به گزارش ایرنا پل ارتباطی دهستان عنافچه با شهر ملاثانی در شهرستان باوی به مدت ۶ ماه است که تخریب شده و مردم این دهستان برای رفتن به شهر ملاثانی به ناچار از قایق استفاده می کنند.

دهستان عنافچه به دلیل عبور رودخانه کارون از کنار آن با دیگر مناطق این شهرستان ارتباط زمینی ندارد، و مردم این دهستان برای رفتن به ملاثانی مرکز شهرستان باوی پیش از این از پل شناوری که توسط ارتش ایجاد شده بود استفاده می کردند که در جریان سیل فروردین امسال و بالا آمدن سطح رودخانه کارون این پل تخریب شد و ارتش تمامی قطعات این پل را جمع آوری کرد.

در آبان پارسال نیز این پل شناور به دلیل بالا آمدن سطح رودخانه کارون برچیده شده بود که مردم دهستان عنافچه به مدت ۲ ماه از قایق برای تردد استفاده می کردند و دانش آموزان با تحمل سختی فراوان از این مسیر برای رفتن به مدرسه خود در شهر ملاثانی تردد داشتند.

اما امسال با تخریب و برچیده شدن این پل مردم برخی از ساکنان دهستان عنافچه دیگر حاضر به پذیرفتن خطر عبور فرزندان خود از رودخانه نیستند و مانع ادامه تحصیل دانش آموز خود به ویژه دختران شدند.

برای تردد ساکنان دهستان عنافچه به شهر ملاثانی یک قایق از مردم بومی منطقه وجود دارد که به لحاظ ایمنی شرایط بسیار نامناسبی دارد و در این مدت مردم این منطقه تنها با این قایق به شهر ملاثانی می روند.

امسال دخترم را به مدرسه نفرستادم

عباس عنافچه یکی از ساکنان دهستان عنافچه است و با صورتی آفتاب سوخته در کنار رودخانه کارون در شهر ملاثانی در حالی که منتظر آمدن قایق است نظاره گر دهستان خود است که چند ماهی است به جزیره ای دوره افتاده و جدا از شهرستان باوی تبدیل شده است .

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: امسال دیگر اجازه ندادم دخترم برای رفتن به مدرسه از رودخانه عبور کند و او را در مدرسه ثبت نام نکردم.

عنافچه افزود: سرنوشت بسیاری از دانش آموزان دهستان عنافچه مهر امسال به همین شکل بوده و خانواده های زیادی به دلیل نبود پل ارتباطی بین دهستان عنافچه و شهر ملاثانی مانع ادامه تحصیل فرزندان خود شدند.

این ساکن دهستان عنافچه ادامه داد: یکی از اهالی این دهستان با قایق خود در این مدت که پل شناور تخریب شده، مردم را جا به جا ، و از هر نفر مبلغ ۲۰ هزار ریال کرایه دریافت می کند.

وی گفت: در دهستان عنافچه به دلیل کمبودهای زیادی که در بخش آموزش وجود دارد خانواده ها فرزندان خود را برای تحصیل به شهر ملاثانی می فرستند که با تخریب شدن پل ارتباطی بسیاری از خانواده ها از ادامه تحصیل فرزند خود دیگر منصرف شده اند.

مسئولان به وضعیت مردم عنافچه رسیدگی نمی کنند

موسی عنافچه از دیگر اهالی دهستان عنافچه است که از وضعیت تردد به شهر ملاثانی گله مند است.

وی گفت: متاسفانه پس از گذشت ۶ ماه از تخریب پل ارتباطی بین دهستان عنافچه و شهر ملاثانی مسئولان این شهرستان و یا خوزستان برای تهیه حتی یک قایق همکاری لازم را ندارند.

عنافچه بیان کرد: دانش آموزان پس از اینکه با قایق از دهستان عنافچه به شهر ملاثانی می رسند ، باید کیلومترها مسافت را طی کنند تا به مدرسه خود برسند، مسئولان این شهرستان می توانند در حمایت از دانش آموزان این دهستان حداقل وسیله نقلیه ای را تهیه کنند که آنها را به مدرسه های خود در شهر ملاثانی برساند.

وی ادامه داد: در کنار دانش آموزان که هر روز برای رفتن به مدرسه به ناچار باید از قایق استفاده کنند بسیاری از مردم برای رفتن به محل کار خود و یا انجام کارهای روزمره باید چندین بار عرض رودخانه را با این قایق نا امن تردد کنند.

وی گفت: جاده ای که مردم عنافچه برای آمدن تا کنار رودخانه از آن استفاده می کنند تا روستاها در حدود هفت کیلومتر فاصله دارد و دانش آموزان و مردم هر روز باید این مسافت طولانی را برای رفتن به خانه های خود بدون وسیله نقلیه طی کنند.

برای رفتن به مدرسه امنیت نداریم

زهرا ساعدی دانش آموز پایه دوم متوسطه و ساکن در دهستان عنافچه است که هر روز عرض رودخانه کارون را با یک قایق قدیمی و ناامن طی می کند تا به مدرسه خود در شهر ملاثانی برسد.

وی  گفت: دانش آموزان دختر برای تردد در این مسیر امنیت لازم را ندارند و هر روز با ترس به مدرسه می روند.

این دانش آموز می گوید: مسیر طولانی را از روستای خود تا کنار رودخانه طی می کنیم و بعد با یک قایق که هر لحظه ممکن است باعث غرق شدن ما در رودخانه شود تا ملاثانی تردد می کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر روز صبح زود در کنار رودخانه منتظر آمدن قایق هستیم بیان کرد: اگر قایق نیاید آن روز به مدرسه نمی رویم، خانواده های ما بارها مانع رفتن ما به مدرسه شدند اما به دلیل علاقه ای که به درس خواندن داریم تمامی این مشکلات را تحمل می کنیم.

