علی باقرزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اهواز بیان کرد: وزیر آموزش و پرورش کارگروهی را برای بررسی و بالابردن شاخص‌های آموزش و پرورش خوزستان، در وزارتخانه تشکیل داده تا شاخص‌های آموزشی  که پایین‌تر از شاخص های ملی هستند به میانگین ملی افزایش یابند.

وی با اشاره به اینکه در این کارگروه پنج نفر از معاونان وزیر عضو هستند افزود: استاندار خوزستان و مدیر کل آموزش و پرورش  و برخی از نمایندگان خوزستان در مجلس و شورای اسلامی ، در خصوص کمبود معلم در این استان دغدغه دارند و با وجود اینکه از سیستم‌های متمرکز به وضعیت آموزشی استان‌ها دسترسی داریم اما لازم است برای بررسی مشکلات آموزشی از نزدیک در استان حضور یابیم تا دقیقتر در خصوص مشکلات آموزش و پرورش خوزستان تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه شورای آموزش و پرورش و شورای برنامه ریزی خوزستان در خدمت بهبود شاخص‌های کمی و کیفی آموزش و پرورش این استان تلاش می‌کنند ادامه داد: احساس فقدان یک نهاد برای مدیریت هر چه بهتر فعالیت‌ها به منظور ارتقای شاخص های آموزش و پرورش احساس می شد که تصمیم به راه اندازی این کارگروه  در استان و در سطح ملی گرفته شد.

رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارت آموزش و پرورش افزود: در جریان سیل فروردین امسال در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان کارگروه‌هایی برای رسیدگی به شاخص‌های آموزش و پرورش تشکیل شد که پس از یک مقطع زمانی کوتاه به کار خود پایان دادند اما در خوزستان برای ارتقای برخی شاخص‌ها نیاز است که این کارگروه در زمان طولانی تری فعالیت داشته باشد.

وی ادامه داد: تلاش زیادی در خوزستان برای تامین نیرو و ساماندهی نیروی انسانی انجام گرفته و مشکل عمده ای در این بخش در استان وجود ندارد.

باقر زاده گفت: کلاس های پرتراکم در خوزستان به نسبت حجم کلی کلاس ها در این استان وضعیت بدی ندارند، و از حدود ۲۱ هزار کلاس دروه ابتدایی در خوزستان حدود ۳۶ کلاس آمار بالای ۴۰ نفر دارند و آن هم به دلیل نبود فضای فیزیکی کافی در مدارس است.

وی با اشاره به اینکه کلاس بدون معلم در سال تحصیلی جاری در خوزستان وجود ندارد بیان کرد: با کمک گرفتن از نیروهای حق التدریس تلاش شد تا کلاس خالی از معلم در خوزستان نباشد؛ فقط تعداد اندکی از معاونان مدارس در خوزستان به دلیل شرایط خاص در کلاس تدریس می کردند که این کلاس‌ها نیز به معلم سپرده شد.

وی اضافه کرد: مجوز افزایش ساعت آموزش نیروهای حق التدریس به خوزستان داده می شود تا نیروهای حق التدریس با آمادگی هر چه بیشتر بر سرکلاس درس حاضر شوند.

فضای آموزشی خوزستان کمتر از میانگین کشوری

رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: فضای آموزشی خوزستان حدود ۰.۵ واحد از میانگین کشوری پایین‌تر است که باید از اعتبارات بخش تخریب و بازسازی و یا کمک خیران برای افزایش این میانگین استفاده کرد.

وی گفت: همچنین از محل پرداخت مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های بزرگ در خوزستان و کشور نیز برای افزایش فضای آموزشی استان باید بهره گرفت.

وی درادامه با اشاره به پوشش بسیار خوب دوره پیش دبستانی در خوزستان افزود: در آموزش و پرورش خوزستان تصمیم گیری درستی برای توسعه دوره پیش دبستانی در این استان انجام گرفته و بیش از ۹۵ درصد کودکان پنج سال در استان امکان حضور در این دوره تحصیلی را دارند؛ این موضوع موفقیت بسیار بزرگی برای استان و سیستم آموزش و پرورش کشور است و باید این برنامه حمایت شود.

عمده موضاعاتی که در کارگروه ارتقای شاخص های آموزشی خوزستان در سطح ملی و استانی مورد بررسی قرار می گیرد ارتقای شاخص های آموزشی و برطرف کردن کمبود نیروی معلم و تامین تجهیزات مورد نیاز مدارس خوزستان است.

جمعیت دانش آموزی خوزستان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که در بیش از ۱۰ هزار مدرسه مشغول تحصیل هستند و ۵۷ هزار معلم کار آموزش آنها را به عهده دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.