سید عادل مولا دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در پی افزایش برداشت های بخش کشاورزی از بالادست رودخانه مارون- جراحی، ورودی از این رودخانه به تالاب شادگان بسیار ناچیز و تقریبا به صفر رسیده است.

وی افزود: اگرچه از طریق یک طرح جدید پنج مترمکعب درثانیه آب از کارون به تالاب شادگان منتقل می شود، اما این مقدار کافی نیست و منبع اصلی تغذیه تالاب رودخانه جراحی است که حقابه باید از آن تامین شود.

مولا با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد تالاب شادگان آبدار است، اضافه کرد: میزان آب ورودی باید در محل تالاب محاسبه شود، نه در بالادست شادگان.

وی درباره تبدیل بخشی از اراضی جنوب تالاب شادگان به شوره زار گفت: تجمع نمک در این اراضی بعد از بسته شدن زیرگذرهای جاده ماهشهر- آبادان و پس از سیل اخیر اتفاق افتاده است.

مولا با انتقاد از دستکاری انسانی در تالاب ها تصریح کرد: هدف از مسدود کردن زیرگذرهای جاده ماهشهر آبادان، جلوگیری از خروج آب شیرین تالاب به سمت دریا بوده، اما عملا با دستکاری در اکوسیستم تالاب، مانع جریان طبیعی آب به سمت دریا شده و باعث شده نمک ها در زمین باقی مانده است.

وی تاکید کرد: پیشنهاد ما تامین حقابه تالاب شادگان به طور دائم است تا شرایط طبیعی آن حفظ شود، تنها در این صورت است که دیگر نگرانی از بابت نمک و آب های شور و لب شور نخواهیم داشت.

مولا وسعت بخش شیرین تالاب شادگان را ۱۳۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: در سال گذشته مساحت بخش شیرین این تالاب به ۴۹ هزار هکتار رسیده بود اما در حال حاضر ۱۱۰ هزار هکتار از بخش شیرین آب دار است.

تالاب بین المللی شادگان با حدود ۵۰۰ هزار هکتار وسعت در جنوب خوزستان قرار دارد. این تالاب منحصربفرد متشکل از سه اکوسیستم آب شیرین، آب لب شور و آب شور است.

تعیین حقابه تالاب های خوزستان

معاون حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به انجام مطالعات حقابه تالاب های استان گفت: در این مطالعه حقابه تالاب بر اساس سه سناریوی خشکسالی، ترسالی و سال نرمال تعیین شده، به طوری که مساحت آبی و اصلی زیستگاهی این تالاب ها حفظ شود.

وی افزود: بر اساس این مطالعات برای آبگیری حداقل ۱۰۰ هزار هکتار از مساحت هورالعظیم باید ۱.۸ میلیارد مترمکعب حقابه تامین شود.

مولا اضافه کرد: برای حداقل ۸۵ هزار هکتار از مساحت تالاب شادگان ۱.۵ میلیارد مترمکعب حقابه تعیین شده است.

وی ادامه داد: برای حداقل پنج هزار هکتار از مساحت تالاب بامدژ ۱۶۲ میلیون مترمکعب حقابه باید اختصاص یابد.

مولا اظهار داشت: برای حداقل چهار هزار هکتار مساحت تالاب میانگران ۷۸ میلیون مترمکعب رواناب و سیلاب نیاز است.

وی تاکید کرد: برای حداقل یک هزار و ۴۰۰ هکتار تالاب بندون به ۲۰ میلیون مترمکعب سیلاب و رواناب نیاز است.

مولا اظهار داشت: این مطالعات با همکاری دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده و وزارت نیرو ملزم به همکاری برای تامین این حقابه است.

وی همچنین گفت: در حال حاضر در حدود ۷۰ درصد مساحت هورالعظیم آب دارد، این در حالیست که در سیل اخیر ۹۰ درصد تالاب آبگیری شده بود.

مولا افزود: آب ورودی از رودخانه کرخه به هورالعظیم مناسب است اما به دلیل ترمیم نشدن شکستگی های دایک مرزی، بخش زیادی در حدود ۱۰۰ مترمکعب درثانیه از این آب به بخش عراقی هور وارد می شود.

وی ادامه داد: با وجود تعیین زمان برای مسدود کردن شکاف های دایک مرزی، تعهدات جهاد کشاورزی، سازمان آب و برق و شرکت نفت در ترمیم این دایک محقق نشده، در حالی که اگر این شرایط ادامه یابد بخش زیادی از تالاب خشک می شود.

تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دوسوم در عراق واقع شده است. بخش ایران و عراقی این تالاب به وسیله یک سد خاکی موسوم به دایک مرزی جدا شده اند. در سیل اخیر برای جلوگیری از آبگرفتگی شهرها و روستاهای پایین دست کرخه، چندین نقطه از دایک مرزی منفجر شد که تعدادی از این شکاف ها هنوز ترمیم نشده است.

کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یک ماه پیش در سفر به خوزستان، حفظ و حراست از تالاب ها را از اولویت های زیست محیطی دولت دانسته و گفته است: حقابه تالاب‌ها در دولت یازدهم به رسمیت شناخته شده است.

وی همچنین با بیان اینکه سدها حقابه تالاب‌ها و دشت‌ها را سلب کرده اند، گفته است: مدیران محیط زیست استان‌ها می‌توانند برای تأمین نشدن حقابه تالاب‌ها، مدیران آب منطقه‌ای را به دادگاه معرفی کنند.

۹۷۵۴/۶۰۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.