رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به بحران سیل در استان بر ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب در زمینه بررسی علل و عوامل ایجاد این بحران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، فتح الله ابوعلی با اشاره به اینکه با پایان یافتن بحران سیل باید بدنبال شفاف سازی و بررسی علل ایجاد بحران سیل بود، اظهار داشت: اگر دستگاهی یا فردی در این زمینه قصور داشته است باید شناسایی و به مراجع ذیربط معرفی شود. بحران سیل در خوزستان با چنین ابعادی خسارات زیادی به واحدهای مسکونی و زیربناهای بخش کشاورزی وارد کرد که بعضا جبران ناپذیر و بازسازی آن مستلزم وقت زیاد و هزینه های بالایی است.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که یک کمیته حقیقت یاب متشکل از کارشناسان باتجربه و صاحب علم و آنهایی که درگیر بحران سیل بوده اند تشکیل و علل و عوامل سیل را از ابعاد فنی، حقوقی، علمی و اجتماعی و به دور از مسائل سیاسی و حاشیه ای مورد بررسی قرار دهد. تشکیل این کمیته حق مردم خوزستان است. در این خصوص تاکید می کنیم حتما این کمیته حقیقت یاب در استان تشکیل شود، چون اگر در خارج از استان باشد نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و کاربردی نیست.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان با تاکید بر اینکه در بخش کشاورزی اولویت اول، بازسازی زیربناهای تولید است، گفت: تولیدکننده های بخش کشاورزی از سیل اخیر آسیب جدی دیدند و برخی زیربناها از بین رفته است. در حال حاضر فرصت برای آماده سازی برای تولید فصل بعد کم است و حداکثر ظرف یکماه آینده باید اراضی برای کشت تابستانه آماده شوند. اگر چه کمک بلاعوض می تواند تا حدی زندگی روزمره کشاورزان را تا حدی سر و سامان بخشد، ولی این کمک بلاعوض در شرایط کنونی کمتر به درد کشاورز می خورد زیرا کشاورز باید بتواند با گذشت از این بحران سر پای خود بایستد و استمرار تولید داشته باشد، بنابراین باید سریعا بستر تولید برای کشاورزان آماده شود.

ابوعلی با اشاره به اینکه در سیل اخیر به بخش زیادی از اراضی گندم، زیربناها، زهکش ها و کانال های آب خسارت وارد شد، بیان کرد: هم اکنون بخش زیادی از اراضی نیاز به تسطیح دارند و بخشی از زهکش ها و کانال های آب هم باید لایروبی شوند. از آنجایی که این موارد باید در اسرع وقت انجام شود، لذا پیشنهاد ما به مسئولین ذیربط و بویژه استاندار این است که از تمام دستگاه هایی که در زمان وقوع بحران در کنار سیل زدگان بودند، این روزها نیز امکانات و ظرفیت های خود را در مناطق سیل زده نگهدارند تا اراضی برای کشت تابستانه آماده شوند. در این رابطه پیشنهاد ما این است که قرارگاه بازسازی زیربناهای آسیب دیده در مناطق سیل زده با بهره گیری از امکانات ادارات و دستگاه های استانی و استان های معین راه اندازی شود. راه اندازی چنین قرارگاهی مستلزم این است که مسئولین استان و کشور با یک اراده قوی ضمن تامین بودجه و ماشین آلات مورد نیاز برای تحقق سریع این موضوع گام بردارند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: هم اکنون کشاورزان کل سرمایه شان با سیل از بین رفته است، بنابراین در کوتاه مدت باید کاری کرد که کشاورز سر پای خود باشد و تولید استمرار داشته باشد. در بلندمدت نیز باید یک برنامه مفصل و سازماندهی شده برای مدیریت بحران سیل داشت. صرفا داشتن یک اداره کل بحران در استانداری آن هم در استانی که مرتب به بحران روبروست جوابگو نیست. باید ساختار رسمی مدیریت بحران تمام ادارات استان بویژه در کشاورزی که درگیر سیل هستند تعریف شود. اینکه ادارات تنها بصورت یک رابط با مدیریت بحران استانداری باشند جوابگوی بحران های استان نیست. در این زمینه باید بودجه و آموزش های لازم در نظر گرفته شود و حتی مانورهای منظمی در خصوص مدیریت بحران سیل برگزار شود.

وی عنوان کرد: در خصوص سیل بندها نیز باید اعتبار ویژه و برنامه ریزی مستمری حتی در سال های خشکسالی داشته باشیم. خشکسالی های گذشته باعث شد در سال پرآبی، نعمت به نغمت تبدیل شود. بدلیل خشکسالی های پیاپی سیل بندهای حاشیه رودخانه ترمیم نشده اند و برخی از این سیلاب ها نیز به شکل عمدی توسط مردم تخریب شده اند.

ابوعلی با اشاره به اهمیت حفاظت از بستر و حریم رودخانه ها در کنترل سیلاب، گفت: بستر و حریم اکثر رودخانه های متاسفانه رعایت نشده است و بعضا در بستر و حریم رودخانه ها تصرفات متعددی شکل گرفته که منجر به تخریب سیستم هیدرولوژی رودخانه شده است. برای نمونه رودخانه کارون در مقطع شهر اهواز نسبت به سال های گذشته کوچکتر شده است و این می تواند برای ما یک ایده باشد که چه اتفاقی افتاده است. برخی فکر می کنند در زمان خشکسالی آب زیادی از رودخانه عبور نمی کند و همین موضوع باعث شد تا جاده ساحلی کارون را از بستر رودخانه عبور دهند و پارک ساحلی بسازند. وقتی به حریم رودخانه تجاوز می شود بحران سیلاب هم تشدید می شود. در این خصوص لازم است مقامات قضایی بیشتر ورود کنند و اجازه ساخت و ساز در حریم رودخانه را ندهند. حریم رودخانه با کسی شوخی ندارد و باید حفظ و نگهداری شود تا بحران سیل ایجاد نشود.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان مدیریت صحیح آب های ذخیره شده در پشت سد، تعدی و تخریب عرصه های ملی و مراتع و جنگلها، چرای بی رویه، لایروبی رودخانه، ترمیم سیل بندهای حاشیه رودخانه، انتقال آب از رودخانه به دشت ها و همچنین تعدی به حریم و بستر رودخانه را از جمله مهمترین دلایل بروز یا تشدید بحران سیل در خوزستان برشمرد و افزود: می توانستیم با رعایت برخی موارد، ابعاد فاجعه سیلاب در خوزستان را سبکتر کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه برای بررسی دلایل بحران سیل اخیر در خوزستان باید به سال های دورتر برویم، گفت: البته بروز چنین سیلی قاعدتا قابل پیش بینی بوده است. از ابتدای پاییز تاکنون روند افزایشی بارندگی ها بشکل مستمر بوده و نوسان زیادی نداشته است و این یک هشدار بود که نشان می داد امسال اتفاقاتی خارج از وضعیت سال قبل رخ خواهد داد، بنابراین بروز سیل قابل پیش بینی بود.

ابوعلی تلاش مردم و بویژه کشاورزان را برای کنترل بحران سیل قابل تقدیر و تحسین برشمرد و تصریح کرد: کشاورزان با جان و دل از حریم روستاها دفاع کردند. جانفشانی و ارزش این همه فداکاری کشاورزان در کنترل بحران سیل را نمی توان به زبان آورد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.