فریدون عبدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اجرای طرح غربالگری مشاوره اختلالات ژنتیک پیش از ازدواج در دزفول از ابتدای آذرماه آغاز شده است گفت: سالانه بیش از 50 هزار معلول به خاطر اختلال ژنتیکی در کشور به دنیا می آید به همین دلیل اجرای این طرح برای جلوگیری از تولد چنین نوزادانی ضروری است.
وی افزود:در این طرح بیش از 2 هزار زوج جوان که در شرف ازدواج هستند در دزفول مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت که شامل سه مرحله مصاحبه،مشاوره و آزمایش می باشد، مرحله مصاحبه در مرکز بهداشت انجام می شود و در صورت داشتن مشکل به 2 مرکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت بهزیستی شهرستان ارجاع داده می شود و در صورت نیاز به آزمایش تخصصی تر به استان معرفی می شود .
عبدی افزود:در این طرح تا سقف 10 میلیون ریال هزینه آزمایش رایگان خواهد بود و برای خانواده های نیازمند و تحت پوشش علاوه بر این هزینه تا سقف 30 میلیون ریال دیگر نیز یارانه آزمایش های تخصصی پرداخت می شود .
رئیس بهزیستی دزفول گفت:این طرح با همکاری مرکز بهداشت شهرستان دزفول در حال اجراست و زوج های جوان می توانند برای مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج به این مراکز مراجعه کنند.
وی اضافه کرد:در سال گذشته هزار و 500 زوج جوان و هزار و 500 نفر از افراد 15 تا 25 سال غربالگری شدند و تعداد 46 نفر برای آزمایش های تخصصی به استان معرفی شدند .
از پنجهزار و 300 معلول شناسایی شده در دزفول 2 هزار نفر از معلولیت شدید رنج می برند.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.