محمد سبزه زاری چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پدیده اینورژن یا وارونگی هوا از اوایل هفته بر شهرهای صنعتی استان به ویژه اهواز حاکم شده و ارتفاع این پدیده روز چهارشنبه در اهواز ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر گزارش شده است.

«وارونگی دما» یا «اینورژن» زمانی رخ می‌دهد که لایه‌ای از هوای گرم بالای هوای سرد مجاورت کره زمین قرار می‌گیرد. درچنین شرایطی پایداری هوا ایجاد می‌شود و به جای آنکه با افزایش ارتفاع کاهش دما داشته باشیم تا چند صد متر از سطح زمین با افزایش ارتفاع افزایش دما خواهیم داشت.

نتیجه آن تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیت‌های انسانی و به دلیل حبس هوا در زیر این لایه مواد آلاینده تولیدشده در سطح زمین باقی مانده و بالا نمی‌روند. بر اساس طرح جامع آلودگی هوای اهواز، صنایع به ویژه صنایع نفتی بیشترین میزان آلایندگی را دارند. مشعل‌های نفتی در شرق و غرب اهواز همچنان تولید آلودگی می‌کنند.

وی افزود: ورود سامانه بارشی و بالا بودن ضرایب ناپایداری از اوایل روز جمعه هفته جاری تا اواخر روز جمعه هفته آینده به تدریج سبب افزایش ابر و به طور متناوب رگبار، بارش‌های فراگیر همراه با رعد و برق ، تندبادهای لحظه‌ای و احتمال ریزش تگرگ در سطح استان خواهدشد.

سبزه زاری بیان کرد:در ۲۴ ساعت گذشته شوش با ۳۱.۴ و ایذه با ۶.۷ درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنک‌ترین نقاط استان و حداکثر دمای اهواز به ۳۱.۲ و حداقل به ۱۱.۶ درجه سانتیگراد رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.