مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان گفت: تصفیه خانه شماره ۲ اهواز که ۷۰ درصد آب این شهر را تأمین می‌کند، ارزش بازسازی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، صادق حقیقی پور روز سه شنبه در حاشیه پانزدهمین جلسه شورای آب و برق استان خوزستان در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان، اظهار داشت: سال ۱۳۸۷ مشاور بانک جهانی آی اِف اِل اتریش اعلام کرد تصفیه خانه شماره ۲ اهواز باید از مدار خارج شود چراکه قابلیت و ارزش بازسازی ندارد.

وی افزود: در همان سال بانک جهانی برای سه استان هزینه‌ای را به منظور ایجاد تأسیسات و تصفیه خانه آب در نظر گرفت و برای اهواز ۲۵۰ میلیون دلار اختصاص داد اما معلوم نیست این مبلغ چه شده و در کجا هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان ادامه داد: باید مراجع ناظر بررسی کنند که از سال ۸۷ تا امروز چه اتفاقی در تأسیسات آب اهواز رخ داده است.

وی عنوان کرد: روز گذشته یکی از مسئولان سابق درجه یک استان در سال ۸۷ که در همان زمان مسئولیت مهمی برعهده داشت به جای آنکه اعلام کند پول‌های بانک جهانی را چه کرده‌اند در مقام مدعی ظاهر شده و برای وضعیت آب و فاضلاب امروز اهواز خط و نشان می‌کشد.

٢٥٠میلیون دلار بانک جهانی کجا رفت؟

حقیقی پور با تشریح وقایع و اقداماتی که از سال ۸۷ تاکنون در تأسیسات آب اهواز انجام شده است، بیان کرد: باید مشخص شود ۲۵۰ میلیون دلار بانک جهانی با وجود اینکه هنوز تصفیه خانه‌ای درست نشده کجا رفته و در کجا هزینه شده است؟!

وی افزود: امسال با شروع فصل گرما و وقوع چند اتفاق در تأسیسات تولید آب دچار ناپایداری‌های متناوبی در شبکه توزیع آب اهواز شدیم که پس از ماه رمضان این ناپایداری‌ها تا حدودی برطرف شد، اما دوباره روز جمعه گذشته نیز به علت خرابی HEADER خروجی تصفیه خانه شماره ۲، شهر اهواز دچار ناپایداری و قطعی ۶ ساعته آب شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان تصریح کرد: شبکه توزیع و اِلمان‌های تأمین و تولید آب در شهر اهواز به گونه‌ای هستند که قطعی‌های چهار ساعته یا کمتر موجب ایجاد شوک‌های ۴۸ ساعته تا ۷۲ ساعته در برخی نقاط شبکه توزیع می‌شود که البته این شوک‌ها را شناسایی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه زمان تعمیر اساسی یا اورهال شبکه با توجه به مصرف کم آب، بهتر است در فصول زمستان یا پاییز انجام شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه این تعمیرات در زمستان صورت نگرفت و امسال در کنار ماه مبارک رمضان، فصل گرما نیز سریع‌تر آغاز شد، اما با این وجود همه نواقص را شناسایی کردیم و چند طرح را روی آنها انجام دادیم.

حقیقی پور بیان کرد: بیشتر نقاط مشکل دار در اهواز در انتهای جنوب شرقی اهواز مانند صادقیه، ۲۵۴ دستگاه، کوی ایثار، کوی نبوت و … واقع شده اند که بدین منظور در نظر داریم با توجه به ظرفیت خالی مخزن ۵۴ هزار متر مکعب در منطقه حصیر آباد از طریق خط ۷۵۰ میلیمتر تصفیه خانه شماره یک تا اواسط تیر ماه آبگیری را برای تضمین فشار آن مناطق انجام دهیم.

وی ادامه داد: با تأمین فشار آب، از کم فشاری در مناطق مذکور جلوگیری می‌شود و علاوه بر آن می‌توانیم جلوی ورود و تلاقی فاضلاب با آب آشامیدنی را در برخی مناطق حاشیه شهر بگیریم که اثر خوبی در آن نقاط خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با اشاره به تعریف ۱۰۰ کیلومتر خط اصلاح و توسعه شبکه آب در مناطق مشکل دار شهر اهواز مانند اسلام آباد شرقی، گلستان، مهدیس، پردیس، کوی سیاحی، کوی علوی و زرگان بیان کرد: عملیات اجرایی این خط ۱۰۰ کیلومتری، در برخی نقاط آغاز شده و در نقاط دیگر در حال انجام مناقصه است.

اهواز مخزن کافی برای ذخیره آب آشامیدنی ندارد

وی با بیان اینکه مشکل اصلی شهر اهواز نبود مخزن ذخیره کافی است، تاکید کرد: در حال حاضر در شهرهای سراسر استان معادل ۷۵ درصد مصرف روزانه مخزن ذخیره وجود دارد به عنوان مثال در دزفول به ازای ۱۳۰ هزار مترمکعب آب تولیدی، ۹۰ هزار متر مکعب مخزن، در اندیمشک به ازای ۸۰ هزار مترمکعب آب تولیدی ۶۰ هزار مترمکعب مخزن، در آبادان به ازای ۱۵۰ هزار متر مکعب آب تولیدی بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب مخزن و در خرمشهر به ازای ۱۰۰ هزار متر مکعب آب تولیدی ۷۰ هزار مترمکعب مخزن وجود دارد.

حقیقی پور در پایان گفت: در کلانشهر اهواز با وجود ۷۰۰ هزار متر مکعب تولید روزانه، کمتر از ۱۲۰ هزار متر مکعب مخزن وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.