زائران بازگشته از سفر کربلا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: در همایش اربعین امسال اوج همبستگی و وحدت مسلمانان به نمایش درآمد و مردم عراق نشان دادند این وحدت همچنان سال به سال رو به افزایش است.

یکی از زائران اربعین حسینی که از مشهد به عراق رفته،در بازگشت به شلمچه گفت: موکب های عراقی و ایرانی در خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی تمام تلاش خود را به کار گرفته بودند.

مسعود بافضل افزود: برای زیارت کربلا از مسیری که معروف به راه علما بود به طول ۹۰ تا ۹۵ کیلومتر از نجف تا کربلا را طی کردیم که در این مسیر موکب‌های عراقی از زائران پذیرایی می کردند.

وی افزود: این مسیر برای زائران ایرانی هنوز شناخته نشده بود لذا موکب های ایرانی در این مسیر مستقر نبودند اما موکب های عراقی برای خدمت رسانی به زائران تلاش ارزنده ای کرده اند.

یکی دیگر از زائران اهل شیراز می‌گوید: مردم عراق همه برای پذیرایی و خدمت‌رسانی به زائران بسیج شده اند وبسیاری از آنها منازل خود را به روی زائران گشوده بودند.

عشرت مهدوی افزود: موکب های ایرانی هم در عراق تمام امکانات لازم برای زائران را فراهم کرده بودند و هیچ گونه کم و کسری وجود نداشت.

مصطفی دهقانی زائری از شهرستان خرامی فارس می گوید: مردم عراق از لحاظ تامین آب و غذا برای زائران سنگ تمام گذاشتند.

وی با اشاره به کرایه‌های اتوبوس ها از شلمچه تا نجف و کربلا گفت: کرایه های اتوبوس های ایرانی تعیین کرده بودند بین ۲میلیون ریال تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بود اما کرایه های اتوبوس های عراقی بین یک میلیون ریال تا یک میلیون و ۵۰۰ از مسافران طلب می کردند که جای تقدیر دارد، انتظار می رود بر نرخ گذاری ناوگان حمل و نقل هموطن ما نظارت بیشتری شود.

یکی از زائران اربعین حسینی اهل اهواز می گوید: برادران عراقی برای خدمت گذاری به زائران اربعین حسینی سنگ تمام گذاشتند و با کمال احترام از زائران پذیرایی کردند.

کریم ساعدی افزود: به رغم ازدحام مضاعف جمعیت زائران امسال در کربلا برادران عراقی در موکب های خود از زائران پذیرایی می کردند و هیچ گونه کسری از لحاظ آب آشامیدنی و غذایی نبود.

غضنفر صادقی یکی از زائران اهل شیراز نیز گفت: در هفته گذشته برای عبور از مرز شلمچه به دلیل ازدحام جمعیت و کمبود اتوبوس هشت ساعت پشت درهای بسته بودیم اما پس از عبور از مرز با اتوبوس های عراقی به نجف سفر کردیم.

وی اظهار داشت: امکانات غذا و آب در کربلا عالی بود اما در نجف با کمبود آب مواجه شدیم که مجبور میشدیم آب بسته بندی شده را به قیمت ۵۰ هزار ریال خریداری کنیم.

صادقی افزود: در مواردی هم در ایستگاههای هلال احمر داروهایی که می خواستیم موجود نبود و مجبور می شدیم از داروخانه های عراقی تهیه کنیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر با بیان اینکه روند بازگشت زائران به کشور در روز اربعین حسینی از مرز شلمچه شتاب گرفته گفت: تمام تمهیدات لازم برای بازگشت زائران اربعین حسینی از مرز شلمچه فراهم شده است.

کوروش مودت گفت: در حال حاضر سه بیمارستان صحرایی با ۴۵ دستگاه آمبولانس با کادر درمانی،برای خدمت رسانی به زائران بازگشته از زیارت اربعین دراین منطقه آماده هستند.

وی گفت: به منظور آسانتر شدن بازگشت زائران اربعین حسینی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری برای انتقال زائران به نقاط مختلف کشوردر مرز شلمچه مستقر هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر این برای جابجایی رایگان زائرانی که به مقصد مرکز استان و شهر اهواز عزیمت می کنند ، نیز چند دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شده است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر به زائرانی که از کربلا باز می گردند، توصیه کرد: زائران برای برگشت به شهر خود عجله نکنند و استراحت کامل داشته باشند تا شاهد اتفاقات ناگوار نشویم.

مودت گفت: در حال حاضر محل اسکان برای زائران چه در مرز شلمچه و در شهر خرمشهر تدارک دیده شده است.

مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی و اسکان ستاد اربعین در شلمچه با بیان اینکه بازگشت زائران اربعین حسینی از مرز شلمچه شتاب گرفته است گفت: با توجه به اینکه موج بازگشت زائران از سفر کربلا افزایش چشم‌گیری داشته تمام امکانات لازم اعم از اسکان و تغذیه برای زائران فراهم شده است.

مکی یازع افزود: برای استراحت و اسکان زائران علاوه بر موکب های شلمچه در شهرهای آبادان و خرمشهر نیز محل اسکان مهیا شده است.

وی با اشاره به اتوبوس های مستقر در پایانه شلمچه برای انتقال زائران بازگشته از سفر کربلا به استانهای مختلف کشور گفت: تعدادی از این اتوبوس ها زائران را به صورت رایگان از پایانه مرزی شلمچه به اهواز منتقل می کنند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز از اجرای طرح غربالگری زائران در هنگام برگشت از کشور عراق خبر داد و گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری های واگیر زائرانی که از گذرگاه شلمچه وارد کشور می‌شوند در پایانه مرزی توسط نیروهای بهداشت و درمان رصد می شوند.

شکراله سلمان‌زاده افزود: در حال حاضر۲ هزار و ۵۰۰ نفر در گروه های مختلف بهداشتی، درمانی و واحدهای فوریت‌های پزشکی و پیش‌ بیمارستانی برای خدمات رسانی به زائرانی که از کشور عراق برمی‌گردند، آمادگی کامل دارند.

وی با اشاره به  استمرار خدمات مامایی و درمانگاه سیار دندانپزشکی در شلمچه گفت: در حال حاضر ۴۵ دستگاه آمبولانس و چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس در مسیر شلمچه آماده خدمت هستند و هر کدام از این اتوبوس آمبولانس‌ها این قابلیت را دارند که در شرایط خاص به صورت یک بیمارستان سیار درآیند.

بیش از ۴۰۰  موکب مردمی از میدان مقاومت خرمشهر تا پایانه مرزی شلمچه مستقر شده و به زائران خدمات رسانی می‌کنند.

 حرکت خودجوش زائران اربعین حسینی به سمت گذرگاه های مرزی چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در ۱۵کیلومتری غرب خرمشهر از روزهای آغازین ماه صفر شروع شده و همچنان ادامه دارد.

شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر مهمترین گذرگاه مرزی استان خوزستان برای تردد زائران اربعین حسینی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.