روزبه خاکسار روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به موضوع کتاب های تحصیلی و نیز تاثیر معدل در نظام جدید ۶.۳.۳، اظهار داشت: وزارتخانه های آموزش و پرورش و همچنین علوم، تحقیقات و فناوری از سیاست های متفاوتی برخوردار هستند که باعث می شود این داوطلبان کنکور دچار چالش شوند.

وی با تاکید بر اینکه گاهی این چالش باعث قربانی شدن داوطلبان می شود افزود: دانش آموزانی که امسال در کنکور سراسری شرکت کردند اولین نسلی هستند که در نظام ۶.۳.۳ برای ورود به دانشگاه آزمون داده اند.

سیاست هایی که برخی از آنها غلط بود

روانشناس ارشد تربیتی و مشاور تحصیلی ادامه داد: آموزش و پرورش با سیاست هایی که برخی از آنها غلط بوده دانش آموزان را دچار معضلاتی کرد که منجر به سردر گمی آنها شد.

خاکسار با تاکید بر اینکه چگونگی تاثیر معدل دانش آموزان نظام جدید تا چندماه قبل از برگزاری کنکور سراسری هنوز روشن نبود، گفت: در حالی که سال تحصیلی همچنان ادامه داشت مشخص نبود معدل دوره دوازدهم در کنکور سراسری قطعی یا مثبت باشد تا اینکه موضوع به مجلس و برگزاری مناظره های متعددی کشیده شد.

وی افزود: بنابر این نیاز بود که دانش آموزان را از حواشی که قرار بود قوانین جدید به وجود بیاورند، دور کنیم اما بعد مشخص شد که قرار است تاثیر معدل دوره دوازدهم ۲۵ درصد در کنکور سراسری مثبت باشد اما بعد از آن بود که استان خوزستان درگیر مشکل سیل شد و برگزاری امتحانات نهایی فصل تازه ای از مشکلات را برای دانش آموزان رقم زد.

حواشی امتحانات نهایی پایه دوازدهم مناطق سیل زده برای دانش آموزان کنکوری

نویسنده کتاب تحصیل و سر زندگی تصریح کرد: در همین بین امتحانات دانش آموزان دوره دوازدهم مناطق سیل زده دست خوش تفاوت هایی شد و باز هم بلاتکلیفی تازه ای  در مقابل سرنوشت تحصیلی این بچه ها رقم زده شد.

او یادآور شد: با وجود اینکه وزارت آموزش و پرورش بخشنامه ای را صادر کرد و به استان اعلام کرد که دانش آموزان مناطق سیل زده می توانند تعدادی از امتحانات را به بعد از کنکور موکول کنند، اما این مدیران مدارس بودند که با فشار به خانواده ها و دانش آموزان اصرار داشتند که دانش آموزان باید در امتحانات نهایی شرکت کنند.

به گفته وی این موضوع باعث شد تا دانش آموزان از فرصت لازم برای تمرکز بر روی کنکور عقب بیفتند تا در امتحاناتی شرکت کنند که تاثیری در نتیجه کنکور ندارند.

ناهماهنگی در طراحی سوالات

خاکسار در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به برخی ناهماهنگی ها در طراحی سوالات از سوی سازمان سنجش و نیز  وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی دروس تحصیلی گفت: وزارت آموزش و پرورش در کتاب های نظام جدید مباحثی داشت و اعلام کرد که از به کاربردن برخی از آنها در کنکور باید جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: با این وجود اما دیده می شد که در برخی آزمون هایی که تعاونی های برگزار کننده آزمون های آزمایشی که به نوعی وابسته به سازمان سنجش هستند، این موارد درج شده بود و در نهایت به دلیل همین ناهماهنگی ها علیرغم اعلام آموزش و پرورش شاهد چنین سوالاتی در کنکور امسال بودیم.

طرح یک سوال خاص در خارج از کتاب درسی

این مشاور باسابقه کنکور کشور از بارز ترین این ناهماهنگی ها را یکی از سوالات درس تاریخ ادبیات عنوان کرد و گفت: در آزمون امسال از این درس سوالی طرح شد که به هیچ عنوان در کتاب های درسی دانش آموزان نبوده است.

خاکسار تاکید کرد: در مجموع می توان گفت سوالات ادبیات و ریاضی در کنکور امسال برای داوطلبان چالش برانگیزترین دروس بودند اما دانش آموزانی که از طرح بیمه آموزش ( هدایت تحصیلی از نهم تا دوازدهم) استفاده کردند توانستند به خوبی این شرایط را مدیریت کنند.

خاکسار در مورد این طرح توضیح داد: داوطلبی که تحت پوشش این طرح قرار می گیرد روش های صحیح مطالعه، تست زنی و مدیریت زمان از فشار را تا سال آخر تحصیلی فرا می گیرد و هر هفته برنامه به صورت شخصی بر اساس نیاز دانش آموز تنظیم می شود.

وی با اشاره به سابقه ۲۰ ساله خود در زمینه برنامه ریزی تحصیلی برای داوطلبان کنکور سراسری، عنوان کرد: سیاوش کیانپور چهارمین دانش آموزی است که با برنامه ریزی دقیق ومنسجمی که برای او صورت گرفت در کنار گروه همکاران دلسور بومی استان خوزستان،  طی هشت سال اخیر موفق به کسب رتبه تک رقمی کشوری شده است.

بر اساس این گزارش، علیرضا سخایی راد و سیاوش کیانپور داوطلبانی هستند که به ترتیب موفق به کسب رتبه های یک و ۹ کنکور سراسری از اهواز شدند.

جمعیت دانش آموزش خوزستان حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است که در ۹ هزار مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

رتبه خوزستان در شاخص کنکور در کشور ۱۹ است. در پنج سال گذشته دانش آموزان خوزستان موفق به کسب رتبه تک رقمی در کنکور سراسری نشده بودند.

۹۹۳۱/۶۰۶۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.