یکی از اهالی روستاهای پشت سد گتوند با اشاره به مشکلات ناشی از کوچ اجباری مردم این منطقه گفت: مردم منطقه هنوز به شرایط زندگی عادی بازنگشته اند و انتظار بیشتری از دولت و مسئولان امر برای اشتغال جوانان و شرایط اسکان مناسب تر داشتند.

اردشیر شمس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: نزدیک به یک دهه است که به دلیل آبگیری سد گتوند 60 روستا در شهرستان‌های مسجدسلیمان و لالی به زیرآب رفته و ساکنان آنها مجبور به مهاجرت به دیگر شهرهای استان خوزستان شدند که این مسئله مشکلاتی را برای آنها به دنبال داشته است.

شمس ادامه داد: کوچ اجباری از سرزمین آبا و اجدادی و دل کندن از تمامی خاطرات و تعلاقاتی که این مردم عزیز به خاک‌شان داشتند به یکباره از همه این داشته‌های مادی و معنوی دل بریدند و به دیاری که هیچگونه تعلقی به آنجا نداشتند، مهاجرت کردند.

این قهرمان وزنه‌برداری پیشکسوتان جهان اضافه کرد: تا قبل از آبگیری سد گتوند و مهاجرت روستائیان این مناطق از نعمت‌های سرشار خدادادی از کشاورزی گرفته تا دامداری بهره مند بودند و تقریبا بی نیاز از هرگونه اقلام غذایی و مایحتاج روزمره، چرخه زندگی شان به خوبی می چرخید.

3O6A7437_1564464693852_19.JPG

وی عنوان کرد: دستگاه های زیربط برای تامین ملک و محل سکونت، اعتباراتی را به این خانواده ها اختصاص دادند که به هیچ عنوان با این اعتبار اهالی روستاها نتوانستند در مناطق دیگری صاحب خانه و زندگی شوند. در واقع آنها با این پول تنها توانستند در شهرستان های لالی و مسجدسلیمان سرپناهی برای خود اجاره کنند و این در حالی است که سال به سال به هزینه رهن و اجاره ها اضافه می شود.

شمس گفت: با وجود این شرایط سخت فرزندان این روستاییان همه دارای مدارک تحصیلی عالیه هستند که متاسفانه همگی بیکارند.

وی بیان کرد: هم اکنون با چند طرح کارآفرینی از جمله پرورش ماهی در پشت سد و ایجاد روستاهای بوم گردی به دنبال ایجاد شغل برای این مردم هستم که امیدوارم در این زمینه مسئولان استانی و کشوری از ما حمایت کنند که انشاالله بتوانیم رونق چرخه اقتصادی را به این منطقه بازگردانیم و تعدادی از این روستاییان به مناطق بازگشته و با شرایط بهتری لقمه نانی به دست آورند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.