به گزارش ایرنا این روزها با افزایش ناگهانی قیمت اجناسی روبرو هستیم که مردم روزانه با آنها درگیر هستند؛ یکی از این اجناس کاغذ است که اخیرا قیمت آن افزایش چشمگیری داشته و به یکی از دغدغه های فرهنگ دوستان و اصحاب رسانه تبدیل شده است.
رسانه های مکتوب و کاغذی به دلیل در دسترس بودن از مقبولیت ویژه ای بین مخاطبان برخوردارند و هر شهروندی در هر مکانی برای جلوگیری از هدررفت زمان و پیگیری اخبار روز از آنها استفاده می کند ولی این رسانه های مکتوب اکنون حال و روز خوشی ندارند و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.
با ادامه این وضعیت و کاهش چاپ کتاب و به دنبال آن کاهش استقبال از فضای کتابخانه ای به عنوان اساس فرهنگ کتابخوانی، پس رفت در زمینه کتابخوانی دور از انتظار نخواهد بود که جبران این وضعیت فرهنگی امری بسیار دشوار و به نوعی غیرقابل حل است.
موضوع گرانی کاغذ، شرایط را برای چاپخانه ها نیز دشوار کرده به طوریکه تعداد مشتریان آنها برای چاپ کاهش چشمگیری یافته است لذا شنیدن خبر تعطیلی برخی چاپخانه ها در شرایط کنونی دور از انتظار نیست.
این موضوع بر روند فعالیت آموزش و پرورش نیز تاثیر داشته به طوری که گرانی کاغذ، چاپ امتحانات پایانی را برای متولیان دشوار کرده است.

** احتمال تعطیلی چاپخانه ها بدلیل بحران کاغذ
مدیر چاپخانه دهخدا اهواز با اشاره به تاثیر پذیرفتن بازار کاغذ از وضعیت نابسامان اقتصادی به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت کاغذ با وجود پر بودن انبارها از این کالا، 10 برابر شده است.
مهدی اصفهانی خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت گرانی کاغذ شد و افزود: قیمت یک کامیون کاغذ قبلا 250 میلیون ریال بود در حالی که اکنون به 2 میلیارد و 700 میلیون ریال افزایش یافته است که همین امر باعث شده مشتری برای چاپ نباشد.
وی ضمن انتقاد از این وضعیت به تعطیلی چاپخانه دهخدا اهواز در فرودین ماه امسال اشاره کرد و گفت: قبلا 30 کارگر در چاپخانه داشتم که تعداد آنها را بعد از عید بدلیل مشکلات اقتصادی، ناتوانی در پرداخت حقوق و نداشتن مشتری به چهار نفر کاهش دادم؛ اکنون نیز به دلیل ورشکستگی در حال ریزش بیشتر کارکنان هستم.
وی با بیان اینکه مطبوعات توانایی چاپ ندارند و عملا بیکار شده اند، افزود: چاپخانه دهخدا به عنوان یکی از بزرگترین چاپخانه های خوزستان در حال تعطیل شدن است.

** کاهش صفحات روزنامه ها
مسئول نمایندگی روزنامه اطلاعات در دزفول نیز در این باره به ایرنا گفت: وضعیت کاغذ از یکسال پیش مناسب نیست و از 2 ماه پیش این شرایط حادتر شده است.
محمد ناصحی با بیان اینکه تیراژ روزنامه ها به شدت کاهش یافته و به یک سوم قبل رسیده است، افزود: قبلا هیچ مشکل و محدویتی برای چاپ نداشتیم ولی به تازگی صفحات روزنامه اطلاعات از 16 به 12 صفحه کاهش یافته است ضمن اینکه احتمال حذف ضمیمه هشت صفحه ای روزنامه نیز وجود دارد.
ناصحی تداوم این شرایط را باعث کاهش فعالیت مطبوعات و بیکاری رسانه ها دانست و گفت: محدود کردن تیراژ در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و کاغذ به صورت سخاوتمندانه در سایر کشورها توزیع می شود ولی در ایران وضعیت برعکس است.
وی با بیان اینکه رسانه های مکتوب جایگاه ویژه ای بین خوانندگان دارند، افزود: روزنامه به علت ارزانی، تنوع و به روز بودن همیشه در دسترس شهروندان است لذا درخواست می شود هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی شود تا این حداقل مطالعه هم از مردم گرفته نشود.
مسئول نمایندگی روزنامه اطلاعات در دزفول با بیان اینکه افزایش قیمت و کاهش سهمیه کاغذ تاثیر زیادی بر وضعیت خبرنگاران و درآمد دفاتر روزنامه خواهد داشت، گفت: کمبود صفحات و کاغذ باعث افزایش 20 تا 30 درصدی نرخ آگهی ها شده و شرکت ها و سازمان ها آگهی های خود را کاهش داده اند.

