حجت‌الاسلام حیدر حجتی‌نیا روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در دومین نشست با مسئولان سد گتوند که دیروز در فرمانداری برگزار شد، اختلافات بین روستاییان و سد گتوند دوباره مطرح و بررسی شد.

وی اضافه کرد: در جریان آبگیری مجدد و بالا آمدن دوباره آب دریاچه سد گتوند، بخشی از تاسیسات این شهرستان از جمله راه‌ها و سیستم های آب و برق و محصولات کشاورزی دچار خسارت شدند، که در این نشست مدیران شهرستانی ضررهای وارد شده را اعلام کردند.

حجت الاسلام حجتی‌نیا اضافه کرد: روستاییان نیز اعلام کردند بخشی از زمین های کشاورزی و منازل آنها دچار خسارت شده است.

به گفته وی روستاییان هنوز درباره تملک زمین‌ها و خانه هایی که در حریم سد قرار دارند، با شرکت آب و نیرو (مجری سد گتوند) اختلاف نظر دارند.

فرماندار مسجد سلیمان با اشاره به برگزاری نشستی در این رابطه در ۲ هفته آینده، ادامه داد: قرار بود شرکت آب و نیرو در این نشست اسناد خود را ارایه کند اما با توجه به اینکه مدیر دفتر حقوقی سد گتوند در این نشست حضور نیافته بود، مقرر شد اسناد مرتبط با ادعاهای سد گتوند در جلسه آینده ارایه شود.

وی افزود: سطح آب دریاچه سد گتوند کمی پایین آمده و روستاهای پرنوشته و تلخاب تاجدین که پیش از این زیر آب رفته بودند تقریبا از آب خارج شده اند.

نخستین نشست فرمانداری مسجد سلیمان با مدیران سد گتوند، پس از آبگرفتگی ۲ روستای مسجدسلیمان در اوایل شهریور برگزار شد و قرار بود دومین نشست ۲۰ روز پس از آن برگزار شود، اما این نشست با تاخیر تشکیل شد.

اواخر مرداد امسال، سد گتوند که به منظور تست تراز نهایی، آبگیری را آغاز کرده بود، با افزایش سطح آب دریاچه سد باعث شد روستاهای «پرنوشته» و «تلخاب تاجدین» از توابع مسجدسلیمان به زیرآب برود. اهالی این روستاها می‌گویند که خانه‌ها و زمین های کشاورزی آنها توسط شرکت آب و نیرو (مجری سد گتوند) تملک نشده است.

آبگیری این سد بر ۴۱ روستای حاشیه مخزن سد گتوند، در مسجدسلیمان و لالی، تاثیر گذاشته و بسیاری از آنها آواره شده‌اند. روستاییان نسبت به نحوه تملک زمین های خود اعتراض دارند و برخی نیز مدعی هستند هیچ پولی به آنها پرداخت نشده، این در حالیست که مجریان سد گتوند معتقدند که املاک را خریداری کرده و بدهی به روستاییان ندارند.

پیش از این نیز کارشناسان آب و نیرو و کارشناسان دادگستری املاک روستاییان را ارزیابی کرده بودند، که روستاییان نسبت به قیمت‌ کارشناسی شده معترض بودند و آن را نپذیرفته‌اند.

نامه‌های سه استاندار و فرمانداران خوزستان در سال های گذشته تاکنون نتیجه بخش نبوده و مشکل روستاییان این سد همچنان حل نشده باقی مانده است.

سد گتوند بلندترین و آخرین سد روی رودخانه کارون، در ۱۰ کیلومتری شهر گتوند در شمال خوزستان احداث و با وجود مخالفت کارشناسان محیط زیست و فعالان اجتماعی از مرداد سال ۹۰ آبگیری را آغاز کرد.

۹۷۵۴ / ۶۰۳۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.