معاون بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز و رئیس مرکز بهداشت خوزستان، گفت: با توجه به جمعیت ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری خوزستان انتظار میرود بیش از ۵۰۰ هزار نفر در استان مبتلا به پرفشاری خون باشند. این در حالی است که تنها ۵۱ درصد از مردم از شرایط فشار خون خود اطلاع دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، مهدی حسینی زاده شامگاه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در نشست خبری که به منظور بررسی کمی و کیفی خدمات دهی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در جریان سیل اخیر و طرح بسیج کنترل فشار خون بالا برگزار شد، اظهار کرد: این طرح از ۲۷ اردیبهشت ما مصادف با روز جهانی فشار خون تا ۱۵ تیر ماه با شعار "فشار خون؛ باید بدانیم و اقدام کنیم" در گروه هدف افراد بالای ۳۰ سال( کلیه خانم های باردار و بیماران CKD ) اجرا می شود.

وی افزود: هدف کلی این طرح، کاهش ۲۵ درصد احتمال خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، بیماری های مزمن ریوی و آسم تا سال ۱۴۰۴ است.

یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال ایران مبتلا به پرفشاری خون هستند

حسینی زاده با اشاره به اینکه پر فشاری خون اصلی ترین خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در سطح جهان به علل مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده‌اند و بر اساس پیمایش ملی در سال ۲۰۱۶ حدود یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال ایران مبتلا به فشار خون بالا هستند.

شیوع ۳ برابری پرفشاری خون در ایران

وی با بیان این نکته که بالغ بر ۱۵ میلیون نفر مبتلا به فشار خون در ایران سکونت دارند، خاطر نشان کرد: تنها ۶۰ درصد از این افراد از بیماری خود اطلاع دارند و فشار خون فقط ۱۹ درصد از این بیماران کنترل می شود. همچنین از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ شیوع پرفشاری خون در ایران، حدود ۳ برابر شده است.

حسینی زاده گفت: با توجه به جمعیت ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری خوزستان انتظار می‌رود که بیش از ۵۰۰ هزار نفر در استان مبتلا به پرفشاری خون باشند. بر طبق بررسی های انجام شده در سال ۹۵ تنها ۵۱ درصد از مردم از شرایط وضعیت فشارخون خود اطلاع داشته و ۳۳ درصد از این میزان مورد مراقبت قرار دارند.

وی افزود: خوزستان از نظر تعداد افراد مبتلا به فشار خون بالا شرایط مناسبی ندارد. همچنین زنان بیش از مردان به پرفشاری خون مبتلا هستند و در جمعیت روستایی نیز بیش از جمعیت شهری فشار خون بالا مشاهده می شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: تا کنون ۲ هزار و ۹۷۳ نفر مبتلا به فشار خون توسط پزشک ویزیت شده اند. همچنین در این مدت بیش از ۳ هزار بیمار فشار خون مراقبت شدند.

معاون بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز در ادامه در خصوص اقدامات انجام شده در سیل اخیر، عنوان کرد: با هشدار مسئولین در مورد احتمال وقوع سیل و بر اساس پروتکل سازمان بهداشت جهانی، فعالیت های خود را جهت مراقبت از مردم آغاز کردیم.

وی افزود: ابتدا مادران باردار به مناطق امن منتقل و برای کودکان و سالمندان برنامه ریزی های لازم انجام شد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اذعان کرد: تیم سلامت ما شامل پزشک ، ماما و کارشناس بهداشت محیط، فعالیت های خود را از روزهای ابتدایی در مناطق سیل زده و مراکز اسکان اضطراری آغاز کردند.

حسینی زاده بیان کرد: در محل اسکان سیل زدگان حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۷ هزار و ۱۱۵ مورد ویزیت ماما، بیش از ۳۳ هزار مورد ویزیت پزشک و ۸ هزار مورد خدمات پرستاری ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶ هزار کودک در این بازه زمانی از ۴ تا ۲۸ فروردین ماه ویزیت شده اند، افزود: بیش از ۱۰ هزار کودک تحت مراقبت قرار گرفته و بیش از ۲ هزار سالمند ویزیت و بیش از ۳ هزار سالمند مورد مراقبت قرار گرفته اند.

وی در خصوص اقلام مورد نیاز توزیع شده میان سیل زدگان، تصریح کرد: ۳۹ هزار و ۶۸۰ مکمل، بیش از ۴ هزار نوار بهداشتی، بیش از ۵ هزار پوشک بچه و بیش از ۲ هزار شیر مصنوعی توزیع شده است.

