به گزارش ایرنا کوروش مودت چهارشنبه در بیست و یکمین مانور و زنگ کشوری زلزله و ایمنی مدارس خوزستان که به صورت نمادین در مدرسه بعثت اهواز با حضور دانش آموزان و جمعی از اولیای آنها و مسئولان استان برگزار شد افزود:تاکنون در ۳۰۰ مدرسه خوزستان آموزش‌های ایمنی در مقابل زلزله ارایه شده است.

وی شعار مانور سراسری زلزله امسال را " مدرسه ایمن و جامعه تاب آور" ، و هدف از برگزاری آن را افزایش آمادگی جامعه و دانش آموزان در مقابل زمین لرزه احتمالی بیان کرد.

مودت ادامه داد: زمین لرزه مسجد سلیمان که با شدت ۵.۷ ریشتر در تیر امسال رخ داد تبعات و ضررهای زیادی را برای استان و آموزش و پرورش به همراه داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: ۶۳ مدرسه در زلزله مسجد سلیمان آسیب دیدند که به بازسازی و مرمت نیاز دارند.

وی با بیان اینکه آموزش دانش آموزان در مقابل مخاطرات مهم است ادامه داد: در کنار آموزش ، باید با ایمن سازی مدارس در مقابل وقوع حوادث از وارد شدن زیان مالی و جانی به دانش آموزان و مدارس جلوگیری کرد.

فرسودگی ۳۰ درصد مدارس خوزستان

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: ۳۰ درصد مدارس خوزستان فرسوده، و به مقاوم سازی نیاز دارند که با اعتباراتی که پیش بینی شده امید است هر چه زودتر برای نوسازی این مدارس اقدام شود.

وی گفت: مدارس محل تجمع افراد زیادی است که در صورت مقاوم نبودن ساختمان در برابر مخاطرات طبیعی ممکن است در زمان وقوع حادثه عواقب سنگینی را به همراه داشته باشد.

۸۰ درصد جامعه در مقابل مخاطرات آمادگی ندارند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان نیز در این آیین گفت: یکی از موارد بسیارمهم در کشور میزان آمادگی آحاد جامعه در مقابل مخاطرات طبیعی است که میزان آمادگی مردم در مقابل خطرات ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد آمادگی لازم را ندارند و باید این آمار به ۶۰ درصد افزایش یابد.

علی خدادادی افزود: مانور زلزله و ایمنی به منظور ارزیابی میزان آمادگی دستگاه های امداد و نجات و دانش آموزان و خانواده‌های آنها که زیر آموزش طرح‌های امدادی و دادرس ( دانش آموزن آماده در روزهای سخت) بودند برگزار شده است.

وی بیان کرد:مانورهای دوره ای زلزله در مدارس که محل تجمع افراد زیادی است و در زمان وقوع حادثه امکان رخ دادن تلفات بیشتری در این مناطق وجود دارد، به طور منظم برگزار می شود.

وی گفت: با بربرگزاری این مانورها ارزیابی دوره ای از میزان آمادگی جامعه انجام می شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به اینکه افزایش آمادگی دانش آموزان در برابر مخاطرات در قالب طرح دادرس انجام می‌شود افزود: اجرای این طرح نتایج خوبی را به همراه داشته است و دانش آموزان در آن آموزش‌های امداد و نجات و اولیه را فرا می‌گیرند.

خدادادی ادامه داد: یکی از فاکتورهای مهم ،توجه به تنگناهای اعتباری و توسعه زیرساخت‌ها است که در زمان کوتاه نمی توانیم  این فاکتورها را عملیاتی کنیم به همین دلیل باید با آموزش، مردم را در مقابل مخاطرات طبیعی ایمن سازی کنیم.

وی گفت: افزایش میزان تاب آوری در جامعه از دیگر اهداف ایمن سازی جامعه در مقابل حوادث است که در جریان سیل فروردین ۹۸ در خوزستان به خوبی شاهد حضور اقشار مختلف مردم برای امدادرسانی و کمک رسانی بودیم.

وی افزود: اگر کمک های مردمی نبود هلال احمر و سایر دستگاه های امدادی امکان خدمات رسانی گسترده به مردم را نداشتند.

جمعیت دانش آموزی خوزستان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که در بیش از ۱۰ هزار مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.