به گزارش ایرنا عبدالکریم حسینی روز دوشنبه در نشست خبری در اهواز بیان کرد: ۲سال پیش ۱۰ خانه ورزش روستایی و پارسال بیش از ۷۰ خانه ورزش در خوزستان تجهیز شد و بنا داریم امسال ۱۵۰ خانه ورزش روستایی را تجهیز کنیم.

وی افزود: عمده برنامه های ما در ۶ ماهه دوم سال است که یکی از آنها برگزاری المپیاد بازی های بومی و محلی است. هم اکنون بیش از ۴۰ رشته زیر نظر هیات بازی های بومی  و محلی خوزستان فعالیت می کنند و هر ساله برخی رشته ها به وسیله خود ورزشکاران ابداع می شود؛ همچنین ۱۲ هزار ورزشکار سازمان یافته در سطح استان داریم.

وی ادامه داد: بسیاری از غذاهای شیمیایی و زندگی ماشینی خسته شده و به‌ دنبال تفریحات سالم هستند و با توجه به شرایط موجود در جامعه سنتی روستایی و شرایط حاکم بر این جوامع پرداختن به بازی‌های محلی در کنار ایجاد جشنواره‌های بومی بهترین راهکار برای ایجاد این تفریحات سالم در جوامع سنتی روستایی است.

وی با تاکید بر مساعدت اداره‌ها و ارگان‌های مختلف در زمینه زنده کردن سنت‌های بومی، یادآور شد: بازگشت به سنت‌های نیک و زنده کردن ارزش‌های گذشته نیاز جامعه محلی ما است و ارگان‌های آموزشی مختلف همچون آموزش پرورش، و مراکز عالی آموزشی در این راستا می‌توانند فعالیت بیشتری داشته و در توسعه این امر سهیم باشند.

حسینی افزود: بازی های بومی و محلی تنها یک مسابقه برای کسب نتیجه برد و باخت نیست بلکه نمودهایی از همیاری و همکاری هستند که اقوام مختلف ایرانی برای سده های متوالی آن را حفظ کرده اند.  بازی های بومی محلی فراتر از ورزش است و می تواند حوزه های اجتماعی و فرهنگی را در برگیرد.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط تنگاتنگ رسانه و فدراسیون ورزش روستایی گفت: رسانه ها با توجه به فراگیری بسیار در جذب مخاطب می توانند نقش مهمی در توسعه بازی های بومی محلی ایفا کنند. در حوزه این بازی ها نباید متکی به فرد یا یک فدراسیون باشیم بلکه تمام ارگان و سازمان های درگیر باید نسبت به این بازی ها احساس مسوولیت داشته باشند

رییس هیات بازی های بومی و محلی خوزستان با بیان اینکه در رشته بازی های بومی و محلی استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی جزو رقبای اصلی ما محسوب می شوند افزود: در بسیاری از مسابقات، ورزشکاران استان حرف اول را می‌زنند و مدال های مختلفی کسب می کنند.

ثبت ملی بازی های بومی و محلی 

وی ثبت بازی های بومی و محلی و بازی های سنتی را از مهمترین اهداف این هیات بیان کرد و گفت: ما ۲ قوم عرب و بختیاری در استانمان داریم که رسم و آیین های مختلفی دارند و همیشه از وجود آنها با لباس های محلی در برنامه های کشوری استفاده می شود.

حسینی گفت: ثبت بازی "چوب بازی" بختیاری و " یزله " عربی از مهمترین برنامه های ما به شمار می رود که این موضوع در حال انجام است. پارسال در ایذه مسابقات چوب بازی بختیاری را برگزار کردیم که با استقبال بسیار خوبی همراه شد البته باید بگویم که در این رشته انجمن جداگانه تشکیل شده و اقدامات خوبی برای ثبت ملی این بازی انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین یزله عربی از دیگر برنامه های ما برای ثبت ملی است که این آیین به سبک خاص خود در مراسمات مختلف برگزار می شود ؛در حال ساماندهی این ۲ آیین هستیم تا بتوانیم با ثبت ملی این بازی ها را به مردم ایران و دنیا معرفی کنیم.

رییس هیات بازی های بومی و محلی خوزستان پرداختن با بیان اینکه به رشته  سوارکاری از برنامه هایی است که علاقه مندان خاص خود را دارد گفت: امسال تاکنون ۲ مسابقه اسب اصیل عرب در رشته زیبایی با حضور شرکت کنندگانی از استان های همجوار برگزار شد؛ از طرفی ما به دنبال پرورش اسب به عنوان یک کار تجاری هستیم.

ترویج رشته تیراندازی با کمان

وی ادامه داد: بحث شتر دوانی و شتر سواری از دیگر برنامه های این هیات است و اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است. چندی پیش یک مسابقه شترسواری در بخش سرعت و زیبایی در شهرستان حمیدیه برگزار شد که برای اولین بار در نوع خود جالب بود. هدف ما از فعالیت در این رشته پرداختن روستاییان به ورزش و پرورش شتر است.

حسینی افزود: چند زمین خاکی در شهرستان های شوش و بهبهان با همت اهالی منطقه و کمک اداره کل ورزش و جوانان و دیگر ارگان ها به زمین چمن تبدیل شدند؛ همچنین فعالیت در رشته فوتوالی به عنوان یک رشته نوپا توجه بسیاری از علاقه مندان را به خود جلب کرده و در این رشته در سطح کشور مقام دار هستیم.

وی ادامه داد: رشته تیراندازی با کمان یکی دیگر از رشته های سنتی است که به دنبال ترویج آن هستیم. یکی از مشکلات ما نبود فدراسیون جهانی است و فعالیت های این رشته در سطح جهانی بازتابی ندارد البته قرار است فدراسیون منطقه‌ای راه اندازی شود و مسابقاتی بین چندین کشور برگزار شود.

مذاکره با کشور عراق جهت برگزاری بازی های بومی و محلی

رییس هیات بازی های بومی و محلی گفت: بنا داریم با کشور عراق مذاکراتی در راستای برگزاری بازی های بومی و محلی داشته باشیم و مسابقاتی بین این ۲ کشور برگزار کنیم.

وی افزود: این هیات اهمیت خاصی به بخش بانوان داده و بانوان ما می توانند با پوشش کاملا اسلامی بسیاری از ورزش های بومی و محلی را دنبال کنند. بانوان خوزستان در سمت نایب رییسی هیات های شهرستانی مسئولیت دارند و گاهی در برخی از رشته‌ها حضور بانوان بیشتر از آقایان مشاهده می شود.

حسینی با بیان اینکه در مسابقات ما از کودک ۶ ساله تا پیرمرد ۷۰ ساله حضور دارند گفت: در سال ۹۷ در بخش شهرستان ۱۷۶ برنامه برگزار کردیم همچنین هفت جشنواره استانی برگزار شد و امسال تاکنون نیز چندین دوره مربیگری بازی های بومی و محلی در بخش آقایان و بانوان برگزار کردیم.

وی ادامه داد: ورزشکاران خوزستان در ۱۳ جشنواره فرهنگی ورزشی کشور و ۱۰ دوره بازی های بومی و محلی کشوری حضور پیدا کردند که افتخاراتی کسب کردند.

۹۸۷۹  / ۶۰۳۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.