حسینی زاده افزود: همچنین در این مدت، ۴۸۴ نفر مشکوک به بیماری های واگیر - بیماری های سندرمیک شناسایی شده اند. در این مدت نیز ۵۶۸ مورد سندرم اسهال حاد آبکی، ۳۸ سندرم مسمومیت غذایی، ۸ مورد طغیان بیماری های منتقله از آب و غذا داشته ایم.

معاون بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز ادامه داد: در این مدت ۵۶۸ مورد نمونه برداری از نظر التور، ۱۴ مورد نمونه برداری از نظر مالاریا نیز انجام شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: در زمان وقوع سیل، مردم در محل های اسکان زندگی می کردند که عواقب این تجمع ها بیشتر مسائل بهداشتی و بیماری است که نخستین گروه هایی که در اردوگاه حضور پیدا کردند و خدمات ارائه دادند تیم های سلامت بودند که حتی در اردوگاه اقدام به ایجاد حمام کردیم.

وی تصریح کرد: همچنین اعلام کردیم حتما در اردوگاه ها آب بسته بندی ارائه شود و تا زمانی که مرکز بهداشت خوزستان اعلام نکند که شرایط آب جهت استفاده مناسب است همچنان آب بسته بندی توزیع می شود.

تا کنون هیچ گونه موارد وبا یا التور در مناطق سیل زده مشاهده نشده است 

حسینی زاده اشاره کرد: علیرغم اینکه وقوع سیل با زمان پیک التور (شرایط رشد بیماری وبا مستعد است) رخ داد، اما با اقدامات انجام شده خوشبختانه هیچگونه موارد وبا یا التور در مناطق سیل زده نداشتیم. همچنین اگر موارد اسهالی مشاهده شد بلافاصله نمونه برداری اخذ شده و درمان کردیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: ۲۶ هزار مورد کلرسنجی در مناطق سیل زده، حدود ۴ هزار مورد نمونه برداری میکروبی از آب محل کمپ ها در معرض سیل انجام شده است. بیش از ۱۳ تن مواد غذایی که قابلیت مصرف نداشتند نیز منهدم شده است که اگر همکاران ما در بهداشت و محیط از ورود آنها در چرخه مصرف جلوگیری نمی کردند، قطعا با مسمومیت های زیادی مواجه بودیم.

وی عنوان کرد: علیرغم اینکه بر عدم سمپاشی تاکید داشتیم اما مساحت هایی در اردوگاه ها سمپاشی و ۲۱۴ متر مکعب نیز گندزدایی شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: سالانه ۱۶ میلیون مرگ زودرس (زیر ۷۰ سال) در دنیا رخ می دهد که این آمار در کشورهای با درآمد کم و متوسط بیش از ۸ میلیون مورد بوده است. برآورد شده است که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۵ مبلغی معادل ۷ میلیون تریلیون دلار برای عوارض بیماری های غیرواگیر هزینه می شود. در حالی که این رقم می تواند در محرومیت زدایی و کاهش فقر در دنیا موثر باشد.

وی با تاکید بر تلاش جهت کاهش مرگ های زودرس و یا ناشی ازبیماری های غیر واگیر، بیان کرد: اکثر بیماری های واگیر قابل کنترل هستند. سرطان ها، بیماری های تنفسی مزمن، اختلالات روانی و بیماری های قلبی و عروقی یک سری عوامل خطر رفتاری مانند دخانیات، الکل، آلودگی هوا، رژیم غذایی ناسالم و نداشتن فعالیت فیزیکی می توانند در کنترل این بیماری ها تاثیر گذار باشند. عوامل خطر متابولیک این بیماری ها نیز مانند فشارخون، دیابت و چربی خون بالا نیز قابل کنترل هستند.

وجود سالانه ۱۷۷ هزار مورد مرگ زودرس در کشور

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه آمار مرگ های زودرس کشور ما، سالیانه ۱۷۷ هزار مورد است، گفت: علت مرگ های زودرس، سرطان ها، بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی، دیابت، بیماریهای ریوی و مزمن کلیوی هستند. همچنین تعداد موارد مرگ خیلی زود رس در کشور (زیر ۵۰ سال) ۸۵ هزار مورد در سال است که به علت بیماری های غیر واگیر، سوانح و حوادث و بیماری های عفونی رخ می دهند.

حسینی زاده در پایان خاطر نشان کرد: انتظار می رود تا سال ۱۴۰۴ با کاهش ۲۵ درصدی احتمال خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن (ریوی/آسم) مواجه باشیم.

IMG-20190519-WA0002

IMG-20190519-WA0003

IMG-20190519-WA0004

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.