به گزارش خبرنگار ایرنا  عبور آزاد خودروهای شخصی زائران اربعین از مرز بین‌المللی چذابه قبل از حرکت زائران به صورت رسمی از سوی مقامات مسئول کشوری و استانی اعلام شد ولی به دلیل آنچه ممانعت طرف عراقی خوانده شده، خودروهای سواری اجازه ندارند از این مرز به سمت شهرهای مقدس عراق حرکت کنند.
نبود زیرساخت ها به خصوص راه مناسب و بی خطر و تردد زیاد خودروهای عراقی که برای انتقال زائران اربعین به صورت لحظه ای و شبانه روزی در حرکت هستند از جمله دلایل اعلام ممنوعیت عبور خودروهای سواری زائران اربعین از سوی طرف عراقی اعلام شده است.
با این حال تلاش و پیگیری مسئولان مرزی ، سیاسی و محلی کشورمان در مرز چذابه برای قانع کردن مقامات مرزی "شیب" عراق برای عبور خودروهای سواری که قبلا" هزینه های آن را پرداخت کرده اند و کارت عبور از گمرک دریافت کرده اند به جایی نرسیده است.
برخی سرنشینان خودروهای شخصی که از زائران مسن ، معلول یا جانباز دوران دفاع مقدس هستند در پایانه مرزی چذابه به دنبال چاره و راهکاری برای عبور از این گذرگاه مرزی هستند.
در همین حال تعدادی از اتوبوس های ایرانی کاروان های زائران که قبلا" کارهای قانونی و گمرکی خود را برای عبور از مرز انجام داده اند همچنان با سختگیری طرف عراقی برای ممانعت از ورود به عراق رو به رو هستند.
به گفته حمید سیلاوی فرماندار دشت آزادگان ، هماهنگی ها با طرف عراقی برای عبور آسان اتوبوس های ایرانی حامل کاروان های زائران در حال انجام است ولی طرف مقابل با عبور قانونی خودروهای شخصی زائران نرمش به خرج نمی دهد.
صاحبان برخی از خودروهای سواری پس از ناامید شدن از عبور قانونی ازمرز چذابه ، خودروهای خود را در پارکینگ مستقر کردند وسپس راهی کربلا شدند.
پیش بینی شده با حذف روادید برای زائران ایرانی اربعین حسینی ، شمار مشتاقان به زیارت حرم حضرت سیدالشهدا علیه السلام ، از چهار مرزی و رسمی خسروی در استان کرمانشاه ، مهران در استان ایلام و چذابه و شلمچه در استان خوزستان از ۲ میلیون نفر پارسال به سه میلیون نفر در اربعین امسال برسد.
اربعین پارسال ۲۳۷ هزار زائر از گذرگاه مرزی چذابه به شهرهای مقدس عزیمت کردند. 
طبق تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ، ۲۷مهرماه روز اربعین حسینی است. در عراق نیز همین روز ، اربعین است.
۶۰۶۵/۶۰۰۲     
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.