کمال دویده جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص اهمیت نما در سیما و منظر شهری، اظهارداشت: بخشی از هویت حقوقی و عمومی شهروندان در حوزه معماری  به موضوع منظر شهری باز می‌گردد که به همین منظور روند تهیه و بررسی نقشههای ساختمانی با تغییراتی همراه شده و از جمله آن میتوان به انجام کنترل نقشههای نما و تمرکز این کار در نظام مهندسی اشاره کرد.

وی با اشاره به آشفتگی موجود در نمای ساختمانهای کلانشهر اهواز، تصریح کرد: از این پس صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری منوط به رسیدگی و تایید نقشه نماهای سازه ها توسط گروه بررسی این سازمان است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان انجام تایید همزمان نقشههای سازه، نما، مکانیت و برق را برای انطباق و کنترل  نقشهها در فرآیند جدید را ضروری دانست و  تاکید کرد: با این وجود تا زمانی که  ساختمان‌ها تایید نما نداشته باشند، انجام تایید در مابقی موارد صورت نخواهد گرفت.

وی یادآور شد: در کمیته نما مواردی مانند ضوابط نظارت در طراحی و ساخت نما، نقش‌نما در بهینه‌سازی مصرف انرژی، ضرورت‌های اجرایی نما به‌منظور رعایت ایمنی و… مورد توجه قرار می‌گیرد.

انجام تغییرات کاربردی و اساسی در منظر شهری

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان به‌کارگیری از توان علمی و ظرفیت‌های متخصص را ضروری عنوان کرد و افزود: در جلسات مختلفی که با شهرداری برگزار شد، بر این نکته تاکید کردیم که اگر بحث نما در نظام مهندسی ساختمان متمرکز شود به واسطه تغییرات کاربردی و اساسی که صورت می‌گیرد، منظر شهری به شرایط مطلوبتری نزدیک خواهد شد.

دویده با تاکید بر اینکه مسئولیت سازمان نظام مهندسی ساختمان در خصوص بررسی نقشه نمای ساختمان‌ها زمینه مناسبی را برای آسیب شناسی وضعیت موجود فراهم کرده است گفت: این روند با اقدامات نظام‌مند و انجام فعالیت‌های علمی و تخصصی می‌تواند به بهبود و بهره‌وری هرچه بیشتر برنامه‌ریزی‌ها در مدیریت شهری منجر شود.

سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان دارای ۱۸ هزار عضو در هفت رشته عمران، معماری، شهرسازی، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی، نقشه برداری و ترافیک است.

این سازمان در خوزستان ۲۰ دفتر نمایندگی در شهرستان‌ها دارد که بر نحوه کیفیت خدمات مهندسی و حسن اجرای ساخت و سازها در حمایت از مردم به عنوان بهره‌برداران ساختمان‌ها، فضای شهری و انواع بناها نظارت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.