به گزارش روز شنبه ایرنا، داستان تلخ سقوط یک قهرمان در حالی به تراژدی برای تیم های خوزستانی تبدیل شده است که پیش از این نیز فولاد خوزستان پس از قهرمانی در لیگ چهارم، در انتهای فصل ششم به رقابت های دسته پایین تر سقوط کرد اما مسوولان این باشگاه با خرید امتیاز باشگاه سپاهان نوین، فولاد را در لیگ برتر ماندگار کردند.
همچنین تیم استقلال اهواز که یکی از محبوب ترین تیم های جنوب ایران به شمار می رفت در دوره ششم لیگ برتر، پس از درخشش با «فیروز کریمی» و نایب قهرمانی لیگ هفتم، به لیگ یک سقوط و در نهایت از فوتبال ایران محو شد.
کوچ تلخ قهرمان دوره پانزدهم لیگ برتر ایران به لیگ یک، از چند زاویه قابل بررسی است؛
1- تیم دوست داشتنی سال های پیش «عبداله ویسی» هر چند که محبوبیت استقلال اهواز برادران شفیع زاده را نداشت اما فوتبال دوستان این دیار باور داشتند که این تیم مثل ققنوس از خاکستر آبی پوشان اهوازی به پا خواسته و می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد.
استقلال صنعتی خوزستان درخشش خیره کننده ای داشت و با شگفتی سازی در لیگ پانزدهم عنوان قهرمانی این رقابت ها را بالاتر از پرسپولیس، استقلال و سپاهان به دست آورد. قهرمانی آبی پوشان خوزستانی موجب شد تا آنان نماینده نخست ایران در لیگ قهرمانان آسیا لقب بگیرند.
هر چند که در فصل شانزدهم با رفتن ویسی به سپاهان، این تیم قدرت دفاع از عنوان قهرمانی را نداشت اما آبی های خوزستان با «سیرویس پورموسوی» در آسیا کولاک کردند و از گروه خود بالا رفتند؛ صعودی که آنان را در مرحله یک هشتم نهایی حریف الهلال عربستان کرد.
بازی خوب و تحسین برانگیز این تیم در مقابل الهلال و باخت 2 بر یک به این تیم در حالی بود که آبی پوشان عربستانی پس از غلبه بر استقلال خوزستان، تا فینال رقابت ها با اقتدار و نتایج پرگل حریفان خود را شکست دادند.

2- استقلال صنعتی خوزستان به مانند دیگر همنام محبوب خود در اهواز از جمله تیم هایی به شمار می رود که توسط بخشی خصوصی و خارج از موسسات دولتی اداره می شد. اما واقعیت خصوصی سازی در ورزش ایران به ویژه فوتبال برخلاف دیگر کشورها است.
حضور بخش خصوصی در ورزش ایران تجربه تلخی به هواداران به ویژه فوتبال دوستان تحمیل کرده است جایی که در هجده دوره گذشته لیگ برتر شاهد سقوط یا انحلال تیم های خصوصی بودند.
استقلال اهواز، استیل آذین، شیرین فراز کرمانشاه، سیاه جامگان، استقلال صنعتی خوزستان و .... از این دست تجربه ها است که نشان می دهد سرمایه گذاری در فوتبال ایران بدون پشتوانه دولتی محکوم به شکست است و این واقعیت تلخ به خاطر نبود حق پخش، کپی رایت، فروش لباس و اسپانسر قدرت مند است.
3- لستر سیتی ایران در حالی این روزها باید برای رقابت های لیگ آزادگان فصل بعد برنامه ریزی کند که بنا به آمار این تیم در فصل هجدهم نوسانات فراوانی در نیمکت ذخیره داشت. نیمکتی که هر چند هفته یک مربی جدید را به خود می دید و در نهایت با سید محمد علوی بازیکن پیشین تیم ملی سقوط را تجربه کرد.
این جابجایی های پرتکرار و کسر امتیاز تیم قهرمان لیگ پانزدهم نشان از آن دارد که استقلال خوزستان افزون بر کسب نتایج ضعیف در زمین مسابقه، در بخش مدیریتی نیز به مشکلات فراوانی روبه رو شده است، مشکلاتی که برخی از آنها ریشه مدیریتی و شمار از آن نیز به پرداختی ها و تزریق بودجه به باشگاه برخواهد گشت.
در پایان و براساس آنچه گفته شد واقعیت تلخ سقوط یکی از قهرمانان لیگ برتر فوتبال ایران به دسته پایین تر، نشان از آن دارد که چشم انداز تیم داری در ایران برپایه موفقیت کوتاه مدت است و مدیران برای تکمیل رزومه شخصی خود سرمایه گذاری را تنها در کوتاه مدت خلاصه می کنند؛ سرمایه گذاری که استیل آذین، شیرین فراز کرمانشاه و سیاه جامگان را به لیگ برتر کشاند اما در کوتاه مدت آنان نیز به سرنوشت استقلال اهواز دچار شدند.
ورزشی**2052**2024/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.