روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، روز دوشنبه به نقل از صادق فتح‌الهی اعلام کرد: با این اقدام، از تعمیر چاه با دکل و هرزروی سیال درون سازند و در نهایت از تحمیل زمان و هزینه‌ اضافی جلوگیری شد.

وی افزود: در این عملیات علاوه بر صرفه جویی حدود ۱۰۰ میلیارد ریالی در هزینه تعمیر چاه، زمان تعمیر و راه‌اندازی آن از حدود ۶ ماه به ۱۰ روز کاهش یافت.

وی ادامه داد: تعمیر چاه اهواز - ۲۶۹ به دلیل نشت داخلی شیرآلات سرچاهی، با هدف کاهش زمان و هزینه‌ تعمیر، استفاده از تجهیزات و قطعات جدید برای نصب بر روی تاج چاه در دستور کار قرار گرفت.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: پس از ساخت و تامین تجهیزات، قطعات و اتصالات تکمیلی مورد نیاز، با انجام تغییرات و اصلاحاتی در توپک قابل بازیافت موجود که از سوی دانشگاه صنعتی شریف ساخته شد و همچنین متعلقات (BHA) مربوطه، برای نخستین بار در مناطق نفت‌خیز جنوب توپک قابل بازیافت به عنوان توپک/پلاگ موقت برای ایمن‌سازی و تعمیر تاج چاه با موفقیت مورد استفاده واقع شد و مجدد چاه با دبی یک هزار و ۴۰۰ بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفت.

فتح‌الهی اضافه کرد: طراحی و ساخت ابزار درون چاهی توپک قابل نصب/برداشت با همکاری و نظارت مستمر کارشناسان اداره مهندسی بهره برداری ستاد برای نخستین بار در کشور توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف و با عنوان طرح پژوهشی "طراحی و ساخت ابزار درون چاهی توپک قابل نصب/برداشت" اداره ساخت کالا انجام و اجرا شد.

وی با بیان اینکه ابزارهای درون چاهی توپک قابل نصب/برداشت ساخت داخل تاکنون در ۶ عملیات اسیدکاری انتخابی استفاده شده ، افزود: به کارگیری این ابزارها در چاه‌های میادین اهواز، مارون و آغاجاری موفقیت‌آمیز بوده و موجب افزایش دبی سه هزار بشکه در روز شده و برای نخستین بار به عنوان پکر/پلاگ در چاه اهواز۲۶۹ مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از این روش می‌توان در تعمیر تاج چاه و شیرآلات چاه‌های مشابه نیز استفاده کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.