به گزارش ایرنا در این نامه آمده است: احتراما مستحضرید که اختصاص روز دهم اردیبهشت در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام «روز ملی خلیج فارس» نشانگر اهمیت موضوع و در ارتباط با هویت ملی، تاریخی و تمامیت سرزمینی کشور ماست و خوشبختانه مدتی است که این روز بحق در مراکز علمی و تحقیقاتی گرامی داشته می شود و جنبه های گوناگون این موضوع، بویژه جوانب علمی و تاریخی آن بررسی و بیان می شود.
در دانشگاه شهید چمران اهواز نیز امسال در دهم اردیبهشت این روز گرامی داشته شد و در جریان برنامه های این نشست علمی، با سیر مطالعات پژوهشی خلیج فارس شناسی و از جمله با پژوهش بسیار ارجمند و کاملا علمی و مستند، اما مغفول مانده شهید دریادار غلامعلی بایندر در خصوص خلیج فارس آشنا شدیم.
از آنجا که یکی از جنبه های این آیین ارزشمند ملی، معرفی تحقیقات گذشته و تجلیل از پژوهشگران این حوزه است، باید اذعان کنیم این بعد علمی و تاریخی از خدمات و زندگی آن شهید وطن دوست و غیور تا کنون مغفول مانده بود.
با دیدن این آثار علمی و پژوهشی معتبر وی در خصوص خلیج فارس (که به تایید تمام صاحب نظران، از جمله پدر مطالعات خلیج فارس زنده یاد استاد احمد اقتداری که شهید بایندر را نخستین پیشگام طراز اول مطالعات خلیج فارس نامیده، و کتاب ارزشمند وی با عنوان «خلیج فارس» را کتابی بی نظیر خوانده)، باید گفت این سرباز سرافراز وطن در عرصه علمی، هویت تاریخی و فرهنگی نیز هیچ کم از یک پژوهشگر دانشگاهی در زمان خود نداشته است.
بر شما پوشیده نیست که اساسا شهید دریادار غلامعلی بایندر، پایه گذار نیروی دریایی نوین ارتش ایران بوده است که در جنگ جهانی دوم و در روز سوم شهریور 1320 و به خلاف خواست مقامات حکومتی که حکم به تسلیم خاک وطن داده بودند، در دفاع از سرزمین ایران و در رویارویی مستقیم با نیروهای متجاوز متفقین و در صدر آن ها نیروهای انگلیسی و آمریکایی، در سواحل بهمنشیر به شهادت می رسد، و در همان جا که اکنون جزو محوطه پایگاه دریایی خرمشهر است به خاک سپرده می شود.
اکنون ما امضاکنندگان این نامه صمیمانه ولی با تاکید خواستار رسیدگی به موارد زیر در خصوص این شهید والا مقام و وطن خواه هستیم و خود نیز برای تحقق این خواسته ها اعلام آمادگی و همکاری می کنیم؛ شهیدی که برادر عالی رتبه وی نیز در همان جنگ به شهادت رسیده اند.
1. طراحی و بازسازی شایسته و درخور مقام و منزلت نظامی و علمی آرامگاه ایشان در پایگاه دریایی خرمشهر
2. نصب ستون یادمان و کتیبه ای در نقطه ای از خرمشهر و یا در کنار آرامگاه آن شهید، همراه با بیان خدمات علمی و نظامی ایشان، و نیز نحوه شهادت آن عزیز.
3. تولید و انتشار آثار مکتوب و اسناد مبارزات ایشان و همرز مانشان با بیگانگان در قالب کتاب، فیلم، و سایر مواد دیداری _ شنیداری
4. چاپ و انتشار آثار مکتوب ایشان درباره بنیانگذاری نیروی دریایی ایران و نیز خلیج فارس
5. قرار گرفتن دیدار از آرامگاه و یادمان این شهید در برنامه های اصلی کاروان های راهیان نور و نیز گردشگران عمومی
6. نامگذاری مکان های مناسبی، اعم از نظامی و غیر نظامی به نام این شهید سرباز وطن، هم در خرمشهر و آبادان و هم در سرتاسر شهرهای کشور
7. ثبت روز شهادت ایشان به عنوان سالروز تجاوز بیگانگان به ایران و نقض بی طرفی کشور ما، و نیز برپایی آیین گلباران آرامگاه شهید بایندر و دیگر شهدای بی نام و نشان آن جنگ ناخواسته و نابرابر
8. تجلیل از خاندان بایندر با سه شهید در جنگ جهانی دوم به عنوان نمادی از قربانیان ایرانی جنگ جهانی دوم، و ثبت و ضبط نام دیگر شهدای ایرانی آن جنگ
امید است با انجام این اقدامات شایسته مذهبی و ملی که نمودار ارج نهادن به تاریخ پرافتخار پایداری مردم ایران در برابر متجاوزان بیگانه است، قدردان جانفشانی شهیدان و ایثارگری ایثارگران وطن عزیزمان ایران باشیم.
3004/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.