مسئولان به داد مردم دهستان عنافچه برسند

دهیار روستای چم اخزام در دهستان عنافچه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بارها از مسئولان شهرستان باوی درخواست راه اندازی دوباره پل شناور و یا دریافت قایق های امن را داشتیم اما متاسفانه در این مدت ۶ ماه که این پل تخریب شده است هیچ کمکی به مردم این منطقه نشده است.

مولا عمرانی افزود:: هفته گذشته تعدادی از اهالی دهستان عنافچه در اعتراض به تخریب پل ارتباطی آن ها با شهر ملاثانی در مقابل ساختمان فرمانداری باوی تجمع کردند اما هنوز هیچ پاسخی از سوی مسئولان این شهرستان دریافت نکردند.

وی ادامه داد: قایق برای تردد دانش آموزان بسیار خطر ناک است، آبان پارسال نیز که پل شناور این دهستان تخریب شده بود و دانش آموزان با قایق تردد می کردند یک بار تعدادی از دانش آموزان دختر از قایق به درون رودخانه سقوط کردند که با کمک مردم عنافچه نجات پیدا کردند.

وی گفت: علاوه بر مشکلاتی که برای تردد مردم این منطقه وجود دارد پرداخت کرایه روزانه برای مردم محروم این منطقه بسیار سخت است.

دهستان عنافچه مدرسه مناسب ندارد

عضو شورای بخش مرکزی شهرستان باوی بیان کرد: دهستان عنافچه ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد که در ۴۱ روستا این دهستان ساکن هستند.

علی علمی دلفی افزود: در هر روستا یک دبستان وجود دارد که به لحاظ امکانات و سطح آموزشی در شرایط بسیار نامناسبی هستند و خانواده ها راضی به تحصیل فرزندان خود در این مدارس نیستند.

وی با اشاره به اینکه در این دهستان برای دانش آموزان ۴۱ روستا یک مدرسه دوره متوسطه اول وجود دارد گفت: نبود مدرسه در مقاطع بالاتر و شرایط نامناسب مدارس ابتدایی در این منطقه باعث می شود که دانش آموزان برای ادامه تحصیل به شهر ملاثانی مراجعه کنند، اگر در این دهستان مدرسه برای تمامی مقاطع تحصیلی وجودداشت و شرایط مناسبی داشتند دانش آموزان مجبور نبودند به شهر ملاثانی برای تحصیل مراجعه کنند.

عضو شورای بخش مرکزی شهرستان باوی با اشاره به وضعیت بسیار نامناسب تردد مردم دهستان عنافچه با قایق به شهر ملاثانی افزود:متاسفانه تخریب این پل و مشکلاتی که دانش آموزان و مردم این منطقه برای تردد دارند توسط مسئولان خوزستانی به اطلاع مسئولان در تهران نمی رسد.

پیش از این " منوچهر ورناصری " فرماندار شهرستان باوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود که ارتش زمان مشخصی را برای بازسازی  پل شناور تخریب شده که ارتباط دهستان عنافچه و شهر ملاثانی در این شهرستان را برقرار می کرد، اعلام نکرده است و اکنون مردم برای تردد از قایق استفاد می کنند.

ورناصری ادامه داد: عمر مفید پل های شناور زیاد نیست و بعد از مدتی فرسوده و تخریب می شود و برای ساخت پل ثابت در این مسیر نیاز به ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

 استاندار خوزستان نیز چند روز گذشته در جمع ساکنان روستای بکاویه یک از توابع بخش عنافچه شهرستان باوی بیان کرد: ساخت پل بخش عنافچه که ارتباط این بخش را با ملاثانی مرکز شهرستان باوی برقرار می‌کند ۲ ماه دیگر شروع می‌شود.

جای خالی حمایت دستگاه های مختلف از مردم دهستان عنافچه

جای خالی حمایت بسیاری از دستگاه های حمایتی، امدادی و مربوطه برای کمک به رفت و آمد دانش آموزان به شهرملاثانی برای حضور بر سر کلاس درس، محسوس است ، و این حمایت نکردن به قیمت ترک تحصیل دانش آموزان زیادی در این منطقه  شده است.

این در حالی است که از ۲ سال پیش طرح بازماندگی از تحصیل در خوزستان اجرایی شده  و بیش از سه هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در خوزستان جذب کلاس درس شدند.

با حساسیتی که برای جلوگیری از بازماندگی از تحصیل دانش آموزان خوزستان وجود دارد نیاز است که دستگاه های مربوطه با حساسیت بیشتری به وضعیت تحصیلی دانش آموزان این منطقه توجه داشته باشند.

پیش از این معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به ترک تحصیل تعدادی از دانش‌آموزان به دلیل نبود سرویس آمد و شد در استان، گفت: هیچ بهانه‌ای از آموزش و پرورش برای ترک تحصیل دانش‌آموزان به دلیل نبود امکانات آموزشی پذیرفته نیست.

دهستان عنافچه دارای ۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز با ۴۱ مدرسه ابتدایی و یک مدرسه متوسطه اول است.

باوی در سال ۸۹ به شهرستان تبدیل شد که دارای ۲ بخش مرکزی و ویس است و مرکز این شهرستان شهر ملاثانی است و در دهستان عنافچه شهرستان باوی  ۱۲ هزار نفر جمعیت در ۴۱ روستا زندگی می کنند.

۷۱۵۸ / ۶۰۳۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.