معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست براساس قانون مکلف است حق‌آبه تالاب ها را تعیین کند که تقریبا عمده تالاب‌ها مطالعات علمی انجام شده و نتایج آن ظرف یک ماه آینده اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، احمدرضا لاهیجان‌زاده در آیین افتتاحیه پمپاژ آب رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان که صبح امروز ، سه شنبه ۱۱ تیرماه در سالن گیت بوستان برگزار شد، اظهار کرد: در این چند سال اخیر اتفاقات خوبی در حوزه محیط زیست رخ داده است.

وی افزود: در بهمن ماه سال ۹۶ لایحه حفاظت از تالاب‌ها در مجلس تصویب شد و سه هفته پیش نیز لایحه حفاظت از خاک به تصویب نهای رسید و ابلاغ شد.

لاهیجان زاده ادامه داد: قانون حمایت از محیط بانان نیز که در مجلس متوقف بود با پیگیری های مستمر مسئولین مربوطه به تصویب رسید و هفته گذشته ابلاغ شد.

وی عنوان کرد: تالاب شادگان از دو منبع آبی رودخانه جراحی و کارون در مواقع سیلاب تامین می شود، ولی به دلیل احداث سدهای زنجیره‌ای بر روی کارون سالها شاهد چنین سیلابی نبودیم یکی از حق‌آبه‌های مهم تامین آب تالاب شادگان از دست رفته بود نکته مهم این است که در زمانی که سدی احداث می‌شود در فاصله چند صد کیلومتری آن باید حق آبه تالاب از مسیر قبلی که تأمین می‌شده از طریق ایستگاه پمپاژ انجام شود.

لاهیجان زاده خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات موجود تصمیم گرفته شد بخش کوچکی از حق‌آبه تالاب شادگان از طریق ایستگاه پمپاژ تامین شود و با اعتبار محدود مطالعات و جانمایی آن انجام گرفت.

وی ادامه داد: یک کانال ۶ کیلومتری یک ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۵ متر مکعب پیش‌بینی شد؛ اما پس از پیشرفت ۴۰ درصدی، پروژه متوقف و پس از ۲ سال با تامین اعتبار با همکاری سازمان آب و برق به جریان افتاد و پروژه ای به این اهمیت برای احیاء تالاب به بهره برداری رسید.

لاهیجان زاده تاکید کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست براساس قانون مکلف است حق‌آبه تالاب‌ها را تعیین کند که تقریبا  عمده تالاب‌ها مطالعات علمی انجام شده و نتایج آن ظرف یک ماه آینده اعلام می‌شود. طبق قانون سازمان حفاظت از محیط زیست باید حقآبه را به وزارت نیرو اعلام کند تا آنها اقدام کنند.

وی در پایان خبر داد: در هفته دولت نیز چند پروژه در خصوص احیاء تالاب ها به بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.