عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور پس از انجام تحقیقات و نگارش مقالات معتبر موفق به طراحی و ساخت دستگاه انتقال بی سیم جریان الکتریکی با راندمان بالای ۹۰ درصد برای شارژ خودروهای الکتریکی شد.

علیرضا نمدمالان در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان با بیان این موضوع که پژوهش صورت گرفته توسط وی، در زمینه شارژ بی‌سیم باتری خودرو الکتریکی است، اظهار کرد: شارژ بی سیم کاربرد زیادی در صنایع مختلف از جمله پزشکی و صنایع فضایی دارد. به طور مثال دستگاه آندوسکوپی یا کولونوسکوپی در پزشکی که جهت معاینه وارد بدن می‌شود نیاز به شارژ یا تعویض باتری که امری زمانبر است، دارد اما با دستگاه شارژ بی‌سیم این مشکل برطرف خواهد شد.

وی افزود: دستگاه انتقال بی سیم می‌تواند جریان الکتریکی قدرت قابل ملاحظه‌ای را انتقال دهد که برای سیستم خودروهای الکتریکی بسیار مفید است. پیش از این برای شارژ خودروهای برقی باید سیستم خودرو را با سیم به پریز برق متصل می‌کردیم که این امر به دلیل توان بالا موجب فرسودگی کانکتورها می‌شد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول ادامه داد: علاوه بر آن استفاده از سیم نیازمند حوصله است اما اگر شارژ خودرو به صورت بیسیم باشد خودرو در حالت پارک از قسمت شاسی به این سیستم متصل و خودرو بدون دخالت راننده، شارژ می‌شود. از دیگر مزیت‌های این دستگاه شارژ به صورت پویا و در حال حرکت است که در مدت کم باعث کاهش حجم باتری و هزینه ساخت خودروی الکتریکی خواهد شد.

نمدمالان در خصوص استقبال از این پژوهش بیان کرد: به دنبال یک قرارداد پنج ساله با پژوهشگاه نیرو هستیم اما متاسفانه به دلیل نبودن تعداد قابل توجهی از خودروهای برقی در ایران، در حال حاضر شرکتی در داخل کشور از این پژوهش استقبال نکرده است.

وی گفت: در خصوص پژوهش شارژ بی‌سیم خودروهای الکتریکی توسط دستگاه انتقال بی‌سیم جریان الکتریکی، پروژه و تفاهم‌نامه‌های مشترکی با دانشگاه اوکلند که صاحب اولین فناوری شارژ بی‌سیم در دنیا و در رتبه 80 در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا است، در حال بررسی و به امضا رسیدن می باشد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.