به گزارش ایرنا حمیدرضا لشکری یکشنبه در نخستین نشست خبری مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار داشت: با توجه به آغاز بازسازی روستاها توسط بنیاد مسکن، ضرورت جابجایی این روستاها وجود دارد.
وی افزود: از این تعداد در سیلاب اخیر 120 روستای استان در بستر سیلابی رودخانه ها بودند که 76 روستا دچار آبگرفتگی شده و وضعیت 32 روستا بحرانی تر بود.
لشکری با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه کارون در اهواز نیز گفت: هیچکدام از اعیانی ها در ساحل کارون در اهواز مجوز ندارند و با توجه به دستور دولت و مدیرعامل سازمان، اقدام برای برخورد با متخلفان در سال جاری انجام می شود.
وی همچنین با اشاره به ساخت 2.2 کیلومتر دهانه جدید برای سیلاب بر بحره در مدت سه ماه، گفت: با مصوبه شورای تامین لایروبی کانال جدید و قدیم بحره انجام و لوله ها و ساخت و سازها برداشته شد.
لشکری افزود: ساماندهی نهر بحره ظرفیت انتقال سیلاب در این کانال را تا 900 مترمکعب درثانیه افزایش داد که نقش خوبی در کنترل سیلاب در اهواز داشت و در صورت نبود این کانال، روستاهای اهواز دچار آبگرفتگی می شدند.
وی در ادامه گفت: در 10 سال گذشته در رودخانه کارون در مقطع اهواز 4.2 میلیون مترمکعب لایروبی انجام شده است که با نرخ قدیم 250 میلیارد ریال هزینه داشته است.
لشکری اضافه کرد: طرح های لایروبی بر اساس اعتبارات ابلاغی اجرا شده و برای ادامه آن نیاز به تخصیص اعتبارات است.

*ابهام در سرنوشت گتوند
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست، یکی از روش های مدیریت مخزن در سد گتوند را رهاسازی به روش انحلال عنوان کرد و گفت: اطلاعات دقیقی نداریم که نمک مخزن سد گتوند در سیلاب اخیر به پایین دست تخلیه شده است یا خیر.
هوشنگ حسونی زاده با اشاره به پایش و اندازه گیری شوری رودخانه (از مخزن سد تا خرمشهر) اظهار داشت: پایش ها کاهش چشمگیر شوری کارون را نشان می دهد به طوری که میزان شوری (EC) در اهواز تا یک هزار و 400 میکروموس و در خرمشهر تا یک هزار و 700 میکروموس گزارش شده است.
وی افزود: حتی در صورتی که نمک مخزن سد گتوند به پایین دست تخلیه شده باشد، تاثیر چندانی در کیفیت آب رودخانه کارون نداشته است.
به گفته وی بعد از فروکش کردن سیلاب و آرام شدن وضعیت مخزن سد گتوند، پایش ها مجددا انجام می شود.

*پیش بینی تولید حداکثری برقابی ها
مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه این نشست با بیان اینکه هم اکنون 95 درصد سدهای خوزستان پرآب است گفت: در تابستان امسال نیروگاه های برقابی استان در حداکثر تولید خود قرار می گیرند.
داریوش بهارلویی در پاسخ به انتقادهای مطرح شده نسبت به سناریوی خشکسالی در رهاسازی آب سدها، توضیح داد: در آبان ماه پارسال (ابتدای سال آبی) تنها به اندازه حجم مصرف شرب و محیط زیست در سدها ذخیره شده بود اما از اواسط آبان که پیش بینی ها از فاز خشکسالی به ترسالی تغییر یافت، خروجی سدها به همان میزان افزایش پیدا کرد و این مساله به ستاد بحران و سازمان های مرتبط نیز اطلاع رسانی شد.
وی افزود: در سال گذشته تا اسفند ماه 13 میلیارد مترمکعب آب از سدهای استان رهاسازی شده است، این مساله مانند این است که سدها یک بار به طور کامل خالی شده باشد.
بهارلویی اضافه کرد: برنامه رهاسازی از سدهای استان نشان می دهد که استراتژی ترسالی در افزایش خروجی سدها لحاظ شده، زیرا در مدت مشابه پارسال متوسط خروجی سدها هشت میلیارد مترمکعب بوده است.
به گفته وی نکته اصلی این بود که در سال گذشته به دلیل بارش های مناسب کشاورزان به آب نیاز نداشتند و افزایش رهاسازی از سدها تنها به منظور مقابله با سیلاب انجام شده است.
در پی طغیان رودخانه های کارون، دز و کرخه، در فروردین ماه امسال 21 شهرستان در خوزستان متاثر از سیلاب شدند. 133 روستا را آب برد و 374 روستا نیز به صورت جزئی و کلی تخلیه شدند.
به گفته خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان، از چهارم فروردین تاکنون به 256 هزار و 701 نفر سیل زده در استان (بیش از 46 هزار و 808 خانوار) امدادرسانی شده و هشت هزار و 800 نفر به مناطق امن جا به جا شدند.

9754/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.