غلامرضا بلوطی میرزا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تردد کامیون ها و تریلرهای حامل کالا در مسیرهای منتهی به مرزهای چذابه و شلمچه در زمانی که زائران اربعین حسینی با خودروهای سواری و عمومی و نیز با پای پیاده به سمت پایانه های مرزی در حرکت هستند احتمال بروز خطرات و حوادث رانندگی را افزایش می دهد بنابراین تردد کامیون های حامل کالاهای صادراتی به مصحلت نیست.
وی گفت: براساس تجارب سال های گذشته ، تجار و بازرگانان عراقی نیز در ایام اربعین حسینی فعالیت تجاری خود را متوقف می کنند و تجار ایرانی نیز در ایام اربعین تمایلی به فعالیت ندارند.
ناظر گمرکات خوزستان در ادامه افزود: مجموعه شرایط ایجاب می کند تا حدود ۱۷ روز ، پایانه های صادراتی چذابه و شلمچه تعطیل شوند هرچند واحدهای گمرکی مایل به تعطیلی نیستند.
بلوطی میرزا با اشاره به تاکید استاندار خوزستان و مسئولان ارشد کشور مبنی بر ادامه صادرات کالاهای غیرنفتی از پایانه های مرزی بیان کرد:اگر چنانچه مسیرهای تردد زائران اربعین حسینی و کامیون های صادراتی به عراق تفکیک شود امکان ادامه فعالیت گمرکی در پایانه های چذابه و شلمچه در ایام اربعین فراهم خواهد شد.
به گزارش ایرنا تعطیلی پایانه های تجاری چذابه و شلمچه در روزهای تردد زائران اربعین حسینی در سال های گذشته رویه ای معمول بوده است.
گفته می شود پایانه های تجاری خسروی در استان کرمانشاه و مهران در استان ایلام نیز در ایام تردد زائران اربعین تعطیل خواهند بود.برخی بازرگانان ایرانی ترجیح می دهند در ایام اربعین حسینی که پایانه های تجاری استان های خوزستان، ایلام و کرمانشاه تعطیل هستند ، کالاهای خود را از طریق پایانه های تجاری استان های کردستان و آذربایجان غربی صادر کنند.
حرکت تدریجی کاروان های اربعین حسینی به سمت گذرگاه های مرزی چذابه و شلمچه از هشتم مهر برابر با اول ماه صفر شروع می شود و تا چند روز مانده به روز اربعین به اوج خود می رسد. ۲۷مهر برابر با بیستم صفر روز اربعین حسینی است.
مسئولان حج و زیارت و ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان پیش بینی کرده اند با حذف روادید برای زائران اربعین حسینی ، شمار زائران مشتاق زیارت حرم مطهر امام حسین علیه السلام که از مرزهای چذابه و شلمچه راهی کربلای معلا می شوند نسبت به ۸۰۰ هزار نفر پارسال افزایش چشمگیری یابد.
۶۰۶۵ / ۶۰۳۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.