حجت اله آریایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود:با پیگیری انجام شده از محل منابع ملی اعتباری برای مرمت خانه های تاریخی دزفول جذب شده است.
وی افزود:در این راستا مرمت خانه های تاریخی قلمبر 2،علیداد قاسمی،شیخی دزفولی،سعادت بخش ،خلج قصاب آغاز شده که برای مرمت هر کدام از این خانه ها 300 میلیون ریال هزینه خواهد شد ضمن اینکه مرمت کاروان سرای بازار و آسیابهای آبی نیز در حال انجام است .
وی با اشاره به اینکه این خانه های تاریخی مالک ساکن دارند گفت:با مرمت این خانه های تاریخی ثبت ملی سعی داریم مردم را تشویق به مرمت و جلوگیری از تخریب خانه های تاریخی کنیم ضمن اینکه با مرمت این خانه ها علاوه بر حمایت از مالکان از تخریب وخطرهای احتمالی نیز جلوگیری خواهد شد.
آریایی افزود:با توجه به اینکه مرمت خانه های تاریخی نیاز به فعالیت و صرف هزینه های مستمر دارند و مالکان این خانه ها اغلب از اقشار کم بضاعت هستند که توانایی مالی برای مرمت این میراث تاریخی را ندارند میراث فرهنگی با مرمت این خانه ها از آنها حمایت می کند تا تعمیر ناآگاهانه که منجر به خسارت به خانه های تاریخی می شود انجام نشود .
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول اظهار کرد:با مرمت خانه های تاریخی دزفول علاوه بر حفظ آثار ثبت ملی ساکنان نحوه برخورد با بناهای تاریخی را فرا می گیرند و بیشتر از این بناها مواظبت خواهند کرد.
وی به خبرنگار ایرنا گفت:در تلاش هستیم در اعتبارات سال آینده نیز مبلغی برای مرمت خانه های تاریخی دزفول در نظر گرفته شود.
به گزارش ایرنا شهر دزفول دارای بیش از 200 هکتار بافت تاریخی آجری است.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.