علیرضا ری‌شهری سه شنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده میشداغ زیستگاه گونه منحصربفرد آهو در این منطقه است، اظهار داشت: ماشین آلات جاده سازی دیروز وارد منطقه حفاظت شده میشداغ شده بود، که در پی اعلام شکایت محیط زیست، دادستان این شهرستان، امروز دستور توقف جاده سازی را صادر کرده است.
وی آبگرفتگی جاده چذابه را بهانه جاده سازی در این منطقه حفاظت شده دانست و تاکید کرد: هیچ مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست برای ساخت این جاده دریافت نشده و طرح ساخت این جاده بدون اعلام نظر از این سازمان در حال اجرا بوده است.
ری‌شهری افزود: این جاده به طول تقریبی 15 کیلومتر از 10 کیلومتری بستان تا پارکینگ چذابه است (در جهت شرق به جنوب غرب) که از وسط زیستگاه آهوی میشداغ (مشداخ) می گذرد و آن را به 2 قسمت تقسیم می کند.
وی با بیان اینکه ساخت جاده جدید چذابه توجیه اقتصادی ندارد، اضافه کرد: بهانه فعلی ساخت این جاده، آبگرفتگی جاده چذابه است، این در حالیست که با توجه به کاهش جریان آب کرخه، آبگرفتگی در جاده چذابه تا چند روز دیگر فروکش می کند و دیگر نیازی به ساخت جاده جدید نیست.
ری‌شهری همچنین با اشاره به ویژگی های منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) گفت: این منطقه شامل اکوسیستم جنگلی و بیابانی است که به تالاب هورالعظیم منتهی می شود و در دنیا جزو معدود مناطقی است که سه اکوسیستم را در کنار هم و با غنای جانوری میشداغ دارد.
وی افزود: علاوه بر گونه منحصر به فرد آهوی میشداغ، انواع پرندگان کنار آبزی و شکاری، دراج و گونه های باارزش خزنده در منطقه وجود دارد همچنین در روزهای گذشته یک گونه «عقاب پرپا» در آن ثبت شده است که با ساخت جاده در این منطقه، دچار مشکل می شوند.
به گفته وی ساخت جاده و تردد خودرو از یک سو آلودگی صوتی را در منطقه حفاظت شده ایجاد می کند و از سوی دیگر راه دسترسی برای قاچاق چوب را به منطقه باز می کند، همچنین منجر به افزایش تلفات جانوران در تصادفات رانندگی می شود.
در روزهای گذشته فعالان محیط زیست نسبت به جاده سازی در منطقه حفاظت شده میشداغ اعتراض کرده و خواستار ورود مسئولان برای توقف این طرح شدند.
میشداغ (به زبان محلی مشداخ) یکی از مناطق کویری منحصربفرد با وسعت 60 هزار هکتار در غرب خوزستان بین شهرهای بستان و عبدالخان در شهرستان دشت آزادگان (منطقه مرزی فکه) قرار دارد که از سال 90 به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.
آهو یا غزال میشداغ از جمله گونه های خاص و در معرض انقراض خوزستان و تنها گونه آهویی است که در زیستگاه خود به صورت طبیعی و آزاد زندگی می کند. این گونه آبان ماه پارسال در بانک ژن جهانی ثبت شده و برای نخستین بار به عنوان یک زیرگونه جدید از گونه های آهو قرار گرفته است.
جنگ تحمیلی هشت ساله و طرح های توسعه در منطقه اعم از احداث کانال پای پل، اراضی کشاورزی و اخیرا طرح های عظیمی مثل طرح خط لوله آب غدیر و ایجاد بازارچه مرزی چذابه که محور ترانزیتی ایران و عراق مهمترین تهدیدات آهوی میشداغ به شمار می آیند. مالچ پاشی نیز در یک سال گذشته از جمله تهدیدات در منطقه حفاظت شده میشداغ و برای آهو به شمار می رود.

/6002/9754
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.