رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه سطح زیر کشت برنج در خوزستان حدود 190 هزار هکتار است، گفت: مشکلی در بحث تامین آب مورد نیاز کشت برنج وجود ندارد.

کیخسرو چنگلوایی در گفت‌و‌گو با ایسنا – منطقه خوزستان، با اشاره به کشت برنج اظهار کرد: امسال سطح زیر کشت برنج در استان به حدود 190 هزار هکتار رسید که این میزان در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه مشکلی در بحث تامین آب مورد نیاز کشت برنج وجود ندارد، افزود: با توجه به وجود بیش از 22 میلیارد متر مکعب آب ذخیره‌شده در پشت سدها، مساله برای کشت برنج در استان وجود نداشت و از این رو کشاورزان در خوزستان به کشت برنج در مناطق مناسب اقدام کردند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: حدود 45 درصد از سطح 190 هزار هکتاری کشت برنج به صورت خشکه کاری انجام گرفته است. این نوع کشت به معنای آن است که در این اراضی، مصرف آب به ازای هر هکتار از 40 هزار متر مکعب به حدود 20 تا 22 هزار متر مکعب کاهش پیدا می‌کند.

چنگلوایی ادامه داد: علاوه بر مزیت کاهش مصرف آب، کاهش هزینه‌ها، کاهش زمان انجام کار، رشد کمتر علف‌های هرز و افزایش کیفیت برنج از دیگر مزایای کشت برنج به صورت خشکه کاری است که توسط کشاورزان استان صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: علاوه بر بحث خشکه کاری، قطع آب به صورت 24 تا 48 ساعته نیز اعمال می‌شود. شرایط کشت برنج مانند گذشته نیست که از ابتدای کشت تا انتهای آن، آب در مزرعه جاری شود و به صورت 24 ساعته یا 48 ساعته قطعی‌های آب اعمال می‌شود تا شاهد مصرف بهینه آب در بحث کشت برنج باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در برخی از مزارع با اقدامات ترویجی که انجام گرفته است، کشاورزان آبیاری را به صورت نواری انجام می‌دهند و در این زمینه با توجه به این اقدام، میزان مصرف آب در هر هکتار به حدود 11 هزار متر مکعب رسیده است.

چنگلوایی خاطرنشان کرد: امسال امیدواریم با توجه به اینکه شرایط آبی مناسب بود بتوانیم شاهد عملکرد مناسبی در این زمینه باشیم و این روند مناسب بارش‌ها در طول سال نیز ادامه داشته باشد تا بتوانیم روند رو به رشد کشت این محصول را در استان شاهد باشیم.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.