیز بر روی زین برگ اسب آویزان کرده و از سوی چند مرد گرداگرد کوشک یا سنگ چین مکعب شکلی که از قبل ساخته اند، می گردانند.
این مراسم همراه با نواختن ساز چپی و آواز گاگریو که همان مرثیه سرایی است، اجرا می شود.
اما متاسفانه در سال های اخیر تیراندازی در مراسم های عروسی و عزا در بین جمعیت های فراوان و غالبا از سوی افراد کم سن و سال و بدون تخصص صورت می گیرد که این مسئله گاها منجر به حوادث ناگواری می شود.

*** شورای فرهنگ عمومی آبادان برای جلوگیری با این بدعت
نشست هماهنگی شورای فرهنگ عمومی آبادان نیز روز یکشنبه پس از وقفه حدود سه ساله برای بررسی این معضل و ارائه راهکار برای مقابله با این رسم غلط برگزار شد.
امام جمعه آبادان و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان که میزبان این نشست بود، با بیان اینکه تیراندازی در این مراسم ها و در برخی اوقات شبانه روز، امنیت شهروندان و امنیت سرمایه گذری و رونق پایدار را در خطر می اندازد، گفت:لازم است در این خصوص چاره ای جدی اندیشیده شود.
حجت الاسلام علی ابراهیمی پور با تجلیل از اقدامات پلیس، دستگاه های امنیتی و انتظامی برای مقابله با این بدعت ها، افزود:لازم است از ظرفیت بزرگان و سران قبایل برای فرهنگ سازی مقابله با این بدعت ها استفاده شود.
وی آسیب شناسی کار و فرهنگ سازی را عامل موثر برای کاهش بروز این معضل عنوان کرد و گفت:فضای مجازی ظرفیت بزرگی است که اصحاب رسانه نیز باید رد این خصوص فرهنگ سازی کنند.
حجت الاسلام ابراهیمی پور در بخش دیگری از سخنانش از این بدعت ها به عنوان عامل تهدید کننده امنیت شهروندان یاد کرد و افزود:اینجانب در نشست های هم افزایی با بزرگان و سران قبایل شرکت کرده ام و در این خصوص با آنها تبادل نظر کرده ام.

*** انتقاد فرماندار آبادان از حضور نیافتن مسئولان در نشست های فرهنگی
عزیزالله شهبازی معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان نیز در این نشست با انتقاد از حضور نیافتن برخی مسئولان عضو شورا و دست اندرکاران در این نشست، گفت:شورایب فرهنگ عمومی به عنوان دستگاه تصمیم گیر فعالیت می کند و بی توجهی مسئولان به این نشست، قابل قبول نیست.
وی پیگیری مصوبات پیشین، برنامه ریزی و اقدام برای حذف سنت های غلط، ارائه گزارش سالانه از وضعیت فرهنگ عمومی استان و تهیه پیوست فرهنگی برای طرح های مختلف اقتصادی شهرستان را از وظایف این شورا عنوان کرد و گفت:لازم است با دعوت از دلسوزان شهر و سران قبایل و عشایر و استفاده از نفوذ آنان، در خصوص حل این معضل تصمیم گیری کرد.
شهبازی، شناسایی چالش ها، دفاع از خرده فرهنگ ها و مقابله با بدعت های مرسوم در فرهنگ را از راهبردهای این شورا عنوان کرد.

*** فرمانده سپاه آبادان:فرمانداری شهرستان های همجوار نیز همکاری کنند
فرمانده سپاه آبادان نیز در این نشست با بیان شیوه های مقابله با این بدعت، همکاری همه دستگاه ها برای تحقق اهداف را خواستار شد و گفت:برای تحقق اهداف کار فرهنگی، باید همه به میدان آمده و قبح این کار شکسته نشود.
سرهنگ عادل عساکره همچنین با تاکید بر لزوم گسترش فرهنگ قباحت تیراندازی در مراسم های عزا یا عروسی، گفت:فرمانداری شهرستان های همجوار نیز باید در این خصوص همکاری کنند تا فردی که از شهرستان همجوار برای حضور در مراسم های مردم این خطه حضور می یابد، ساختار شکنی نکنند.
به گزارش ایرنا در این نشست مصوب شد، اعضای شورای فرهنگ عمومی آبادان با برگزاری نشست های هماهنگی با جامعه هدف خود نظیر فرهنگیان و سران قبایل و بزرگان، نسبت به فرهنگ سازی برای جلوگیری زا یان معضل اقدام کنند.
6125 خبرنگار و انتشاردهنده:سیدبهادر حسینی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.