به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، چهار سازه تاریخی آبی ایران شامل مجموعه «سازه‌های تاریخی شوشتر»، «قنات بلده»، «سد تاریخی کریت» و «مجموعه آبی عباس‌آباد» به‌عنوان سازه‌های تاریخی آبی ایران برای ثبت در بخش سازه‌های آبی تاریخی آبیاری کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی انتخاب شدند.

رییس شورای جهانی آب در مراسم افتتاحیه هفتادمین اجلاس سالانه آبیاری و زهکشی و سومین اجلاس جهانی آبیاری با اشاره به تاثیرات تغییر اقلیم، بلایای طبیعی، تخریب منابع آبی و محیط زیستی و در نهایت برخوردها و رفتارهای غیرحرفه‌ای و غیر اخلاقی در ارتباط با مقوله آب، بر اهمیت حکمرانی آب در موضوع مدیریت بهم پیوسته منابع آب تاکید کرد.

«فیلیکس ریندرز» همچنین به زنجیره آب، غذا، انرژی و محیط زیست اشاره و توضیحاتی درخصوص امنیت آب و غذا با تاکید بر حفاظت از محیط زیست از طریق مدیریت پایدار منابع ارائه کرد.

رییس شورای جهانی آب احداث مخازن ذخیره آب برای حفاظت از منابع آب و ذخیره آب برای آینده بشریت را ضروری دانست و با اشاره به حق دسترسی همگان به آب سالم از جمله کودکان و زنان، درخصوص همکاری شورای جهانی آب با کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی در زمینه‌های کاری مشترک اعلام آمادگی کرد.

وزیر آب و آبیاری کشور اندونزی به موضوع چالش‌های آبی در قرن ۲۱ اشاره و بر نیاز به تولید افکار جدید برای مقابله با چالش‌های پیش‌رو و استفاده از تکنولوژی برتر تاکید کرد.

در این اجلاس، با حضور مقامات بلندپایه شامل وزرا، معاونان وزرا و روسای سازمان‌های بین المللی عضو کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی چالش‌های حکمرانی آب، مدیریت بحران و تصمیمات سیاستی برای بهبود وضعیت فعلی مورد طرح و بررسی قرار گرفت و نماینده بانک اسلامی نیاز به سرمایه گذاری بیشتر برای ارتقا و بهبود وضعیت مدیریت منابع آب در سطح کشورهای عضو را یادآور شد.

سیستم آبی تاریخی شوشتر (Shushtar Historical Hydraulic System) که به نام سازه‌های آبی تاریخی شوشتر نیز نامیده می شود، مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، برای بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند.

این اثر با نام مجموعه تاریخی آبشارهای شوشتر در سال ۱۳۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران و در سال ۲۰۰۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

۹۷۵۴/۳٠۲۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.