به گزارش ایرنا بارش سیل آسای باران در مناطق بالادست، سازمان آب و برق خوزستان را مجبور به رهاسازی آب از سدهای این استان کرد که این موضوع باعث آبگرفتگی وسیع زمین های کشاورزی و روستاهای حاشیه رودخانه ها شد.
این بارندگی ها و بالا آمدن رودخانه های فصلی خسارات زیادی به زیرساخت ها و زمین های کشاورزی شهرستان گتوند که از قطب های کشاورزی استان خوزستان است، وارد کرد.
یکی از کشاورزان روستای حیدر بخش عقیلی گتوند در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از احداث کانال معروف به 'کانال استانداری' در بخش عقیلی در سال های گذشته برای انحراف آب رودخانه و جلوگیری از تخریب اراضی شهر جنت مکان و روستای کوشکک، برخی از اراضی حاشیه این کانال در روستای حیدر تخریب شدند و پیگیری های کشاورزان این منطقه برای پیشگیری از تخریب زمین ها نتیجه ای نداد.
حسن مقامی خواستار جبران خسارات وارد شده به زمین های کشاورزی شد و افزود: اراضی کشت شده منطقه به دلیل شکسته شدن کانال های آبیاری با بی آبی مواجه شده و در حال خشک شدن هستند.
رییس شورای اسلامی روستای حیدر بخش عقیلی گتوند نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بخش زیادی از اراضی این روستا از بین رفته است، گفت: پس از بازدید مسئولان استانی و شهرستانی در سال 96 از اراضی این روستا در حاشیه رودخانه، قرار بود با احداث کانالی در کنار کانال استانداری و انحراف آب به سمت جنت مکان و همچنین ترمیم و استحکام بخشی سیل بند از تخریب این زمین ها جلوگیری شود که این وعده عملی نشد.
علی مقامی با اشاره به اینکه اهالی روستا در چند مرحله با مراجعه به فرمانداری رفع این مشکل را پیگیری کردند، افزود: پس از مراجعات حضوری و درخواست های کتبی، یک دستگاه بیل مکانیکی و یک دستگاه بلدوزر از سوی ستاد مدیریت بحران برای جلوگیری از فرسایش خاک اراضی به منطقه اعزام شدند ولی بعد از 2 روز، عملیات اجرایی جلوگیری از طغیان رودخانه تعطیل شد.
وی افزود: علاوه بر نابودی کامل برخی از اراضی و تخریب جاده آسفالته حاشیه رودخانه، یک کانال آبرسان که یکصد هکتار از دیگر اراضی آبی تحت پوشش آن بود، تخریب شد.
مقامی خواستار اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از طغیان رودخانه کارون شد و گفت: این رودخانه کمتر از 70 متر با نخستین خانه روستای حیدر فاصله دارد و با توجه به فرسایش خاک، آب به سمت روستا پیشروی می کند و اگر اقدامی در این زمینه صورت نگیرد، خسارات زیادی به این روستا وارد می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گتوند نیز اظهار داشت: 36 هکتار از زمین های کشاورزی حاشیه رودخانه کارون در روستاهای حیدر، ویسی، مرتضی، کوشکک و شهر جنت مکان به دلیل سیلاب و طغیان رودخانه به طور کامل از بین رفتند.
ابوالقاسم زراعتکار با بیان اینکه این زمین های کشاورزی از نوع کلاس A بودند، افزود: تخریب صد درصدی یکصد کیلومتر از جاده های بین مزارع و 50 متر از کانال های آبرسان کشاورزی از دیگر خسارات سیلاب و طغیان رودخانه در شهرستان گتوند بوده است.
وی اظهار داشت: خسارات وارد شده به زمین های کشاورزی پس از جمع بندی به سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گزارش شد.
فرماندار گتوند نیز در این باره به ایرنا گفت: بازدیدی از این مناطق صورت گرفته و بعد از فروکش کردن آب رودخانه، پروژه گابیون بندی حوزه بستر رودخانه و دیگر اقدامات پیشگیرانه انجام می شوند تا از فرسایش خاک در این منطقه جلوگیری شود.
عبدالرضا احسانی نیا افزود: تخریب اراضی در این منطقه خطرناک است و حتما با پیگیری و هماهنگی اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان اقداماتی برای جلوگیری از نفوذ آب انجام می شود.
7467/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.