رییس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: حرکت به سمت شهر هوشمند، تکمیل طرح GIS‌ و سیماک (ممیزی املاک و اموال شهرداری) از دیگر پروژه‌های در دستور کار است که براساس آن شهرداری را مکلف کردیم که طرح GIS را تا پایان سال جاری اجرایی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، پیش از ظهر امروز شنبه ۱۹ مردادماه، نشست خبری شورای اسلامی شهر اهواز با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد.

در ابتدا عبدالزهرا سنواتی رئیس شورای اسلامی اهواز در خصوص عملکرد شورای پنجم این شهر، اظهار کرد: در طول حدود دو سال فعالیت شورا، ۷۸ جلسه علنی با ۶۲۰ مصوبه برگزار شد.

وی افزود: ۴۶۵ مورد مصوبه ارسال شده به فرمانداری و ۳۱۷ مصوبه به شهرداری ابلاغ شده است. در این مدت نیز با ۶ لایحه در صحن شورای شهر اهواز مخالفت شده است. همچنین ۱۲ طرح شورا به شهرداری ارسال شده است که چهار طرح مصوب و ۶ طرح در جریان است.

سنواتی در خصوص مهمترین اقدامات شورای شهر اهواز، خاطرنشان کرد: تعامل با دستگاه‌ها، تسهیل در روند امور، تکمیل افتتاح چندین سطح از سطوح پل شهید کجباف، بلوار خادم شهدار، پل ولایت، افتتاح چندین سرای محله، راه‌اندازی ایستگاه‌های BRT و ریل‌باس و انعقاد قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء برای اجرای سه پروژه در سطح شهر اهواز برخی از فعالیت‌های شورا هستند.

رئیس شورای شهر اهواز تاکید کرد: در سال گذشته طی ۴۱ جلسه ملاقات عمومی، در مجموع یکهزار و ۶۵۸ نفر را ملاقات کردیم، البته این آمار تنها مربوط به روزهای دوشنبه است و در روزهای دیگر نیز ارباب رجوع داشتیم.

سنوانی با اشاره به راه‌اندازی سامانه انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات به عنوان اولین شورای شهر در کشور، گفت: این اقدام یکی از بهترین کارهای خوب این شورا است.

وی در خصوص عملکرد شورای پنجم شهر اهواز بیان کرد: طبق اظهار نظر دستگاه‌های نظارتی اعضای شورای پنجم از سالم‌ترین شوراهای کشور هستند که علاوه بر سلامت اخلاقی و مالی دارای تخصص بوده و نگاه ویژه به مناطق محروم دارند.

سنواتی با بیان اینکه منطقه ملاشیه یکی از بزرگ‌ترین مناطق سکونتگاه غیررسمی است، عنوان کرد: ما نخستین کارهای عمرانی را از ملاشیه شروع کردیم، زیرا نگاه ما محرومیت‌زدایی است.

رییس شورای شهر اهواز ادامه داد: حرکت به سمت شهر هوشمند، تکمیل طرح GIS‌ و سیماک (ممیزی املاک و اموال شهرداری) از دیگر پروژه‌های در دستور کار است که براساس آن شهرداری را مکلف کردیم که طرح GIS را تا پایان سال جاری تکمیل کند.

وی در خصوص عدم پرداخت عوارض حق آلایندگی شرکت نفت، گفت: حق آلایندگی اهواز با وجود اینکه آرای قضایی آن در سال های ۹۳ و ۹۴ صادر شده، هنوز پرداخت نشده است.

سنواتی ادامه داد: میزان حق آلایندگی شرکت نفت و گاز کارون در سال 93 با احتساب جرایم بیش از 722 میلیارد تومان و شرکت نفت و گاز مارون بیش از 397 میلیارد تومان است که در مجموع بیش از یکهزار و 120 میلیارد تومان حق آلایندگی اهواز از این شرکت ها تنها در سال 93 است. مستندات این مبالغ موجود است و هنوز مبلغی در این زمینه پرداخت نشده است. شرکت نفت نیز باید مستندات قانونی خود مبنی بر اینکه عوارض آلایندگی را پرداخت کرده، ارائه کند.

رئیس شورای شهر اهواز افزود: البته این میزان حق آلایندگی تنها برای اهواز نیست و بین اهواز، باوی، کارون، شادگان و هفتکل که در حوزه نفت و گاز کارون و مارون قرار دارند تقسیم می شود. همچنین میزان حق آلایندگی این شرکت‌ها در سال 94، یک هزار و 900 میلیارد تومان است که این رقم نیز بین چهار تا پنج شهرستان تقسیم می‌شود.

علت عقب ماندگی اهواز عدم تقویت منابع مالی است/ اهواز نقشه های GIS ندارد

در ادامه محمدجعفر فلسفی با اشاره به اینکه شهر اهواز از حیث اقدامات عمرانی عقب مانده است، اظهار کرد: دلیل اصلی این عقب ماندگی عدم تقویت منابع مالی است که باعث شده کارهای بزرگ در اهواز انجام نشود.

