به گزارش ایرنا بابک دین پرست شامگاه دوشنبه در نشست تخصصی بررسی مشکلات قطار شهری اهواز در استانداری خوزستان اظهار داشت: اگر پاسخ شرکت کیسون برای ادامه همکاری با پروژه قطار شهری اهواز مثبت است نباید هیچ پیش شرطی را مطرح کند.

وی ادامه داد: پیش از این توافقی میان شرکت کیسون و شهرداری اهواز در پنج بند منعقد شده است که همان توافق باید مبنای کار آنها قرار گیرد.

دین پرست بیان کرد: ظرف مدت ۱۰ روز پس از اعلام ادامه همکاری، شرکت کیسون باید کارگاه ها را راه اندازی کند تا شهروندان شاهد به حرکت درآمدن این پروژه باشند.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی های شرکت کیسون برای ادامه همکاری با پروژه قطار شهری اهواز پرداخت نشدن صورت وضعیت ها است که شهردار اهواز قول پرداخت هفتگی آنها را داده است، در صورت راه اندازی مجدد کارگاه های این پروژه شهرداری اهواز باید به دنبال تامین نقدینگی باشد ما در وزارت کشور نیز برای تامین اعتبار این پروژه تلاش می کنیم.

معاون وزیر کشور یادآور شد: شرکت کیسون کار خود را آرام اما جدی آغاز کند درحال حاضر توقع نداریم تمام فازها باهم راه اندازی شود بلکه فقط بر روی تکمیل فاز یک تمرکز شود.

وی با اشاره به اینکه بلاتکلیف مانده این پروژه به صلاح هیچکس نیست افزود: اگر استاندار خوزستان واقعا به این نتیجه رسیده که فسخ قرارداد شرکت کیسون به نفع مردم و شهر است حتما در این مسیر گام بردارد اما برای آخرین فرصت پیشنهاد می شود که یک فرصت مجدد به شرکت کیسون داده شود تا این پروژه را تکمیل کند.

دین پرست گفت: شرکت کیسون برای بازگشت اعتبار خود هم که شده باید پروژه قطار شهری اهواز را تکمیل کند، بند دوم و سوم توافقنامه امضا شده مبنی بر شروع به کار سریع کیسون و همچنین تامین منابع مالی از طرق مختلف همچون تهاتر املاک باید در دستور کار قرار گیرد.

بنابراین گزارش، در مرداد سال ۹۷ صورت جلسه ای میان کارفرما و شرکت کیسون امضا شد که مطابق بند نخست آن دو طرف موافقت خود را با ارجاع اختلاف به شورای عالی فنی اعلام کردند؛ در بند دوم این توافقنامه قید شده بود که شرکت کیسون بدون فوت وقت باید نسبت به راه اندازی کارگاه اقدام کند.

بند سوم درخصوص تامین منابع مالی پروژه از طرق مختلف مانند تهاتر املاک بود؛ بند چهارم قرارداد شرکت کیسون برای ۲ سال دیگر تمدید شد و در بند پنجم نیز شرکت کیسون متعهد به پیگیری برای فعال کردن مجدد فاینانسور شد.

پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غرب اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور ۲۳ کیلومتر و شامل ۲۴ ایستگاه است. این پروژه به ۲ گام دسته بندی و گام نخست آن از فرودگاه تا مصلا با ۶ ایستگاه تعیین شده است.

خط ۲ قطار شهری اهواز نیز با ۲۰ کیلومتر طول و ۲۱ ایستگاه از شمال منطقه کیانپارس تا جنوب شرق اهواز (دانشگاه نفت) امتداد می یابد. کلیات این خط در سال ۱۳۸۸ در شورای عالی ترافیک تصویب و گام مطالعات آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است اما با تاخیر طولانی در خط یک این پروژه، معلوم نیست شهروندان تا چند سال دیگر باید منتظر باشند تا خط دوم مترو اهواز هم به بهره برداری برسد.

عملیات اجرایی مترو اهواز بهمن سال ۸۵ آغاز شد اما پیشرفت این پروژه کمتر از ۳۰ درصد است.پروژه قطار شهری اهواز از اواخر پارسال تاکنون به دلیل مشکلات مالی به حالت تعطیل درآمده است.با شدت گرفتن اختلاف میان پیمانکار و کارفرمای قطار شهری اهواز در کنار سرنوشت نامشخص پروژه، زمان پرداخت ۱۸ ماه از حقوق کارگران قطار شهری نیز همچنان در هاله ای از ابهام باقی می ماند.

بازدید از پروژه متروی اهواز، طرح های آب و فاضلاب، حضور در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با موضوع بررسی مسائل و مشکلات تولید گروه ملی صنعتی فولاد، نشست تخصصی آب و فاضلاب و نشست تخصصی مترو از برنامه های سفر معاون وزیر کشور به خوزستان است.

۹۸۸۷/۶۰۶۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.