دکتر رضا یوسفی حاجی آباد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با توصیه به سیاسیون برای پرهیز از اظهار نظرهای بی دلیل مرتبط با اخبار اقتصادی افزود: نظارت بر قیمت کالاها باید توسط نهادهای متولی تشدید شود.
وی با تاکید بر رفع انحصارات موجود در واردات کالاها و لزوم کار رسانه ای و فرهنگی در جهت تثبیت انتظارات مردم گفت: باید فضایی اطمینان بخش در جامعه ایجاد شود تا با هر اظهار نظری مردم برای خرید برخی کالاها صف نکشند.
مدیر گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور دزفول با بیان اینکه نوعی بی اعتمادی نسبت به بازار در مردم ایجاد شده است، افزود: عرضه و تقاضا در مقوله اقتصاد، تعیین کننده فعل و انفعالات موجود در بازار هر کالایی هستند البته عوامل فراوانی نیز بر روی هر یک از این مولفه ها اثر می گذارند.
وی اظهار داشت: در علم اقتصاد انتظار بر این است که با افزایش قیمت کالاها، تقاضای آنها کاهش یابد ولی متاسفانه درخصوص وضعیت امروز در بازار کالاها و به خصوص کالاهای اساسی کشور شاهد این امر نیستیم.
یوسفی حاجی آباد دلیل اصلی این امر را بی توجهی سیاستمداران و برنامه ریزان اقتصادی کشور به یکی از مهمترین پارامترهای موثر بر بازار به نام انتظارات یا سطح نااطمینانی کارگزاران بازار یعنی خریداران و فروشندگان دانست و گفت: براساس آموزه های علم اقتصاد، چنانچه مردم انتظاراتی توام با اطمینان درخصوص آینده بازار کالایی داشته باشند با افزایش قیمت مقدار تقاضای خود را از آن کالا کاهش می دهند تا با افت قیمت یا افزایش عرضه دوباره آن بتوانند مقادیر بیشتری از کالا خریداری کنند.
وی افزود: شرایط غیرمطمئن نسبت به آینده و انتظارات مردم براساس حافظه اقتصادی آنها طی چند دهه گذشته نشان می دهد که همزمان با گرانترشدن کالاهای سبد معیشتی حتی باید انتظار نایاب شدن و در موارد حاد، قحطی کالاها را نیز داشت که خود باعث شکل گیری صف های خرید کاذب می شود.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: حافظه مردم از رخدادهای تاریخی سیاست های تعدیل اقتصادی دهه 70 یا بحران های اقتصادی اواخر دهه 90 همگی شاخصی برای اعتماد نداشتن به سخنان، توجیهات و سیاست گذاری های اقتصادی مطرح شده در رسانه ها است.
وی با بیان اینکه نباید نقش اخبار خوب و بد در نوسانات بازار را کتمان کرد، افزود: بدون شک در یک سیستم معیوب اقتصادی اخبار مضراتی به مراتب بدتر نسبت به مزایای آن در یک سیستم خوب اقتصادی خواهد داشت.
به گزارش ایرنا در ماه های اخیر هجوم برای خرید کالا بدلیل ترس از کمیاب شدن کالا خود باعث کمبود کالا و یا افزایش قیمت ها شده است.
7278/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.