** مشکل چاپ برگه های امتحانی
مدیر آموزش و پرورش دزفول نیز با اشاره به مشکلات پیرامون بحران کاغذ در این نهاد گفت: آموزش و پرورش بدلیل احتکار و گرانی کاغذ با مشکلات زیادی برای چاپ برگه های امتحانی پایان سال مواجه شد.
عبدالمحمد جرجانی ضمن انتقاد از گرانی کاغذ افزود: بسته 500 عددی کاغذ قبل از گرانی های اخیر حدود 170 هزار ریال بود که اکنون این رقم به 500 هزار ریال افزایش یافته است.
مدیر آموزش و پرورش دزفول گفت: با توجه به بودجه ناچیز آموزش و پرورش، از مسئولان درخواست می شود با اعطای امتیازی سهمیه کاغذ را برای مدارس افزایش دهند تا مشکل آنها رفع شود.
وی افزود: تقاضا می شود کاغذ مورد نیاز مدارس با نرخ ارز دولتی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا بتوان چون سال های گذشته بدون مشکل امتحانات را برگزار کرد.

** شرایط ناعادلانه بین تولیدکنندگان کاغذ و واردات
مدیرعامل گروه صنایع کاغذ پارس که در سال 1349 با هدف تولید کاغذ چاپ و تحریر پایه‌ گذاری و در شوش خوزستان به بهره برداری رسید، نیز درخصوص مشکلات مربوط به کمبود کاغذ گفت: قوانین مربوط به تولید و واردات کاغذ از مهمترین موانعی هستند که باعث عدم توسعه در زمینه تکنولوژی و ظرفیت تولید کاغذ چاپ و تحریر می شوند.
احمد مقدم افزود: این قوانین، شرایطی بسیار ناعادلانه برای تولید کننده داخلی در مقایسه با واردات و تولیدات خارجی ایجاد می کنند که مصداق عینی این رویداد در صنعت کاغذ چاپ و تحریر اتفاق افتاده است.
وی اظهار داشت: کارخانه کاغذ پارس برای تولید کاغذ چاپ و تحریر طراحی و ماشین ‌آلات آن مطابق با تکنولوژی آن دوره زمانی خریداری شده اند ولی در دهه های اخیر هیچ گاه قوانین اجازه تولید این کالا را نداده است البته پس از سال 1392 که این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد، تلاش کردیم با وجود تمام موانع، ظرفیت های تولید را افزایش دهیم.
مدیرعامل گروه صنایع کاغذ پارس افزود: خوشبختانه در این حوزه موفقیت هایی نیز داشته ایم ولی این سوال همواره مطرح است که چرا برخلاف دهه های پیشن در تولید برخی کاغذهای بسته بندی به خودکفایی رسیده ایم ولی در حوزه کاغذهای چاپ و تحریر وارد کننده محض هستیم؟
وی ادامه داد: قبل از بحران کاغذ و ایجاد مشکل در این زمینه با مسئولان و متولیان امر در مجلس و دولت جلساتی برگزار و بارها عنوان کردیم که در عصر رشد و رونق باید اقداماتی برای حمایت از تولید و تولید کننده داخلی صورت گیرد، چرا که کشور ما همیشه در آماج تحریم‌ ها بوده است.

** پیش بینی بروز مشکل کمبود کاغذ در کشور
مقدم با بیان اینکه پیش بینی این شرایط دور از ذهن نبود، گفت: از متولیان امر خواستیم به روزهای تحریم و نبود مواد اولیه در سال های گذشته نیم نگاهی داشته باشند و شرایط را به گونه ای فراهم کنند که تولید کاغذ در کشور جان بگیرد؛ همچنین تاکید کردیم تدابیر لازم در نظر گرفته شوند تا در صورت تحریم دوباره، دچار بحران کاغذ و تبعات بعدی آن نشویم ولی متاسفانه کسی توجهی به خواسته ‌های ما نکرد.
وی ضمن انتقاد از بی توجهی مسئولان نسبت به این موضوع اظهار داشت: این فرصت در اختیار ما تولیدکنندگان قرار نگرفت که با کار کارشناسی برای شرایط بحرانی برنامه‌ ریزی و عارضه‌ یابی کنیم.
وی افزود: اگر در آینده مشکلات تحریم برطرف شوند باز هم مثل تمام این سالها، تولیدکنندگان داخلی به فراموشی سپرده خواهند شد و سرمایه ‌گذاری در زمینه تولید در فهرست اولویت‌ ها نخواهد بود.
مقدم گفت: تا وقتی تصمیم جدی، قاطع و درازمدتی برای حل مشکل کاغذ گرفته نشود، این مشکل همچنان وجود خواهد داشت.

