هر وجب خاک خوزستان تداعی کننده حماسه های زنان و مردانی است که با خلوص نیت برای دفاع از کیان اسلامی وارد میدان ایثار و  شهادت شدند.

به راستی که خوزستان و دردهایش در دفاع مقدس را کسی فراموش نخواهد کرد.

این خطه ، زخم های عمیقی در دوران دفاع مقدس متحمل شد و زنان و مردان این دیار خاطرات سخت روزهای جنگ را در سینه های خود دارند و البته هنوز هم زخم های ناشی از آن سختی ها بر جسم تعداد زیادی از مردم فداکار این استان مانده است.

تقدیم هزاران شهید از این دیار برای دفاع از کیان اسلامی مصداق واقعی فداکاری برای میهن اسلامی است، مردم این دیار جانانه ماندند ، جانانه استقامت ورزیدند و جانانه جنگیدند تا ایران ، اسلام و انقلاب بماند و عزت ملت ۲ چندان شود.

و اما اینجا اندیمشک است... ۴ آذر ۱۳۶۵ روز اندیمشک و روز همه ایرانیان سرافرازی است که برای دفاع از کشور حماسه آفریدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا شهرستان اندیمشک در ۴ آذر ۱۳۶۵ شاهد طولانی ترین بمباران هوایی دشمن بعثی بود که در تاریخ پرفراز و نشیب این دیار ماندگار شده است.

این شهرستان  ورودی شمالی استان خوزستان است که با توجه به ظرفیت هایی مانند راه‌آهن، انبار نفت، شرکت بوتان گاز، سدهای دز و کرخه و قرارداشتن در کریدور شمال به جنوب و برخورداری از موقعیت ممتاز ریلی و جاده ای ، دارای اهمیت خاصی در بین سایر شهرهای استان است.

اندیمشک در دوران دفاع مقدس پشتیبان نیروها و رزمندگان بود و با توجه به اهمیت این منطقه ، از سوی دشمن بعثی مورد تهاجم هوایی و موشکی قرار گرفت.

از طرفی پیروزی افتخارآفرین رزمندگان اسلام در عملیات پیروزمندانه "والفجر۸" و تصرف شهر استراتژیک فاو سبب شد که در چهارم آذرماه سال ۶۵ رژیم بعث عراق به انتقام این شکست این شهرستان را هدف آماج حمله هوایی قرار دهد.
دشمن بعثی با حمایت ابرقدرت ها با تجهیزات کامل و جنگنده های پیشرفته به جنگ با مردمی آمد که سلاحی جز ایمان و اعتقاد به ارزش های اسلام و انقلاب نداشتند .
در ۴ آذر ۱۳۶۵ به یکباره آسمان اندیمشک سرخ و جنگنده های هوایی دشمن یکی پس از دیگری جای جای این شهر را هدف قرار دادند.

نخستین حمله هوایی دشمن بعثی در چهارم آذر ماه سال ۱۳۶۵ حوالی ظهر به ایستگاه راه آهن اندیمشک صورت گرفت.
راه آهن به دلیل اهمیت استراتژیک در پشتیبانی از جبهه ها بغض و کینه دشمن بعثی را موجب شده بود به طوریکه در این روز راه آهن اندیمشک چند بار مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت.
سد دز ، پلاژ سد دز ، بیمارستان شهید بهشتی ، بازار ، مناطق مسکونی و حتی مدارس نیز از حملات راکت های دشمن در امان نماند به طوریکه شهر اندیمشک به یکباره در دود ، خون فرو رفت اما این حمله وحشیانه نه تنها روحیه مردم اندیمشک را تضعیف نکرد بلکه مقاومتر از قبل به پشتیبانی از رزمندگان ادامه دادند.
حمله وحشیانه جنگنده های هوایی دشمن در این روز ۳۰۰ تن را در اندیمشک شهید و ۵۰۰ نفر دیگر را مصدوم کردند که در میان شهدای این روز تعدادی کودک معصوم نیز به چشم می خورد.
در این روز بمباران هوایی دشمن مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه به طول انجامید.
اندیمشک را شهر لاله های سرخ نامیده اند و به حق این عنوان برازنده این شهر است چرا که مادران شهدا در چهارم آذر سال ۶۵ قطعات تکه تکه پراکنده فرزندان خود را بر بام منازل مشاهده کردند اما از ایمان و اعتقاد خود عقب نشینی نکردند.

حجت الاسلام سید مصطفی حسینی نوری امام جمعه اندیمشک  در این خصوص گفت:۴ آذر ۱۳۶۵ روز حماسه و مقاومت مردم اندیمشک است و مردم مظلوم این شهرستان در برابر هجوم وحشیانه دشمن به خوبی ایستادگی کردند.

سبزمراد صادقی از رزمندگان دوران دفاع مقدس هم با اشاره به رشادت مردم اندیمشک در دوران جنگ تحمیلی گفت:روز ۴ آذر سخت ترین و تلخ ترین روز برای مردم اندیمشک بود که با فداکاری ، مقاومت و ایثار خود آن را در تاریخ ماندگار کردند.

وی افزود: مردم با وجود دیدن صحنه های تلخ و پیکرهای تکه تکه شده فرزندان خود ، پای ارزش های اسلام و انقلاب ماندند و در این روز مقاومت کردند .

وی گفت: هر دقیقه این روز برای مردم بسیار سخت گذشت اما در برابر طولانی ترین بمباران دشمن به خوبی ایستادگی کردند.

یکی از شهروندان اندیمشک هم گفت: بمباران وحشیانه جنگنده های دشمن در این روز به دلیل پشتیبانی مردم از جبهه های نبرد در دوران دفاع مقدس بود.

رضا زارعی افزود: خطوط مواصلاتی،تمرکز نیروهای جبهه و جنگ ورزمندگان ،وجود خطوط مهم ریلی راه آهن و دیگر ویژگی های ممتاز اندیمشک موجب حملات وحشیانه دشمن به این شهر شد.
مرتضی طیبی پژوهشگر دوران دفاع مقدس نیز گفت:ثبت این واقعه دردناک در تقویم کشور مطالبه دیرینه مردم شهرستان اندیمشک است.
وی با بیان اینکه تاکنون چندین جلد کتاب از نویسندگان اندیمشکی در خصوص حماسه ۴ آذر به چاپ رسیده افزود:سال ۶۵ اوج قدرت نیروی هوایی رژیم بعث عراق در سایه کمک های تسلیحاتی کشورهای حامی بود که جنایات زیادی در حق مردم ایران انجام داد.
طیبی گفت:در هیچ جای دنیا قوانین جنگ اجازه نمی دهد به مدارس و بیمارستان ها و مراکز غیر دفاعی حمله شود اما عراق در جنگ به بسیاری از مراکز غیر نظامی حمله کرد.

وی خاطرنشان کرد:مردم اندیمشک در همه صحنه ها ، همچون ۴ آذر مقاوم خواهند بود و در عرصه های مختلف اعتقاد واقعی خود به ارزش ها را نشان داده اند.
مردم اندیمشک با تقدیم یکهزار شهید نقش مهمی در پشتیبانی از رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس داشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.