شهردار ایذه با بیان اینکه مشکل زباله‌های ایذه مربوط به امروز و دیروز نیست و 30 سال است که ادامه دارد، گفت: سال 97 قرار بود اعتباری از سوی محل سازمان شهرداری ها برای محل تخلیه زباله‌ها در شهرهایی که مشکل دفع زباله دارند اختصاص یابد ولی متاسفانه تاکنون ریالی در این زمینه به ما تخصیص داده نشده است.

غلامحسین اسدی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه  30 سال است زباله های شهرستان ایذه در محل روستای راسفند و نوترکی انباشته می شود، گفت: از چند وقت پیش برای حل این مشکل مکانی از سوی ادارات منابع طبیعی و محیط زیست  شهرستان برای تخیله زباله در نظر گرفته شده  و در اختیار شهرداری این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: محل در نظر گرفته شده با زمین‌های کشاورزی منطقه یکی- دو کیلومتر فاصله دارد و ظرف 15 ماه گذشته با کمک فرماندار و اعضای شورای شهر ایذه پی‌گیری‌هایی از طریق سازمان شهرداری‌ها و مدیر کل امور شهری صورت گرفت و در جلساتی که در استان خوزستان داشتیم مجوز زیست محیطی برای محل ذکر شده برای دفع زباله‌ها صادر شد.

شهردار ایذه ادامه داد: البته قبل از صدور مجوز چندین جلسه با سازمان آب و برق و اداره کل محیط زیست خوزستان برگزار کردیم و  کارشناسانی هم به این مکان  اعزام شدند که پس از بررسی‌های صورت گرفته مجوزها برای محل دفن زباله در این منطقه ابلاغ شد.

اسدی زاده ادامه داد: در این فاصله زمانی یک ونیم میلیارد تومان اعتبار گرفتیم که از این مبلغ 750 میلیارد تومان هزینه برای تهیه دیوارهای پیش ساخته اختصاص داده شد که دورتا دور این محوطه را بتوانیم دیوار کشی کنیم و در این خصوص مشاوری استخدام کردیم که این مشاور چندین ماه با نظارت سازمان آب و برق خوزستان و محیط زیست طرحی ارائه دادند که بیش از 6 جلسه این طرح مورد بررسی قرار گرفت و مشکلات این پروژه را عنوان کردند و ما نیز برطرف کردیم.

وی گفت: ابتدا باید دیوارهای پیش ساخته در محل نسب و حفره‌هایی برای تخلیه زباله  ایجاد می‌شد که متاسفانه در مرحله اول دیوار کشی مردم از این اقدام جلوگیری کردند.زیرا مردم با تصور اینکه قرار است زباله چندین شهر از جمله ایذه، قلعه‌تل، دهدز، باغملک و هفتگل در آنجا تخلیه شود همیشه از این موضوع هراس داشته و دارند، برای همین اجازه دفن زباله‌ها را در این  منطقه نمی‌دهند  برای همین تصمیم  بر تخلیه زباله‌ها در محل کوره های قدیم شهرستان گرفته شد.

وی گفت: البته این تصمیم به صورت موقت است تا  شهرداری بتواند یک محل جدید را برای دفع زباله‌ها در نظر بگیرد طی چند روز اخیر 3 محل جدید از سوی اداره منابع طبیعی و محیط زیست برای تخلیه زباله‌ها به شهرداری معرفی شد که نیاز به مجوزهای اولیه دارد که متاسفانه با وجود پی‌گیری‌ها  هنوز مجوزی از سوی این ادارات صادر نشده تا شهرداری  زودتر بتواند کارش را آغاز کند.

شهردار ایذه اضافه کرد: اگر مردم روستاهای راسفند و نوترگی اجازه دیوار کشی محوطه تخلیه زباله‌ها را می‌دادند، شهرداری می توانست اقدامات خود در این باره را زودتر شروع کرده و زباله‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده دفن شوند. برای همین از همه نهادهای مردمی شهرستان ایذه می خواهم که  ما را یاری کرده و به ما  راهکار و پیشنهاد‌  بدهند تا هر چه زودتر این مشکل رفع شود.

زباله

حل مشکل نیازمند 15 میلیارد تومان اعتبار

شهردار ایذه ادامه داد: در مجموع باید بگویم برای حل این مشکل به 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا از طرفی روند تکمیل این پروژه انجام شده و در مرحله بعد نیز  در مکان تخلیه زباله‌ها کارگاهی دایر شود و حداقل 10 نفر نیروی انسانی مشغول به کار شوند تا عمل تولید کود کمپوست و پس از آن پروسه تولید  برق نیز به خوبی طی‌ و خیلی از این پسماندهای زباله به صورت اصولی وارد چرخه تولید شوند.

وی افزود: سال 97 قرار بود اعتباری از سوی محل سازمان شهرداری ها برای محل تخلیه زباله‌ها در شهرهایی که مشکل دفع زباله دارند اختصاص یابد ولی متاسفانه تاکنون ریالی در این زمینه به ما  تخصیص داده نشده است.

اسدی زاده ادامه داد: منابع داخلی شهرداری متاسفانه توان هزینه مکان مناسب برای تخلیه زباله ها را ندارد و دولت باید در این بخش ورود کند که این مشکل را بتوانیم برطرف کنیم و یا در قالب کمک‌های بلاعوض و یا طرح ها و تسهیلات به شهرداری ها این اقدامات صورت گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.