آیین های ماه مبارک رمضان در خوزستان امسال حال و هوای «سیلابی» دارد. خوزستانی ها امسال در حالی که هنوز درگیر سیل بودند، به استقبال این ماه مبارک رفتند. بعد از حدود 50 روز از طغیان رودخانه های کرخه، دز و کارون، اگر چه اکنون بیشتر سیل زدگان به خانه های خود بازگشتند اما هنوز تعدادی از روستائیان در اردوگاه ها ساکن هستند و آثار سیلاب در روستاها باقی است.
برخی سازمان های مردم نهاد، جشن نیمه رمضان و آیین سنتی «گرگیعان» را امسال به روستاهای سیل زده و اردوگاه ها بردند.
تعدادی از گروه های مردمی جشن گرگیعان را دوشنبه شب، در روستای «آلبو عید 2» یا همان «حمدان سلج» برگزار کرده اند.
احمد جعفری ماجد، فعال اجتماعی و مدیر موسسه مردم نهاد «تیری» در این باره گفت: آلبوعید2 در مسیر «خسرج» آخرین روستای حمیدیه است که هنوز زیرآب است و 50 خانوار اهالی آن، در نزدیکی روستا در شنزار، چادر زده اند.
وی با بیان اینکه جشن امشب برای احیای آیین گرگیعان و گرامیداشت میلاد امام حسن مجتبی (ع) برگزار شده افزود: هدف از برگزاری جشن در اردوگاه سیل زدگان این بود که شادی را به کودکان این روستا هدیه دهیم.
جعفری ماجد اضافه کرد: این مراسم با همکاری تعدادی از فعالان اجتماعی خرمشهر و آبادان و انجمن هنرهای تجسمی خرمشهر برگزار شده و علاوه بر اجرای موسیقی و شعر و آواز، هدایایی به اهالی این کمپ اعم از بسته های بهداشتی و برخی ملزومات خانگی تقدیم شده است.

*گرگیعان برای کودکان
آیین «گرگیعان» که یکی از محبوب ترین آیین های سنتی مردم عرب خوزستان در جنوب کشور است، یک جشن کودکانه به شمار می رود. این مراسم از سال 92 با همکاری فعالان میراث فرهنگی در شهرها و روستاهای خوزستان برگزار می شود. این جشن شب گذشته نیز با حضور هزاران نفر از اهوازی ها در نمایشگاه بین المللی اجرا شد.
روایت است که مسلمانان در شب میلاد امام حسن (ع) «قرّةالعین، قرّةالعین» گویان به دیدار پیامبر اکرم (ص) برای تبریک تولد نوه بزرگ ایشان، امام حسن (ع) رفتند و این سنت کم کم به صورت مناسبتی با عنوان «گرگیعان» هر ساله در میان مسلمانان رواج یافت. درباره ریشه «گرگیعان» نظر دیگری هم وجود دارد. برخی معتقدند این کلمه از «قرع الباب» به معنای «در زدن» گرفته شده است؛ به این دلیل که در این روز کودکان با پوشیدن لباس های سنتی دشداشه و عبایه (لباس سنتی عرب ها) در خانه ها را برای دریافت شیرینی و عیدی می کوبند.
«گرگیعان و گرگیعان، إجینة و إجینة؛ حل اکیس و انطینا» (ما آمدیم- کیسه را بازکن و شیرینی بده) «گرگیعان و گرگیعان- الله ایخلی الرضعان» (خدا بچه هایتان را نگه دارد) از جمله اشعار مخصوص برگزاری این آیین است.

*پیش به سوی شادی
انجمن مردم نهاد «فانوس» نیز جشن گرگیعان را در روستای «بیت شوکایه» حمیدیه، که اخیرا سیلاب در آن فروکش کرده و ساکنان آن بازگشته اند، برگزار کرده است.
فهیمه صیادی عضو انجمن فانوس در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: جشن شاد کودکانه و موسیقی و مسابقه نقاشی، دوشنبه شب، در روستای بیت شوکایه برگزار شده تا کودکان سیل زده این روستا نیز در شادی گرگیعان سهیم شوند.
وی گفت: هنوز آثار خرابی های سیل در روستا باقی است، دیوارهای خانه ها رطوبت زده و جاده ها به سختی قابل تردد است.
صیادی افزود: در این جشن، اهالی روستا درخواست برگزاری جشن و مراسم شاد را داشتند، زیرا از فضای اندوهبار اردوگاه ها خسته شده بودند.
وی با اشاره به فراخوان این انجمن برای امداد به سیل زدگان اظهار داشت: در این فراخوان 250 نفر داوطلب شدند که در بیش از یک ماه گذشته در جریان سیل همکاری داشتند، از جمله اینکه یک گروه خاص با عنوان «گروه امداد کودکان» در این انجمن تشکیل شده که مسائل و برنامه های مربوط به آنها را دنبال می کرد و برگزاری جشن گرگیعان برای کودکان روستاهای سیل زده نیز در راستای همین برنامه است.

*گرگیعان برای کارونی ها
یک انجمن مردم نهاد نیز جشن «گرگیعان» را در میان خانواده های سیل زده روستاهای شهرستان کارون، که اکنون در شهر جدید «شیرین شهر» ساکن شده اند برگزار کرده است. نزدیک 2 ماه است که بیش از 30 خانوار در این اردوگاه ساکن هستند.
باسم حمادی مدیر موسسه هنری «میسان» در این باره گفت: جشن گرگیعان یکشنبه شب در یکی از مدارس شیرین شهر با اجرای موسیقی و حضور گروه موسیقی و نوجوانان و بزرگسالان میسان برگزار شده است.
وی با تاکید بر اجرای این جشن کودکانه اظهار داشت: با اجرای این برنامه می خواستیم به کودکانی که از خانه خود دور هستند بگوییم که به فکر آنها هستیم همچنین هدف این بود که کودکان شاد شوند و از حال و هوای سیل که در روزهای گذشته داشتند، خارج شوند.
حمادی گفت: این گروه هنری فردا شب در پارک شهر سوسنگرد جشن گرگیعان را برگزار می کند و چهارشنبه شب نیز در سینما هلال اهواز برنامه همین جشن را خواهد داشت تا اوقات شادی را به ویژه برای کودکان سیل زده ایجاد کند.
9754/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.