به گزارش ایرنا تالاب آب زالو در شمال شرقی خوزستان و در ۷۰۰ متری شهر قلعه خواجه مرکز شهرستان اندیکا قرار گرفته که راه های دسترسی آن از طریق جاده های مسجدسلیمان ، لالی ، ایذه و جاده بین استانی چهارمحال و بختیاری به شهر قلعه خواجه است.

این تالاب به دلیل وجود زالو که گونه شاخص جانوری آن است به "آب زالو" نام گرفته است.

یک سد تاریخی در پایین دست تالاب وجود دارد که در فصل زمستان برای ذخیره سازی بیشتر آب مورد استفاده قرار می گیرد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان اندیکا در این زمینه می‌گوید:این تالاب از نظر شکل ظاهری جزو تالاب های بیضوی به حساب می آید که عمیق ترین نقطه آن ۶ متر است.

مصطفی یوسفی ادامه می‌دهد: نوع خاک این تالاب باتلاقی غنی از مواد آلی است که آب آن از نزولات جوی ، چشمه های دایمی و جوشان تامین می شود و دارای آبی شیرین است.

وی با اشاره به ویژگی های اکولوژیکی این تالاب می‌گوید: درون و اطراف تالاب پوشیده از گیاه نی و گیاهان علفی و در برخی نواحی پوششی بسیار تنک گیاهان آبزی وجود دارد و در حاشیه این تالاب و در مجاورت روستای آب زالو مزارع کشاورزی وجود دارد.

یوسفی ادامه می‌دهد: تالاب آب زالو زیستگاه مناسبی برای پرنده های مهاجر برای استراحت و زیست و جوجه‌آوری است.

وی اضافه می‌کند: پرندگانی چون سلیم ها ، چوب پا ، کشیم ها ، انواع چنگرها ، ماهی خورک ابلغ ،آبچلیک پا سرخ ، حواصیل خاکستری ، خروس کولی ، دیدمک ،  مرغ بوتیمار، خروس کولی و پرندگان خشک زی همچون تیهو ، سارگپه ، هدهد ، چکاوک ، دم جنبانک ، زنبور خوار، بلبل خرما ،کبوترکوهی ،قرقی ، دارکوب و کلاغ در جنگل های پیرامونی تالاب زیست می کنند که در تمام فصول سال قابل مشاهده هستند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان اندیکا می‌گوید: در حاشیه تالاب پستاندارانی چون کفتار، گرگ ، تشی، شغال ، سمور ، جوجه تیغی ، روباه معمولی ، خرگوش ، غورباغه معمولی و درختی و  موش خرما زیست می کند.

وی با اشاره به آبزیان این تالاب می‌افزاید: زالو شاخص ترین گونه جانوری این تالاب است که  نامگذاری تالاب نیز بر همین اساس است اما خرچنگ ، ماهی و خزندگانی همچون مار و لاک پشت تالابی نیز در این مکان زندگی می کنند.

یوسفی با اشاره به تنوع پوشش درختی و گیاهی در این تالاب اضافه می‌کند: عمده پوشش درختی اطراف تالاب را درخت کنار ، بنیو ، پده ، درختچه های جاز ، گون ، خارشتر و از گیاهان حاشیه این تالاب می توان به نی ، تره تیزک آبی ، پونه ، زعفران کوهی ، جگن ، یولاف ،نرگس آبی ،دم اسبان و انواع جلبک ، استابولاریا ، اسپیروژیر و پیچک آبی اشاره کرد.

 وی می‌گوید: تبدیل زمین های حاشیه تالاب به زمین های کشاورزی و احداث باغ ، صید و شکار ، پمپاژ آب به روستاهای همجوار و فضای سبز شهری ، چرای بی رویه احشام ، قطع بیشه زارها وآتش زدن درختچه های اطراف تالاب، ورود زه آب های کشاورزی ، افزایش شوری آب و خاک تالاب ، تردد وسایل نقلیه و نزدیکی روستاها و حضور اهالی باعث آشفتگی و ناامن کردن این تالاب شده است.

یوسفی می‌افزاید: مهمترین ارزش تالاب حفظ حیات وحش و ذخایر ژنی گیاهی و جانوری است اما استفاده از منابع گیاهی ، شکار پرندگان آبزی ، برداشت زالو برای درمان بیماری های پوستی ، موقعیت توپوگرافی و نزدیکی به جاده آسفالته می تواند به عنوان تفرجگاه و توسعه اکوتوریسم باعث جذب گردشگر شود.

شهرستان اندیکا در شمال شرق خوزستان یکی از شهرهای تاریخی خوزستان است که دارای ۷۰۰ محوطه تاریخی از دوره های مختلف و بیش از ۵۰ اثر ثبت ملی است.
این شهرستان دارای سه بخش مرکزی، آبژدان و چلو است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.