** واردات کاغذ یعنی حمایت از تولیدکننده خارجی
مدیرعامل گروه صنایع کاغذ پارس توسعه محصول را بزرگترین هدف این کارخانه در سال 98 عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سال های گذشته بدلیل سیاست های کلان اقتصادی، فرصتی برای واردات فراهم شد که ما آن را حمایت از تولید کننده خارجی می نامیم.
وی افزود: اختصاص ارز ترجیحی برای واردات انواع کاغذ و معافیت از شمول ارزش افزوده برای وارد کنندگان باعث شد تولید کننده داخلی در رقابت برابر با تولید کننده خارجی قرار نگیرد و در عمل توسعه محصول غیرممکن شود.
مقدم با بیان اینکه هرگز مانع ایجاد موانع تعرفه ای برای واردات نیستیم و باور داریم که سدهای تعرفه ای خلاقیت را از مجموعه تولیدی می گیرند، افزود: اعتقاد داریم شرایط برای تولید کننده و واردکننده باید یکسان باشد، اگر وارد کننده مالیات بر ارزش افزوده نمی دهد، چرا تولید کننده داخلی ناگزیر به پرداخت این مالیات است؟
وی ادامه داد: سال ها نسبت به این موضوع اعتراض داشتیم ولی گوش شنوایی نبود و مسئولان ترجیح دادند با واردات ارزان قیمت، تمام مشکلات را رفع کنند غافل از اینکه این مسیر در نهایت شرایط کنونی را رقم می زند.

** تحریم و افزایش توان رقابت تولیدکنندگان داخل با خارج
مدیرعامل گروه صنایع کاغذ پارس گفت: ما در این سال ها تمام تلاش خود را برای مسیرهای صادراتی و طرح های توسعه انجام دادیم که خوشبختانه اثرات آن مشهود است اما در سال جاری بدلیل شرایط ناخواسته ای که برای واردات رخ داد، این توان برای کاغذ پارس ایجاد شد که در رقابت برابر با تولید کننده خارجی قرار گیرد لذا سال خوبی را برای این مجموعه پیش بینی می کنیم.
وی افزود: اگر شرایطی برای تولید کننده داخلی ایجاد شود که بتواند عارضه یابی کند، از متخصصان داخلی و خارجی دعوت و امکان سنجی می شود و در نهایت اگر مورد حمایت قانون قرار گیریم و بودجه مورد نیاز تامین شود، تولید کاغذ تحریر نیز خواهیم داشت.
مقدم درخصوص محصولات جدید گروه صنایع کاغذ پارس نیز اظهار داشت: تولید 2 محصول جدید شامل کاغذهای مورد نیاز در صنایع بسته بندی چند لایه ( اصطلاحا کاغذ های تترا پک) و تولید کاغذهای کوت شده برای بسته بندی صنایع دارویی و آشامیدنی (اصطلاحا کاغذهای اینور برد) در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: کاغذ پارس با اقتدار تنها تولیدکننده خمیر ویرجین شیمیایی در خاورمیانه، تنها تولیدکننده کاغذ چاپ و تحریر شیمیایی، تولیدکننده کاغذ بهداشتی برای لیوان یکبار مصرف و محصولات متنوع دیگری است و تاکنون محصولات این کارخانه به بیش از 15 کشور دنیا صادر شده اند.
مدیرعامل گروه صنایع کاغذ پارس در پایان گفت: همانطور که اشاره شد قوانین و سیاست گذاری های کلان به ما اجازه تولید کاغذ چاپ و تحریر را نداده است ولی در مورد سایر محصولات کاغذی که کاملا وارداتی هستند، موفقیت های زیادی داشته ایم و ظرفیت اسمی این کارخانه در صورت تامین موارد فوق، 100 هزار تن است.
امید است با تسهیل روند تولید و تامین کاغذ در کشور توسط مسئولان مربوطه از وارد آمدن ضربه به بدنه نحیف فرهنگ جلوگیری شود.
7278/7280/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.