به گزارش خبرنگار ایرنا علی حسین حسین زاده سه شنبه شب  نشست در نشست فوق العاده ستاد اربعین در مرز چذابه افزود: برای رفاه حال زائران این ستاد اقدام به تامین اتوبوس و مینی بوس های مورد نیاز برای انتقال زائران از این مرز به شهرهایشان کرد.

وی تاکیدکرد: تامین سوخت و پذیرایی از زائران در موکب های اطراف پایانه مرزی چذابه ب نیز باید در اولویت باشد.
 فرمانده قرارگاه اربعین در مرز چذابه گفت: برای انتقال زائران دهها دستگاه اتوبوس به مقصد شهرهای مشهد ، یزد ، شیراز و تهران در اطراف پایانه تدارک دیده شده است و ماموران راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز بر کرایه اتوبوس ها به منظور جلوگیری از اجحاف های احتمالی نظارت خواهد کرد.
حسین زاده با اشاره به اینکه اتوبوس به اندازه کافی از شهرهای مختلف به این منطقه مرزی گسیل شده تا زائران را به مقصد های مورد نظر برساند افزود:بیش از ۴۰دستگاه اتوبوس نیز برای انتقال زائران به شهرهای خوزستان به خصوص اهواز در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه خودروهای سواری نیز برای کمک به حمل و نقل عمومی ساماندهی شده است افزود: انتقال زائران با خودروهای سواری نیز در صورت لزوم انجام خواهد شد. 

تامین سوخت در مسیر تردد زائران اربعین
تامین سوخت (بنزین و نفت گاز) در ۲ محور اصلی چذابه- بستان- سوسنگرد- حمیدیه- اهوازمعروف به طریق الحسین و محوز چذابه- بستان - الوان – شوش نیز از موضوع هایی بود که در نشست ستاد اربعین در چذابه مطرح شد.
مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خوزستان در این ارتباط گفت: ذخیره سازی سوخت در مسیرهای تعیین شده به اندازه کافی انجام شده و تدابیری برای فعال نگه داشتن جایگاه های سوخت به صورت شبانه روزی اندیشیده شده است.
نعمت الله نجفی با بیان اینکه ۲ جایگاه سیار سوخت (بنزین و نفت گاز) در نزدیکی پایانه چذابه نیز فعال شد و همچنان مشغول سوخت رسانی به خودروهای زائران و اتوبوس ها است افزود: فعالیت این ۲ جایگاه بنا به ضرورت شبانه روزی می شود. 

اسکان موقت زائران اربعین حسینی
در نشست ستاد اربعین خوزستان در مرز چذابه موضوع اسکان موقت زائران اربعین حسینی در بیش از ۳۰۰ موکب که در اطراف پایانه برپا شده است مطرح و بر آمادگی اسکان زائران به ظرفیت ۵۰هزار زائر تاکید شد.
حجت الاسلام سیدمحمود موسوی رییس کمیته جذب مشارکت های مردمی ، تغذیه واسکان ستاد اربعین گفت: تقریبا" همه موکب های چذابه آمادگی برای اطعام و اسکان زائران را دارند ضمن آنکه منازل و حسینیه های مشخص در روستاها و شهرهای مسیر تردد زائران با پلاک و بنر مشخص شده است.
وی گفت:موکب های مردمی چذابه آمادگی دارند تا چند روز پس از اربعین همچنان به زائران خدمت رسانی کنند و در این ارتباط مشکل و نگرانی خاصی متصور نیست.
حجت الاسلام موسوی افزود: همزمان با تند شدن آهنگ بازگشت زائران ، آب معدنی و بسته بندی به اندازه نیاز در موکب ها و مسیر تردد زائران تدارک دیده و نان بسته بندی و اطعام سه وقت به ظرفیت ۲۵۰هزار وعده غذایی در منطقه وجود دارد ودر صورت نیاز امکان پشتیبانی بیشتر از موکب ها وجود دارد.  

امنیت پایدار ضرورتی انکارناپذیر
تامین امنیت زائران اربعین حسینی در مسیرهای بازگشت به شهرهای خود نیز در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
سرهنگ محمدسعید یاری فرمانده ارشد نیروی انتظامی در منطقه مرزی چذابه گفت: با شتاب گرفتن ورود زائران به میهن اسلامی از گذرگاه چذابه ، همه تدابیر لازم برای امنیت پایدار در مسیرها ، روستاها و شهرهای در گذر تردد اندیشیده شده است است.
وی گفت: تنها توصیه های ما به زائران ، حفظ آرامش همراه با صبوری ، استراحت کافی قبل از رانندگی و سپس حرکت به سمت شهرهای خود و رعایت دقیق هشدارهای ایمنی و اجتناب از عجله برای رسیدن به مقصد مورد نظر است.
سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه خوزستان نیز از آمادگی کامل نیروهای تحت امر خود برای نظارت بر تردد خودروهای زائران و گشت های منظم در جاده های اصلی و فرعی خبر داد.
وی عجله کردن ، سرعت غیرمجاز و عدم توجه به جلو و خواب آلودگی را از دلایل بروز تصادف های رانندگی بیان کرد و افزود: هشدارها و توصیه های محیطی در کنار جاده های انجام شده است.
به گزارش ایرنا روند ورود زائران به کشور از گذرگاه مرزی چذابه با گذشت ۱۵روز از ماه صفر از خروجی زائران از این مرز پیشی گرفت و از ۲۱هزار نفر در شبانه روز گذشته عبور کرد در حالی که در این مدت خروجی زائران از این مرز اندکی بیش از ۱۹هزار نفر بود.
پیش بینی شده در ۲ روز آینده آهنگ ورود زائران به کشور از چذابه آهنگ تندتری به خود بگیرد.  
به گزارش ایرنا حرکت تدریجی زائران اربعین حسینی از اول ماه صفر آغاز شده و تا دو سه روز مانده به اربعین حسینی ادامه می یابد.
مرزهای چذابه و شلمچه ۲ گذرگاه رسمی و بین المللی تردد زائران اربعین حسینی است.
بر اساس تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران و نیز تقویم عراق، ۲۷ مهر روز اربعین است. 
۶۰۶۵ / ۶۰۶۴
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.