وی افزود: بحث ترافیک در اهواز یکی از مهم‌ترین مسئله ها است که در این زمینه احداث تقاطع های غیرهمسطح اهمیت دارد، البته پروژه هایی در این زمینه اجرا شده است.

فلسفی ادامه داد: علاوه بر پروژه های انجام شده مطالعات پروژه میدان دانشگاه نیز انجام شده و تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء منعقد شده است. همچنین یکی دیگر از این پروژه ها، پروژه میدان جمهوری است.

یکی از اعضای شورای شهر اهواز با اشاره به یکی از گلایه مندی های شهروندان اهواز در خصوص وضعیت چاله چوله های شهر، تصریح کرد: امیدواریم روند ترمیم آن ها سرعت بگیرد، البته این موضوع به منابع مالی و وضعیت قیر مربوط است؛ زیرا در برخی مواقع قیر موجود نیست.

وی با اشاره به این‌ که اهواز یکی از کلان‌شهرهای است که نقشه های GIS ندارد، بیان کرد: شهرداری را ملزم به تکمیل طرح ‌GIS تا پایان سال کردیم؛ چرا که در شهرسازی مهم و پایه ای است.

بیش از یک سوم تاکسی های اهواز فرسوده است/ لزوم تامین مالی برای بازسازی ناوگان اتوبوسرانی

رحیم کعب عمیر نیز در این نشست گفت: در برنامه پنجم و ششم توسعه قرار شد دولت یک سوم بلیط اتوبوس را پرداخت کند که متاسفانه از سال ۹۳ تا ۹۶ سهم خود را پرداخت نکرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ و ۹۷، ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شهر اهواز شده است، تاکید کرد: اتوبوسرانی در کل دنیا درآمدزا نبوده و سوبسید خور است چون منافع عامه را تأمین می کند شهرداری نیز باید نگاه ویژه‌ای به اتوبوسرانی و سیستم حمل و نقل داشته باشد و منابع مالی مورد نیاز را تزریق کند تا بتوانیم اتوبوس‌ها را سازماندهی کنیم.

یکی از اعضای شورای شهر اهواز عنوان کرد: زمانی که وارد شورای شهر اهواز شدیم ۱۷۰ دستگاه اتوبوس فعال بود که توانستیم آن را به ۲۲۵ دستگاه اتوبوس ارتقاء دهیم، اما اکنون این اتوبوس ها در کف خیابان به حدود ۱۴۰ دستگاه رسیده است.

وی ضمن اشاره به این که اتوبوس ها تولید نمی شوند و اگر تولید شوند قیمت بالایی دارند که پرداخت آن از عهده شهرداری خارج است، گفت: با استاندار خوزستان در خصوص تعیین تکلیف اتوبوس های توقیف شده مکاتبه کردیم تا با تامین اعتبار ۲۶ میلیارد تومان حدود ۸۰ دستگاه اتوبوس از اتوبوس های توقیف شده را تعمیر کنیم؛ همچنین بیش از ۷۰ اتوبوس سیستم سرمایشی ندارند که در این زمینه با منابع مالی محدود ای مواجه هستیم.

کعب عمیر با اشاره به وضعیت تاکسی های شهر اهواز، بیان کرد: حدود ۱۸۰۰ تاکسی در اهواز وجود دارد که ۵۰۰ عدد دستگاه از آنها فرسوده است که باید بانک ها و ستاد ساماندهی مدیریت سوخت در این زمینه کمک کنند.

وی در خصوص ساماندهی مسافربرهای شخصی تصریح کرد: یک هزار و ۵۰۰ مسافربر شخصی در سطح شهر اهواز فعال هستند که برای ساماندهی آن ها نیازمند همکاری پلیس راهور، نیروی انتظامی و قوه قضائیه هستیم؛ چرا که شهرداری به تنهایی قادر به ساماندهی این خودروها نیست. همچنین نظارت بر نرخ تاکسی ها نیز به دلیل کمبود بازرسان کم است.

کعب عمیر در خصوص روند اجرای پروژه مترو اهواز عنوان کرد: تنها راه تکمیل پروژه مترو اهواز این است که دولت در امر فاینانس تجدید نظر کند و مانند دیگر پروژه های قطار شهری اعتباری برای آن در نظر بگیرد در غیر اینصورت نتیجه ای حاصل نمی شود؛ همچنین پرونده اختلاف شهرداری و شرکت کیسون در کمیته فنی در وزارت کشور در حال پیگیری است.

WhatsApp Image 2019-08-10 at 7.11.09 AM

WhatsApp Image 2019-08-10 at 7.11.09 AM(1)

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.